Fotograf: ClimateCase

All crowdfunding gör inte succé - här är några av de värsta flopparna

130 projekt har hittills dragit in över en miljon dollar på Kickstarter – och 140 000 har fått in under 1 000 dollar. De flesta lyckas inte - och vissa misslyckas spektakulärt.

I dagsläget finns det nära 6 000 aktiva kampanjer på Kickstarter. Av dem är det enbart 59 som lyckats få in över 100 000 dollar.

För att bli en av de 59 måste man sticka ut. Det funkar inte att välja en lågupplöst bild eller ett namn på sin kampanj som inte är så säljigt det bara kan bli.

Plattformens besökare scannar snabbt projekten och om projektet inte imponerar på två sekunder kommer det snabbt glömmas bort.

Många av de som misslyckats med att nå sina mål är personliga. Artister som vill ha hjälp att spela in en skiva, en partybuss i en specifik stad eller en dokumentär om en subkultur de flesta inte hört talas om.

Några av dem är även mer klassiska konsumentprodukter. Ett exempel som förkroppsligar hur man gör allt fel är kampanjen för Elusive View Entertainment, en Netflix-kopia som vill specialisera sig på alla serier som i dag inte finns tillgängliga på någon streamingplattform alls.

Elusives kampanj pågår fortfarande. Man har dragit in 76 dollar än så länge. Målet är 50 miljoner dollar.

Varför projektet inte flugit är tydligt. Den första bilden man möts av är pixlig, skaparen av kampanjen har inte utformat någon sajt än så det finns inget att visa upp och kampanjens video är en power point-presentation med tillhörande speakerröst. Ljudkvalitén är riktigt dålig.

Det var helt enkelt nästan ingen som klickade på Elusives kampanj. De som väl klickade in möttes inte heller av något som kan anses vara säljande och nu har man enbart två investerare.

Ett projekt som på ytan kan verka lovande är ClimateCase, ett skal som ska se till att din telefon inte blir överhettad. Målet på att dra in 100 000 dollar ligger dock långt bort, i dag har man fått in ynka 425 dollar.

Till skillnad från Elusive har ClimateCase både en video med ukulelemusik i bakgrunden och en snyggare första bild, men trots det blev det ingen succé.

I videon berättar man att skalet, eller snarare fickan, utvecklats i tre år och varnar även för att överhettning kan leda till att telefonens batteri försämras.

Problemet med ClimateCase är istället att produkten är kul, men inte kul nog, samtidigt som den är smart, men inte billig nog. Den blir en i mängden och saknar "det där lilla extra" som krävs för att få nog med uppmärksamhet.

Bland tusentals aktiva projekt är det nästintill omöjligt att bli ett av de 59 som drar in de stora pengarna. Då kan inte Kickstarterkampanjen skapas på en höft.


TOPPDELAD

Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium