Fotograf: McDonald's

McDonald's franchisetagare i panik: "Varumärket kommer dö ut"

I en ny rapport får franchisetagare lufta sina åsikter om världens kändaste snabbmatsjätte - och de ser inget ljus i slutet av tunneln.

McDonald's franchisetagare fruktar att varumärket kan vara på väg att dö ut. I en ny rapport säger flera av dem att de anser att den gyllene måsen är inne i en "djup depression" och kan vara på väg mot "sina sista dagar". Detta rapporterar Business Insider.

Rapporten togs fram av storbanken Nomura som intervjuat franchisetagare som ansvarar för över 250 restauranger i USA. "Ingenting förändras", säger en franchisetagare uppgivet i rapporten. "Runt 30 procent av operatörerna på marknaden är nära konkurs nu."

Även för kedjan som helhet går det dåligt. De sju senaste kvartalen har snabbmatsjätten backat i USA och inga nya hamburgare eller "nyttiga" alternativ verkar ha kunnat locka kunderna tillbaka.

En annan franchisetagare skrev i rapporten: "Vd:n sår fröna som kommer leda till vår död. Vårt system bygger på snabbhet, och det systemet kan snart helt vara utdött." Operatören refererar även till kedjorna Five Guys och Chipotle och pekar ut att de anammat ett system som mer fokuserar på lediga måltider än snabbhet, något som alltså verkar fungera bättre.

LÄS ÄVEN: Drycken som ska ersätta alla dina måltider

Många av de tillfrågade franchisetagarna passade även på att kritisera McDonald's ledning. De menar att de nya initiativen som ska locka tillbaka kunderna, som frukost hela dagen och digitala beställningsstationer, bara är en distraktion för att slippa fokusera på de verkliga problemen - kvalitén på kedjans mat och kundservice.

Under de senaste åren har dock McDonald's valt att ändra sin mat marginellt, men varken att rosta bröden längre eller att steka hamburgarna på nya sätt verkar kunna vinna kunderna tillbaka.

Många franchisetagaren passade även på att påpeka att konceptet frukost hela dagen, som just lanserats i hela USA, går helt emot McDonald's vd Steve Easterbrooks tidigare löfte om att förenkla kedjans menyer. 

"Systemet faller isär i detta nu", skrev en franchisetagare som nämns i studien. "Våra menyer är fortfarande överfulla och vi försöker fortfarande vara för många saker på samma gång. Från ett franchisingperspektiv är saker helt sönder."

I respons till studien har Mcdonald's förklarat att flera franchisetagare de talat med inte håller med - särskilt när det gäller konceptet frukost hela dagen. "Vi har fått höra både från konsumenter och franchisetagare att frukost hela dagen är en hit", säger en talesperson från kedjan till Business Insider.

LÄS ÄVEN: Ögonblicket: McDonald's premiär i Sverige

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST