Fotograf: aPak/Press

Vd:n som prisats för sitt ledarskap: Ingen ska ha söndagsångest på mitt företag

30-åriga Evelina Lindgren har har ökat lönsamheten på företaget med nästan 500 procent. Ett av knepen är att få de anställda att känna att deras insats spelar roll.

Evelina Lindgren tog över som vd för familjeföretaget aPak (ett förpackningsföretag) i början av 2015 efter att hennes far drivit bolaget i drygt 30 år - aPak startade 1917 men då under namnet Bröderna Ljungquist.

Förra året utsågs hon till Årets Unga Vd av Svenskt Näringsliv och ledarskapssajten Motivation.se.

Juryns motivering handlade bland annat om att hon har "vänt en nedåtgående trend och ökat lönsamheten med 490 procent" – Ladbrokes-grundaren Douglas Roos var en av jurymedlemmarna.

Vad gör dig till en bra ledare?
"Jag tror att det handlar om att jag är närvarande hela tiden, inblandad i det mesta och får alla att känna sig delaktiga. De anställda vet också att jag tänker vara kvar på företaget, vilket ger ökad trygghet", säger Evelina Lindgren.

Det rådde aldrig något tvivel om att Evelina Lindgren skulle satsa på familjeföretaget, utan hon började direkt efter studierna och har jobbat där i nio år, varav tre år som vice vd innan hon tog över som vd.

Finns det inte risk att det uppstår problem om du blir för mycket kompis med dina anställda?
"Vi har 60 anställda och det är klart att jag känner vissa bättre än andra, men jag har inga problem med att ha både en professionell och en personlig relation."

Hur blir man en del av gänget som chef?
"Jag vet att alla inte kan älska mina beslut, men det gäller att skilja på det och ändå veta att folk gör ett bra jobb", menar hon.

Chefer säger ofta att de vill ha nejsägare runt sig, men stämmer det?
"Jag vill inte ha nejsägare som säger nej till de långsiktiga målen, utan då är det bättre att man jobbar någon annanstans. Jag tycker däremot att man givetvis skall ifrågasätta beslut eller förändringar om man inte tycker att de känns rätt."

Hur tycker du att din unga ålder påverkar ditt ledarskap?
"Jag får ofta den frågan i och med jag som tjej befinner mig i en mansdominerad bransch. Min pappa är välkänd i branschen och det är klart att jag får en skjuts av det så jag upplever inte åldern som ett problem för min del. Det hade nog varit tuffare som ung vd i någon annan bransch", säger Evelina Lindgren.

Vilka generalfel tycker du att du har begått i din vd-roll?
"Tålamod är inte min paradgren. Jag har lärt mig att det måste få ta tid att exempelvis implementera nya arbetssätt."

Förpackningar kanske inte är den sexigaste branschen.. eller?
"Utmaningen ligger i att vi säljer produkt som nästan alla behöver. Alla tror att förpackningar är enkla produkter, men det handlar faktiskt om oerhört tekniskt komplicerade processer."

Skulle du inte hellre vara vd på ett bolag som Spotify?
"Nej, jag måste inte jobba för 'coola' bolag, utan min drivkraft är att få vara kreativ och utveckla företag. Jag vill skapa en arbetsplats där man inte har någon söndagsångest. En bra arbetsplats ger ett bättre samhälle och friskare människor", säger Evelina Lindgren.

Hon utgår inte från någon specifik ledarskapsteori i sitt arbete men hämtar inspiration i alltifrån lean management och lärande organisationer till innovation management.

"Det är viktigt att kunna inspireras men mest av allt jobbar jag utifrån hur jag vill vara som ledare och om jag vet jag vad vill med mitt liv så är det också lättare att motivera andra", säger hon.

Hon lägger mycket tid på att reflektera över sakernas tillstånd och stänger helt resolut av telefonen en timme då och då.

"Ingen vinner på en stressad organisation och vi vill definitivt inte ha folk som springer omkring som yra höns. Då måste jag också föregå med gott exempel. Om jag är lugn blir andra lugna."

Det är svårt att få balans mellan livsstaplarna. Jobbar man mycket går karriären bättre och man får kanske mer betalt, men familjelivet kan bli lidande och vice versa. Hur ser du på det?
"Folk tenderar att vilja ha allt hela tiden och jag tror att det är därför människor blir utbrända eller överlag mår dåligt. Att vara tacksam för allt man faktiskt har tror jag är nyckeln till ett lyckligt liv – inte hela tiden jaga efter mer", säger Evelina Lindgren
.
Du verkar ha lyckats skapa en positiv arbetsplats. Man talar ibland numera om Chief Happiness Officers. Hur ser du på det?
"Jag tror att det är ungefär samma sak som vd idag. Så jag skulle kunna byta till den titeln, haha", avslutar hon.

5 knep för att bli en bättre chef, enligt Evelina Lindgren:
1. Få människor att känna att deras insats spelar roll.
2. Var lugn för att skapa trygghet bland personalen.
3. Stäng av telefonen, gå långa promenader.
4. Skapa balans för dig själv med hälsa, jobb, kompisar och tid för reflektion.
5. Ha roligt på jobbet!

LÄS ÄVEN: Vad som skiljer de bästa cheferna från resten

Relaterade artiklar


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär