Fotograf: Mario Jose Sanchez/TT

Teslas Norden-vd: Så är det att jobba med Elon Musk

Teslas Norden-vd träffar regelbundet Elon Musk. Han jämför grundaren med Neo i Matrix-filmerna - han ser ettor och nollor i allt och vill rädda världen.

Peter Bardenfleth-Hansen inledde Tesla-karriären som frilansare i samband med FN:s klimatmöte i Köpenhamn år 2009 – COP15. Idag är han Norden-vd för ebilsjätten som har 400 anställda i Norden, varav 60 i Sverige.

En grundförutsättning för att få på jobb på Tesla är att aldrig ha satt sin fot inom den traditionella bilindustrin, berättar Peter Bardenfleth-Hansen – han var själv tidigare verksam inom hotell- och restaurangnäringen.

Tesla räknar med att sälja 50 000 bilar globalt i år, 90 000 nästa år och flera hundra tusen år 2020 – det vill säga då den billigare Model 3 beräknas komma ut på marknaden.

Det är ändå en droppe i havet med tanke på att cirka 80-100 miljoner bilar produceras med förbränningsmotor varje år, säger Peter Bardenfleth-Hansen. "Om världen från och med idag stoppade all produktion av 'vanliga bilar' och helt övergick till att producera elbilar tar det ändå flera decennier innan övergången är klar", säger han.

LÄS ÄVEN: Elon Musks 16 största satsningar - så investerar superentreprenören


ATT JOBBA MED ELON MUSK
Man får verkligen en känsla av att Elon Musk har bråttom. Stämmer det?

"Rationella beslut ligger bakom. Vi kan inte sitta och vänta på att den sista isen vid polerna smälter. Vi måste ha bra lösning när 'the shit hits the fan'", säger Peter Bardenfleth-Hansen.

Han har tillbringat många timmar med Elon Musk genom årens lopp. Peter Bardenfleth-Hansen är såklart partisk (det är hans egen chef vi talar om), men jag tror honom när han bedyrar att genuin oro ligger bakom superentreprenörens Elon Musks hårda arbete. "Elon är mångmiljardär så pengar är knappast hans största bekymmer precis", säger Peter Bardenfleth-Hansen som menar att drivkraften är större än rena vinster.

2009-2010 blåste det snålare vindar kring Elon Musk. Han befann sig på ruinens brant och satsade sina sista slantar på just Tesla. Lyckligtvis blev det en succé.

Peter Bardenfleth-Hansen hävdar att Elon Musk är en person som aldrig ger upp, vilket kan skapa en närmast religiös känsla bland Tesla-grundarens anhängare. Men om man tror att det handlar om att vilja styra folk misstar man sig kapitalt, säger han.

"Elon Musk befinner sig på ett uppdrag och drivs av rationalitet. Han ser saker på ett enkelt sätt. Han är lite som Neo Matrix och bryter ned allt i ettor och nollor. Och hans favoritfråga är varför!"

Teslas framgångsrecept bygger faktiskt på att få fram svaren på alla Elon Musks varför-frågor och när han känner sig nöjd blir det åka av - Teslas motto är "accelerate the world towards sustainable transportation".

Elon liknas ofta vid Steve Jobs. Vad tycker du om den liknelsen?
"Steve Jobs var otrolig på att konceptualisera saker, men Elon Musk är också ingenjör och förstår varenda liten detalj", säger Peter Bardenfleth-Hansen.

Han berättar om ett minne från sitt senaste möte med Elon Musk - skedde för ett par veckor sedan. Superentreprenören stod utanför en glasvägg och ryckte ihärdigt i dörren på en Tesla. "Vi talar om en mångmiljardär som till och med intresserar sig för hur gångjärnen på en dörr fungerar och man kunde nästan se hur hans läppar formades till ett varför."

LÄS ÄVEN: Musk: Att äga en vanlig bil om 20 år kommer att vara som att äga en häst

TESLA I NORDEN
Tesla bedömer att det rullar totalt 8 000-9 000 elfordon på de svenska vägarna (oavsett märke), 5 000-6 000 i Danmark och 60 000-70 000 i Norge. Jämförelsevis finns det på de svenska vägerna i 3-4 miljoner bilar som drivs av fossilt bränsle.

Tesla har sålt drygt 1 000 Model S i Sverige, 2 000 i Danmark och 8 000 i Norge. Företaget valde att gå långsamt fram i Sverige eftersom man räknade med att svenska folket först ville se bevis som att Tesla levererar under flera år, att det finns en fungerande serviceapparat och att bilarna fungerar väl på vinterväglag.

Dagens Tesla-modeller är inget för medelsvensson precis, utan en Tesla Model S P85D börjar exempelvis på nära 1,2 miljoner kronor. "Vi talade tidigt om att skapa extremt dyra handgjorda produkter som ska fungera som en katalysator för en framtida massmarknad. Det gör att bilen måste vara mer än ett chassi och vara riktigt sexig", säger Peter Bardenfleth-Hansen.

Peter Bardenfleth-Hansen ser tydliga tecken på att den svenska marknaden håller på att vakna till liv. "Vi har fått många signaler från politikerna om att man vill förändra, medan det i Danmark har gått i motsatt riktning tyvärr. Vi tror att Sverige blir en av våra stora europeiska marknader."

Härnäst ska Tesla öppna butik och servicecenter i Malmö och samma sak sker i Göteborg till våren. Planen är också att bygga ut med fler Superchargers norrut så att det enkelt går att ta sig mellan Sverige och Finland.

LÄS ÄVEN: Musks nya vapen - en knapp som ger lika ren luft som på sjukhus


FRAMTIDEN
Flera experter menar att Tesla i framtiden snarare blir ett batteriföretag. Hur ser du på det?
"Gigafactory har bytt namn till Gigafactory1 och det säger väl något om vad som komma skall", säger Peter Bardenfleth-Hansen.

Tesla insåg tidigt att det krävs betydligt större batterifabriker än vad som är fallet idag om världen överhuvudtaget ska ha en chans att gå över till eldrivna fordon. Företagets långsiktiga målsättning är att reducera kostnaden per gigawatt-timme med 30-40 procent, enligt Peter Bardenfleth-Hansen.

Den allra största utmaningen består i att skapa batterier som på ett effektivt sätt kan lagra energi från sol och vind.

Teslas batteriben säljer idag två produkter - Power Wall som gör att en person kan lagra elektricitet i hemmet från solpaneler eller små vindkraftverk - och PowerPack som är ett kraftnät där storförbrukare kan lagra uppemot 100 kilowattimmar.

Västvärlden har länge haft hög standard. Det är väl rimligt att länder som Indien och Kina får uppleva det som vi har haft?
"Jo, men brådskan ligger i att skapa produkter som Tesla som ger tredje världen lösningar så att den kan hoppa över de destruktiva faserna av utvecklingen som västvärlden redan har gått igenom", säger Peter Bardenfleth-Hansen.

Ni är ingen ideell verksamhet. Hur vet vi att Elon Musk inte gör det för pengarna?
"Det är såklart en tunn linje mellan om man tror på det eller ej, men om vi ska ha råd med butiker i köpcentrum som Mall of Scandinavia måste vi spela efter affärslivets regler. Vi tänker inte bli ett Saab", säger Peter Bardenfleth-Hansen.

Han tycker att det ligger en sanning i att Tesla är en så kallad disruptive, men påpekar att Tesla har öppnat upp alla patent för att få fler biltillverkare att satsa på just elbilar. "Uppriktigt sagt har vi väldigt lite konkurrens och jag hoppas på en värld där man inte väljer om man ska ha Jaguar, BMW eller Tesla, utan att det finns mängder av elbilar att välja mellan", säger Peter Bardenfleth-Hansen.

LÄS MER: VA testar Tesla Autopilot - mobilpill och bokläsning inte att rekommendera

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant