Goat Simulator, ett succéspel från Skövde.

"Sverige har skapat något unikt i gränslandet kreativitet och teknik"

Den svenska spelindustrin fullkomligt blomstrar och omsättningen har mer än tiodubblats på 10 år. Men vilka drivkrafter ligger bakom och vad händer nu? Vi förklarar!

Vad har hänt?
Den amerikanska speljätten Activision Blizzard, som ligger bakom succéer som World of Warcraft och Call of Duty, köper det svenska spelföretaget King, med sin framgångssaga Candy Crush, för 5,9 miljarder dollar eller cirka 50 miljarder kronor. För ett drygt år sedan köpte Microsoft Mojang för 2,5 miljarder dollar eller cirka 18 miljarder kronor. Andra uppmärksammade förvärv i branschen är amerikanska Electronic Arts köp av Dice 2003 och franska Vivendis köp av Massive Entertainment 2002.

LÄS ÄVEN: "Köpläge i stekheta speltillverkaren - kan stiga 40 procent"

Vilka drivkrafter ligger bakom?
Svensk gaming-industri, som till skillnad från gambling-industrin inte utvecklar spel som syftar till att vinna pengar, blomstrar. Omsättningen har gått från 650 miljoner kronor för 10 år sedan till dagens nästan 9 miljarder kronor. I likhet med andra underhållningsbranscher har den visat sig vara relativt immun mot svackor i ekonomin i övrigt.

Branschen är splittrad på många små aktörer, 213 inalles i fjol. Endast 6 av dem sysselsätter fler än 100 personer och de 5 största bolagen mätt i omsättning är King, Mojang, Dice, Avalanche Studios och som god femma Starbreeze, noterat på First North.
Enligt branschorganisationen Dataspelsbranschen uppgick värdet av de svenska spelutvecklarna till över 26 miljarder kronor i fjol.

LÄS ÄVEN: Spelundret i Skövde - här föds Sveriges mest lovande dataspelsbolag

Även hos riskkapitalisterna växer intresset för branschen. I fjol investerade Creandum 8,4 miljoner dollar i Uppsalabaserade verktygsutvecklaren Hansoft och i augusti i år satsade Google Ventures tillsammans med bland andra Creandum 50 miljoner kronor i King-veteranen Tommy Palms virtual reality-bolag Resolution Games. Karlstadsbaserade Lars Wingefors och hans bolag Nordic Games är ett annat exempel.

Mobilspel är branschens snabbast växande segment och stod för 43 procent av plattformarna för svenska spelutvecklare i fjol.

En genomgång av de stora uppköpen i branschen visar att transaktionerna delar vissa, men långt ifrån alla bakomliggande drivkrafter.
I fallet Mojang var det helt enkelt Markus "Notch" Persson som till följd av interna stridigheter tappade sugen medan Dice och King delade behovet att backa upp framtida utveckling med en stark industriell spelare där även synergier var tydliga.

I Activisions förvärv av King fanns behovet att fylla det hål på mobilsidan som uppstått hos den amerikanska speljätten med Kings beprövade process och för Kings del uppstod en möjlighet att komma i åtnjutande av en helt ny kundgrupp med få överlappningar i den befintliga basen.

Vad affärerna däremot delar är att de svenska bolagen, till skillnad från i många andra uppköp vi sett, fått behålla sitt oberoende och sin kultur. I vissa fall också fått stort inflytande hos den nya ägaren.

I fallet Dice är den tidigare vd:n Patrik Söderlund i dag vice vd på Electronic Arts, spelmotorn Frostbite som Dice utvecklat är central i EA:s nya spel och till följd av kraftig expansion etablerade Dice en ny studio i Los Angeles för två år sedan.
En del av förklaringen ligger troligen i anledningen till att köparna, hittills främst nordamerikanska, letat just här.
Sverige har skapat något unikt i gränslandet mellan kreativitet och teknisk kunskap. Något köparna förstås vill värna om.

Vad händer nu?
Det finns få hot mot den svenska gaming-industrin i dag och de svenska spelutvecklarna känner medvind. Många av de fortsatt oberoende aktörerna har en lönsam tillväxt, långsiktiga ägare, en självsäker ledning och minst sagt dedikerade anställda där spelutveckling är långt mycket mer än bara ett jobb.

Även om det alltid finns ett pris där en affär kan uppstå talar detta åtminstone för ett relativt långsamt tempo även fortsättningsvis.

Näst på tur storleksmässigt står Avalanche Studios, som grundades 2003 av Christofer Sundberg och Linus Blomberg och First North-noterade Starbreeze.
Andra exempel på potentiella uppköpsobjekt är Coffee Stain Studios, som grundades 2010 av studenter vid högskolan i Skövde och blev kända genom spelet Goat Simulator samt Malmö-baserade Mediocre som grundades samma år av Dennis Gustafsson och Henrik Johansson.

LÄS ÄVEN: 1 av 20 köper - och pengarna forsar in

Relaterade artiklar


NYHETSBREV


Kalendarium

LYSSNA PÅ VA:S PODDAR

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Här är det dramatiska förslaget som kan skapa prisfall på lägenheter i Sverige
  2. Elon Musk avslöjade nyss att Tesla ska leverera bilen som kunderna drömt om sedan 2008
  3. Han tjänade nästan två miljarder på en dag - genom att inte lyssna på andra
  4. Här är 11 vanliga tecken på att du aldrig kommer bli rik – och vad du borde göra istället
  5. Förre Tesla-svensken avslöjar: Här är orterna där jag kan bygga min gigantiska batterifabrik
  1. Bankernas skräckscenario: Dina räntekostnader kan stiga med 20 000 kr — i månaden
  2. Volvo utmanar Tesla – 5 saker du behöver veta om den nya elbilen
  3. ”Trump kommer åtalas – här är de 7 tyngsta orsakerna”
  4. Har tagit in miljoner – men nu går svenska Netflix-utmanaren i konkurs
  5. Nu har Zennströms flygtaxi gjort historisk debut – se första flyget här

SENASTE VA

VA Karriär