Vigor Sörman med Clara Henry och IJustWantToBeCool från svenska Youtube-nätverket Splay. Fotograf: Lindsten & Nilsson

Google: Ge oss 24 procent av tv-budgeten så ger vi er Youtube-användarna

Youtube har precis hållit sitt årliga miljondollarjippo för marknadsförare. Beskedet var glasklart. Lägg 24 procent av er tv-budget på Youtube så får ni ungdomarna.

Eventet hålls i London Battersea Park och Youtube-ägaren Google lägger cirka 1,5 miljoner dollar på eventet, enligt källor till Business Insider.

Förutom all pompa och ståt levererade Googles chef för Storbritannien och Irland, Eileen Naughton, ett glasklart besked:
Youtube – inte tv – är var primetime-underhållning lever numera.

"Annonsörerna når sina målgrupper mycket mer effektivt genom att lägga till Youtube till sina medieplaner...särskilt den svåra målgruppen 16-34 år där kostnaden per räckvidd optimeras om man allokerar 24 procent av sin tv-budget till Youtube."

Någon som hon kallar "reach point".

När Business Insider frågade Eileen Naughton om Youtube därmed positionerar sig som en konkurrent till tv-annonsering blev svaret:
"Det är lika effektivt som tv som marknadsföringsplattform...Om du är på jakt efter 16-24-åringar så är 100 procent på Youtube i vårt land och 98 procent har smarta telefoner – så det är ett mönster vi ser – och det ser likadant ut tvärs över alla demografiska faktorer – Storbritannien råkar vara ett väldigt videokonsumerande land", säger hon.

Eileen Naughton berättar bland annat att 4 av de 10 mest "trendande" videorna är reklam och att annonsköparna har börjat inse att man måste mixa online och tv alltmer.
Googles affärsutvecklingschef, Omid Kordestani, hävdade vid rapporteringen av det andra kvartalet att "Youtube når mer 18-49-åringar i USA än något av att de amerikanska kabelnäten."

Han uppgav också att människor går in på Youtubes startsida och upptäcker innehåll ungefär på samma sätt som man när man slår på tv-apparaten och surfar mellan kanalerna.

Undersökningar från ett antal bolag nyanserar dock bilden en hel del.
Nielsen hävdar bland annat att den genomsnittliga amerikanen lägger 5 timmar dagligen på linjär tv.

Mediebyråjätten Carat har kommit fram till att de totala globala investeringarna i tv-reklam landade på cirka 230 miljarder dollar under förra året, vilket kan jämföras med en undersökning från ZenithOptimedia som visar att online-annonsering landade på 11 miljarder dollar under 2014 och förväntas ha en genomsnittlig årlig tillväxt på 29 procent under perioden 2014-2017.

Vid slutet av perioden motsvarar den tillväxten ändå bara en tiondel av vad tv-reklamen drar in, enligt Business Insider.

Eileen Naughton sticker heller inte under stol med att om man exempelvis vill nå gruppen män 60 år eller äldre når man fortfarande betydligt bättre räckvidd via tv.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant