Fotograf: Eric Risberg/TT

Facebook slår rekord i videospridning - med hjälp av fusk och stöld

Genom lägre trösklar för vad som ska klassas som visning och system som uppmuntrar spridning av andra skapares material utnämner sig Facebook till den mest virala sociala plattformen.

Facebook gick nyligen ut med att 8 miljarder videos, fler än någonsin tidigare, streamas från sajten dagligen. Allt fler röster invänder dock mot påståendet med argumenten att de höga nivåerna uppnås med hjälp av fusk och stöld. En video från kreatörerna Kurzgesagt som fått en hel del spridning beskriver problemet. 

I en studie från Duke University blir Facebooks strategi tydlig. Författaren Sonja Foust gör fyra experiment där två identiska videoklipp laddas upp två efterföljande dagar, en i form av en inbäddad Youtubevideo och den andra direkt via Facebooks egen videospelare. Resultaten stödjer de kritiska rösternas argument.

Facebookuppladdningen får många gånger fler visningar, nås av fler än fyra gånger så många människor och får sju gånger så många likes, kommentarer och delningar. Forskarens resultat pekar alltså på att Facebook i sin algoritm lägger mer vikt vid att sprida lokalt uppladdade videor än inbäddade Youtubevideor.

En delorsak uppges vara olika definitioner av vad som räknas som en visning. På Facebook räknas det som en visning om användaren tittar i över 3 sekunder, även om videoklippets volym är sänkt till noll, till skillnad från Youtube där motsvarande siffra är 30 sekunder.

I praktiken innebär detta att människor som bara skrollar tillräckligt långsamt i sitt flöde adderas till antalet visningar, även om de inte tittar en sekund på klippet som spelas. Denna definition av visningar medför att 79 procent av "publiken" har lämnat videoklippet efter 30 sekunder. Detta är mer än fyra gånger fler än motsvarande siffra för Youtube.

LÄS ÄVEN: Facebook passerar magisk gräns

En annan delorsak påstås vara att Facebook i praktiken uppmuntrar det som kallas Freebooting. Detta innebär att någon tar en video uppladdad på en plattform, laddar upp den på en annan och tar åt sig äran för arbetet. I en artikel från Slate ger Will Oremus flera exempel på hur detta skett med klipp ursprungligen uppladdade på Youtube och senare spridda, utan skaparens vetskap, på Facebook.

Ett sådant exempel är skådespelaren och musikern Tyrese Gibson som systematiserat Freebooting och får miljontals visningar för sina stulna klipp.

Effekten av Facebooks lägre definitionströsklar och algoritmincitament medför att det blir svårare för videoskapare att få rättvis belöning för sitt arbete. Vinnaren blir den som stjäl videon, och Facebook, som kan visa upp en högre grad av viralitet.

Det ska tilläggas att Facebook är medvetna om Freebootingen och ska enligt ett blogginlägg ha påbörjat utveckling av "videomatchningsteknologi" som ska motverka problemet.

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant