Startuppoddens Mikael Zackrisson med Umut Alp.

Hajpade startupen trotsar trenden - behåller jobben i Sverige

Svenska Truecaller har 200 miljoner användare. En av framgångsfaktorerna är ett internationellt team, men till skillnad från andra techbolag vill Truecaller behålla jobben i Sverige berättar teknikchefen.

Truecaller och deras app som blockerar spamsamtal är en av de starkast lysande stjärnorna på den svenska startuphimlen. Med 200 miljoner användare och investeringar från tungviktare som Sequioa, Niklas Zennström och Kleiner Perkins spelar de i techbolagens högsta division.

Mycket av framgången ligger i ett starkt techteam med stark internationell prägel. Men medan många andra teknikbolag väljer att outsourca teknikutvecklingen till lågkostnadsländer gör Truecallers teknikchef Umut Alp precis tvärtom, berättar han i Startuppodden. Han rekryterar från hela världen, men samlar all utvecklingspersonal på kontoret på Kungsgatan i Stockholm.

"Jag har jobbat med distansteam förut, men för ett produktbolag fungerar det bäst med alla på en plats. Du behöver ha utvecklarna nära produkten, det blir bäst så," berättar Umut, som själv kom till Sverige från Turkiet för sju år sedan, lockad av den svenska startupscenen.

LÄS MER OM TRUECALLER: Sveriges främsta Supertalanger: Så fixar man en global succé

Umut avslöjar också att Truecaller inom kort ("snart") kommer börja försöka tjäna pengar på sin app, något de fått kritik för i svenska medier. Och mycket pekar på det kommer bli någon form av annonslösning som ska ge bolaget intäkter.

"Att ta betalt av företag är mycket mer rimligt än att ta betalt av användarna. Annonsering kan vara ett sätt, men det viktiga är att behålla användarupplevelsen. Vi kommer aldrig kompromissa med användarupplevelsen."

Hör hela intervjun ovan och läs mer på Startuppodden.se
Klicka här för att lyssna på fler avsnitt av Startuppodden på VA.se
Klicka här för att ladda ned avsnittet med Umut Alp.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Uppgifter: Handelsbanken skakas av metoo-härva
  2. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  3. Morgan Stanley hittar ny svensk favoritaktie: ”Kursnedgång ger köptillfälle”
  4. Medias iskalla profetia i en notis från 1912 – fick skrämmande rätt om klimatkrisen
  5. Först på VA: Svenska batteridrottningen tecknade just sitt första kommersiella avtal – med Kinas batterikung
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Cola hoppar på senaste hälsotrenden – ska sälja kombucha
  5. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv

För dig som prenumerant