Fotograf: Sweetgreen

Nyttiga snabbmatskedjor tar fart - gör livet svårt för McDonald's

Onyttig mat är inte längre glödhett. Nu är det gröna kedjor med fokus på hållbarhet och nyttiga måltider som växer.

Kedjor som LYFE Kitchen, Freshii och Sweetgreen har skapat huvudbry hos snabbmatsjättar som McDonald's. De unga bolagen satsar på restauranger med hälsosam mat och en etisk värdegrund, två saker just McDonald's ofta anklagas för att inte ha.

En av de kanske klarast lysande stjärnorna på himlen för grön snabbmat är Sweetgreen, enligt Business Insider. Kedjan startades av tre studenter från Georgetown år 2007 och är nu uppe i 31 restauranger i USA. Sweetgreen lyfter fram hållbarhet, närproducerade råvaror och hälsosamma menyer i sin marknadsföring, vilket har lyckats fånga uppmärksamheten hos amerikaner som i allt högre grad bryr sig om vad de stoppar i sig.

Kedjan specialiserar sig på sallader. Konsumenten kan antingen välja ett färdigt alternativ eller skapa en sallad själv. Vad som finns på menyn beror till stor del på vilken säsong det är och vad som odlas i närheten. Nyckelordet är alltigenom hållbarhet.

Att det går så bra för Sweetgreen och liknande kedjor visar även att USA:s förkärlek för onyttig mat plötsligt verkar förändras. Några som känner av trendskiftet är McDonald's. I går skrev VA.se om en rapport som visar att många av kedjans amerikanska franchisetagare nu fruktar att de kommer gå under. Hela artikeln kan du läsa här: McDonald's franchisetagare i panik: "Varumärket kommer dö ut"

McDonald's har försökt slå tillbaka mot de grönare kedjornas framfart med annonser som säger att Big Mac ”inte är något grekisk yoghurt” och aldrig kommer att vara ”grönkål”. Budskapet är att Big Mac är "riktigt mat" och att de nyttiga salladerna är något annat.

Annonserna verkar dock inte ha hjälpt. McDonald's försäljning sjönk med 1,8 procent i januari och har nu sjunkit under sju kvartal på raken.

Samtidigt har de gröna kedjorna planer på ytterligare restauranger och har fått med sig investerarna. Sweetgreen tog exempelvis precis in 35 miljoner dollar i en investeringsrunda.

LÄS ÄVEN: Coca-Cola spenderar miljoner på forskare med tvivelaktiga hälsobudskap

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST