Fotograf: Zalando.se

Modesuccén Zalando stöps om i grunden – ska bli Facebook i sin nisch

Kinneviks framtidshopp Zalando stöps om från grunden och går från retailhandel på nätet till ett helt ekosystem för mode. 800 it-utvecklare får fria händer.

Zalandos nya it-hubb i Helsingfors får en viktig roll för att Zalando ska lyckas i sin strävan att stöpa om verksamheten från klassisk retail till ett helt ekosystem för mode . Hubben i Finland har 30 utvecklare och förhoppningen är att nå 200 personer inom en nära framtid. VA pratade med Tuomas Kytömaa, som sedan i somras är sitemanager för hubben, för att få reda på mer om bolagets planer.

Vid er utvecklarkonferens i somras talade er vd Robert Gentz om att ni siktar på att bli nästa Facebook, Google eller Alibaba. Hur ska ni klara det?
"Det stämmer att vi går igenom ett ambitiöst paradigmskifte från en onlinebutik för mode till teknik där vi kan sälja mode som tjänst. Men vi har redan visat att vi kan sälja kläder online och nu tar vi steget upp så att andra kan börja sälja kläder via vår plattform", säger Tuomas Kytömaa.

Zalandos övergripande plan är att antalet it-utvecklare i koncernen ska nå 2 000 vid slutet av 2016.

Den så kallade Radical Agility-modellen är nyckeln för att lyckas med en sådan målsättning – här har Zalando hämtat inspiration från Daniel H. Pinks bok "Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us".

Den amerikanske författaren och föreläsaren vänder sig emot klassiska motivationsfaktorer som lön eller rädsla och föreslår i stället tre steg:
- autonomy (viljan att få styra sitt eget arbete),
- mastery
(viljan att bli bättre på det man gör) och
- purpose (en slags högre vision om vart verksamheten vill nå).

Zalando har även lagt till en fjärde pelare – trust – eftersom tillit mellan kollegor utgör ett värde i sig samtidigt som det skapar bättre möjligheter för de övriga tre stegen.

Rent praktiskt innebär Radical Agility-modellen att Zalandos utvecklare ges närapå fria händer. Zalando har till exempelvis inga klassiska teamleaders, utan utvecklarna rapporterar endast till så kallade peopleleaders.

Allt för att varje grupp ska kunna vara så självstyrande som möjligt– naturligtvis sker all utveckling ändå utefter Zalandos övergripande vision om att "mode ska vara ett party för alla".

Varje utvecklare får även en plan för hur man ska kunna utvecklas i Daniel H Pinks tre steg och när en utvecklare når Mastery övergår denna till att lägga mer av sitt fokus på att hjälpa andra för att den personen också ska kunna uppnå Mastery-nivån och i sin tur kunna hjälpa andra.

"Det fina med Radical Agility-modellen är att du som it-utvecklare kan välja din egen väg och påverka verksamheten redan idag", säger Tuomas Kytömaa.

Era kodare behöver väl inte bara sitta och hacka kod med tanke på Radical Agility-modellen?
"Vi kallar dem inte kodare, utan kungar i den nya världen. På ett sätt är jag deras tjänare", säger Tuomas Kytömaa.

Kinnevik äger 32 procent av Zalando. Varför lägger ni er andra utvecklingssajt i Helsingfors i stället för Stockholm?
"Jag kan inte svara för Stockholm som region, men när det gäller Finland så är utbildningssystemet väl utvecklat och det finns god tillgång på teknikinriktade människor med tanke på arvet från Nokia. Helsingfors har också en startup-kultur och många inkubatorer och konferensen Slush är kronjuvelen för startup-världen", säger Tuomas Kytömaa.

Du har erfarenhet från Silicon Valley. Hur kan du dra nytta av det i arbetet med Helsingfors-hubben?
"Jag jobbade för Nokia i Silicon Valley under ett decennium, sedan på en startup och därefter drev jag egna startups. Så jag har en hel del kunskap från ledande spjutsteknologi och hur man använder sig av den i en verksamhet", säger Tuomas Kytömaa.

Zalando är också i full färd med att migrera hela verksamheten till molnet och därefter är planen att göra ungefär som Facebook, som har skapat ett helt ekosystem genom att koppla på tjänster som exempelvis Instagram allteftersom.

"Just nu fokuserar vi på mode, men vem vet vad som kommer efter det", säger Tuomas Kytömaa.

Tanken är att den som har skapat ett klädmärke som man vill sälja online eller den som redan driver eller vill driva en klädkedja ska kunna koppla samman sina system med Zalandos Application Programming Interface, API (knyter samman system) – samtliga API:er är kopplade till plattformen Microservices.

Men Zalando arbetar inte bara intensivt med lösningar för att kunna koppla samman sina system med andra aktörer inom modebranschen, utan man satsar även på att utveckla framtidstjänster som personaliserade stylister – tänk dig en personal shopper online.

Zalando siktar även på att skapa ett helt nytt distributionssystem där du kan hämta hem ett plagg i en närliggande butik samma dag som du får syn på det hos Zalando – i stället för att som tidigare behöva vänta flera dagar innan du får hem varan.

Planen är också att skapa en ännu bättre personaliserad shoppingupplevelse oavsett om du använder din dator, smarta telefon eller surfplatta genom att systemet blir än mer intelligent när det gäller att känna av vilka kläder, varumärken och stilar som du föredrar.

Zalando har också inlett ett så kallat Startup Residency Program som inte bara syftar till att hjälpa unga entreprenörer framåt, utan också ska generera ny kunskap och energi inom Zalando.

"På längre sikt kan det såklart bli tal om mogna plattformar som vi kan dra nytta av – även om inte det är huvudsyftet", säger Tuomas Kytömaa.

Zalando har idag 10 000 anställda i 15 länder och en omsättning som beräknas landa 3 miljarder euro i år och företagets nordiska kommunikationschef, Sigrid Dalberg-Krajewski, hävdar att få företag av den storleken arbetar på det viset, med radical agility, samt att man redan har börjat se fina resultat av den nya arbetsmetoden.

Hon påpekar att Tech Residency också innebär en chans för Zalando-personalen att pröva på hur det är att agera mentor.

Hur påverkas ni av att ni har en stor svensk ägare i form av Kinnevik?
"Kinnevik är en god investerare och vi har ett fantastiskt partnerskap med dem, men vi jobbar ändå självständigt i förhållande till Kinnevik", säger Sigrid Dalberg-Krajewski.

Hur ser ni på konkurrensen från ASOS? Det är en riktigt stor spelare inom mode på nätet.
"Vi ser inte konkurrenter som någon större utmaning, utan modemarknaden är enorm och omsätter 420 miljarder euro per år enbart i Europa", säger Sigrid Dalberg-Krajewski.

I ett blogginlägg från Rotterdam School of Management ställde man er mot ASOS och tyckte att en av era svagheter är att ni inte är så starka på visualisering av era produkter samt att ni saknar fokus. Hur ska ni bli bättre på den biten?
"Vi tycker inte att vi brister i det avseendet och vi kommenterar heller aldrig externa utvärderingar", säger Sigrid Dalberg-Krajewski.

Varför är det förbjudet att bära slips om man jobbar på Zalando?
"Det är inte förbjudet att bära slips, men vi uppmuntrar folk att klä sig avslappnat och bekvämt", säger Sigrid Dalberg-Krajewski.


NYHETSBREV


Kalendarium

LYSSNA PÅ VA:S PODDAR

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Här är 13 saker du kan göra som får folk att gilla dig direkt – enligt forskning
  2. Vill du jobba på Spotify? Nu söker de personer som ska leda ett helt nytt projekt i Stockholm
  3. Här är Mark Zuckerbergs galna plan för att ta över världen när smartphones och bildskärmar dör ut
  4. Håller läskbranschen på att dö ut? Här är siffrorna som gör att Coca-Cola och andra jättar nu måste tänka om helt
  5. Han är den okände svensken bakom 10 000-timmarsregeln – här förklarar han varför den inte stämmer
  1. Gjorde Trump nyss sin värsta militära tabbe hittills?
  2. Bankernas skräckscenario: Dina räntekostnader kan stiga med 20 000 kr — i månaden
  3. Volvo utmanar Tesla – 5 saker du behöver veta om den nya elbilen
  4. Mannen som gick från 30 kronor i timmen till miljardär: De här 4 knepen hjälper dig till toppen
  5. Här är Facebooks nya storsatsning — vill ta kål på smartphones och TV

SENASTE VA

VA Karriär