Fotograf: Lindsten & Nilsson

"Varför sätta ett tak på möjliga mål? Det är väl bara att köra på"

Att inte ta tillvara kompetensen hos de 160 000 människor som kommer till Sverige i år är ett gigantiskt slöseri. Det tänker Roken Cilgin ändra på.

"Jag vill ta reda på hur långt man kan nå med hjälp av det egna engagemanget", säger Roken Cilgin, kommunikationschef på det statliga utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia,  som precis utnämnts till en av Sveriges främsta innovationstalanger. (Läs om samtliga talanger här.)

"Jag växte upp i ett hem där det inte fanns en massa förutfattade meningar eller uppfattningar om vad som var möjligt. Därför blev allt möjligt. Det enda vi behövde göra var att svara på frågan varför, så att vi hade motiven klara för oss. Samtidigt fanns en stark värdegrund att stå på."

Hon kom till Sverige när hon var tre år och har en examen i medie- och kommunikationsvetenskap och företagsekonomi från Stockholms universitet. På Lernia där hon varit i tre år har hon tagit initiativ till flera innovativa integrations- och bemanningsprojekt som Jalla Almedalen och Nätverkskollen. Men det är med Join, en ny tjänst för att mångfaldsrekrytering, som hon hoppas förändra svensk arbetsmarknad på riktigt.

"Det är det jag är mest stolt över hittills, dels som idé men framförallt för hur arbetet har förenat kolleger från olika delar av Lernia. Jag tror att Join kommer att förändra hur företag i framtiden köper bemannings-och rekryteringstjänster. Varför skulle de inte vilja påverka vilka kompetenser människor ska ha innan de anställls?"

I år väntas närmare 160 000 människor komma till Sverige, enligt Migrationsverkets prognoser från oktober. En siffra som är under ständig revidering. Lernia, som kommer i kontakt med många av dem, har insett att de som företag med utbildning- och bemanningsverksamhet på ett proaktivt sätt kan talangscouta efter relevanta kompetenser i klassrummen och komplettera med nödvändiga tilläggskunskaper.

LÄS ÄVEN: Rapport: Flyktingarna gynnar Europa ekonomiskt både på kort och lång sikt

"Det är helt orimligt hur det ser ut i dag. Var femte tillsättning blir inte av för att det saknas kompetens samtidigt som det kommer hit massor av människor med kompetenser som vi behöver, exempelvis inom vården, och som vi inte förmår ta hand om."

Genom Lernias nya affärsområde Join räknar Roken Cilgin med att korta tiden för nyanlända att få jobb från dagens snitt på 8–10 år till 1–2 år. Än så länge har Join bara några kunder, bland annat Volvo Cars. Till våren kommer bemanningstjänsten med mångfaldsmärkt personal lanseras bredare.

Från idé till i dag har det tagit cirka två och ett halvt år. I eftertankens kranka blekhet inser hon att det hade kunnat gå snabbare om kunderna involverats tidigare. "Det hade kanske underlättat för oss att satsa tidigare."

För Roken Cilgin har det alltid varit viktigt att förändra samhället utifrån näringslivets premisser, eftersom det endast då kan bli hållbart. "Insatser som görs för att förbättra världen i all ära, men jag tror på förändring genom hållbara affärer."

Som intraprenör krävs uthållighet och en stark uppfattning om vad man vill uppnå. "Skillnaden mot en entreprenör är att du måste förhålla dig till den kontext du befinner dig i och få med dig dina kolleger. Det måste ta sin tid, men jag tror att jag är bättre på att driva förändring genom att utveckla befintliga strukturer än att bygga nytt. Det kan också ge större utväxling."

En del av hemligheten för företag att kunna tänka nytt är att ta hjälp av kommunikationsavdelningen, menar Roken Cilgin. "I stället för att bara låta kontakten med marknaden gå via säljarna och den befintliga produktkatalogen tror jag att disruptiva idéer kan skapas genom mötet mellan innovatörer och kommunikationsavdelningen där många nya intryck och kontakter med omvärlden samlas."

Det bästa rådet på vägen fick hon från sin syster när hon för en tid sedan började snickra på de mer långsiktiga målen i livet. "Varför sätta ett tak på möjliga mål? Det är väl bara att köra på."

LÄS ÄVEN: Svenskens Ikeatält för flyktingar blev en storsäljare

Årets utmanare plats 2-6:

2 Andreas Bhagwani, 40 medgrundare Gendertime
Innovatör med analytisk förmåga som skapat verktyget/appen Gendertime för att enkelt kunna mäta genusmedvetenheten i näringsliv och organisationer.

3 Elina Berglund Scherwitzl, 31 grundare Naturalcycles
Kärnfysikern som sadlat om till entreprenör och utvecklat p-appen som hjälper till att både bli gravid och undvika att bli det.

4 Olga Stern, 30 grundare, vd Genews
Systemvetaren med rötter i Ryssland gör med sin tjänst journalister medvetna om den snedvridna könsfördelningen i nyhetsrapporteringen.

5 Anton Håkanson, 24 grundare, vd Daycape
En digital bildkalander för att förenkla vardagen för barn med autism, en diagnos som han själv fick när han var liten men som sedan omprövades.

6 Tommy Vince, 23 grundare, vd Ekovågen
Elitidrottaren som tagit fast på en av våra stora utmaningar, matsvinnet. Genom Ekovågen hoppas han på en beteendeförändring i svenska skolor.

Relaterade artiklar


NYHETSBREV


Kalendarium

LYSSNA PÅ VA:S PODDAR

SENASTE VA

VA Karriär