Fotograf: TT / Montage

Alibaba säljer fejkade varor till ett värde av 40 procent av Sveriges BNP

Kinesiska e-handelsplatser är sprängfyllda med förfalskade varor, det visar en ny kartläggning från kinesiska myndigheter.

Den kinesiska e-handelsbranschen fortsätter att präglas hårt av alltför stora innehav av falska varor. Det visar senast en nyligen publicerad rapport från kinesiska myndigheter, där undersökningen av 14 olika produktgrupper uppvisade en produktförfalskningsgrad som omfattade 41,3 procent av samtliga varor, skriver Recode.

För den kinesiska e-handelsjätten Alibaba innebär det att förfalskade varor värda 185 miljarder dollar varje år säljs via sajten. (I senaste kvartalet sålde Alibaba varor för 112 miljarder dollar, på årsbasis blir det 448 miljarder och 41,3 procent av detta är 185 miljarder dollar.) Detta motsvarar runt 40 procent av Sveriges BNP 2014.

ALIBABAS GRUNDARE: Jack Ma: Jag var lyckligare när jag tjänade 100 kronor än som miljardär

Alibaba är dock inte ensamma om förfalskade varor och den höga halten fejkade produkter har även resulterat i rejäla klagomål. Enligt den kinesiska konsumentorganisationen inkom det mer än 20 000 inköpsrelaterade klagomål förra året, med den överväldigande majoriteten, totalt 92,3 procent av dem, relaterade till köp via nätet. 

E-handelsrelaterade klagomål vid en av Pekings domstolar var 3,7 gånger högre än jämfört med föregående år, stod det i rapporten.

Den kinesiska e-handelsmarknaden väntas passera biljon-strecket i dollarvärde år 2017.

LÄS ÄVEN: Tunga tidningen: Är Alibabas framgångar en bluff?

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.