Fotograf: OnePlus/Press

Den 25-årige Handelsavhopparen som säljer mobiler för miljarder

Han hoppade av sin utbildning i Stockholm, drog till Kina och var med och grundade OnePlus. Miljontals kunder står på väntelistan för att få köpa bolagets senaste mobil.

"I Kina gör själva landets skala att idéerna blir större än i Sverige." Orden är Carl Peis. Han är 25 år, uppväxt i Sverige och medgrundare till OnePlus, det kinesiska mobilföretaget som har samlat över fem och en halv miljon kunder till väntelistan för att få köpa bolagets senaste modell.

Vägen dit har varit krokig, men inte ologisk.

Som fyraåring flyttade Carl Pei och hans familj från Peking, först till USA, och sedan till Stockholm för att hans föräldrar skulle forska. I Sverige gick han i skolan ända upp till och med universitetet. Strax innan han skulle ha blivit klar med sin utbildning vid Handelshögskolan i Stockholms flyttade han tillbaka till Kina, för att vara med i hårdvarurevolutionen.

OnePlus hoppade han på i december 2013. Den första modellen, OnePlus One lanserades i april förra året och sålde i 1,5 miljoner exemplar. Den drog in motsvarande 2,5 miljarder kronor. Den andra modellen, OnePlus 2 rätt och slätt kallad, började säljas i juli i 35 länder. På 64 sekunder sålde den 30 000 exemplar i Kina. Mobilen kostar drygt 3 000 kronor, alltså betydligt mindre än exempelvis Iphone 6, och har fått bra recensioner på stora tekniksajter.

Självförtroendet är på topp. Om några år tror han att det bara finns rum för två eller tre mobiltillverkare i världen. Varav en givetvis är OnePlus.

"Man lever bara en gång och vi hoppas att vi kan ha så stor påverkan som möjligt", säger han.

Hur hamnade då en 25-årig svensk som grundare av ett miljardsäljande mobilföretag i Kina?

Han säger att han fick en insikt när han var 15 år. Om han pluggade hårt kunde han få ett bra jobb och kämpa sig upp för karriärstegen. Men det kunde också någon i Kina eller Indien göra. "Vad är sannolikheten att någon där är lika smart som jag och villig att jobba lika hårt? Väldigt hög."

Han vill inte hamna i en situation där han fick konkurrera på det sättet. På nätet tog han kontakt med likasinnade och med unga entreprenörer, vilket var en stor inspirationskälla.

Som tonåring hade han redan flera års erfarenhet av att driva sajter. Han gick i årskurs sex när han upptäckte internet och lärde sig att koda av en lärare. Första sajten handlade om Pokemon. Där lärde han sig hur man skapar trafik genom länkutbyten och innehållsutbyten. Han skapade fler och fler sajter och började sälja reklam. På högstadiet drev han världens största sajt för nedladdning av backup-kopior av spel, och sålde reklam för några hundra dollar i månaden."

"Det kändes ganska bra att kunna köpa godis och läsk varje dag", säger han.

Peis sajt var tekniskt sett laglig men föräldrarna blev ändå arga när de upptäckte sajten, och tvingade honom att stänga ned den.

Efter gymnasiet tog han ett sabbatsår och åkte till Kina för att uppleva landets ekonomiska gryning. Han tog ut pengar från en bankomat – med höga växlingskurser som följd – och gick till närmsta elektronikmarknad för att hitta produkter som kunde vara populära utomlands.

Prylarna sålde han vidare genom Tradera, Blocket, Ebay och en egen sökmotoroptimerad sajt. Affärsmodellen blev allt mer sofistikerad och han började pruta ned priserna och köpa större kvantiteter. Slutligen gick han till en fabrik och började sätta sitt eget varumärke på produkterna han sålde.

Väl hemma i Sverige igen läste han ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm. Han trivdes inte riktigt med att lära sig "100 år gamla modeller" anpassade för en annan tid.

Vid sidan av studierna drev han en välbesökt fansajt för den kinesiska elektroniktillverkaren Meizu, vars förehavanden var svåra för västerlänningar att följa. Så svåra att när tidningen LA Times ville intervjua bolaget fick de istället intervjua Carl Pei. En dag hörde Meizu av sig. De ville ha hjälp av honom att expandera globalt.

Det var biljetten till Kinas mobilindustri.

Men sejouren på Meizu blev inte vad han hade hoppats på. Den globala nyfikenheten hos Meizu avstannade och fokuset var snart tillbaka till Kina – vilket försvårade för Pei eftersom han inte skriver eller läser kinesiska särskilt bra.

Efter Meizu bar det av till elektroniktillverkaren Oppo. Han kontaktade en chef, Pete Lau, via Weibo, en kinesisk sociala medier-plattform. "Jag berättade att jag var i Kina och intresserad av teknikbranschen. Han svarade inom 5-6 minuter", säger Pei.

Uppgiften blev att göra Oppo mer kända internationellt och att sätta upp e-handeln. Pei anställde även det första teamet av icke-kineser i bolaget.

När Peter Lau, som byggt upp Oppos framgångsrika bluraydivision, var på väg bort följde Pei med. Tillsammans grundade de OnePlus.

Vad är skillnaden - varför startade ni OnePlus?
"Jag ville inte vara i en omgivning där allt hade bestämts av andra, där varumärkesidén, produkten och strategin redan var bestämd. Med OnePlus fick jag starta om med mina egna idéer."

Hur skiljer ni er från andra tillverkare?
"Vi märkte att tillverkare av mobiltelefoner, förutom Apple, inte bryr sig så mycket om produkten utan mest om hur man ska positionera sig och om funktioner som folk inte bryr sig om men som är bra för marknadsföringen. Vi vill bli den andra tillverkaren som bryr sig om produkten."

Det som sticker ut mest med OnePlus är affärsmodellen. Bolaget har inga fysiska butiker och marknadsföringskostnaderna är minimala. Istället säljs mobilerna direkt via hemsidan, genom ett inbjudningssystem. Detta håller inte bara ned lagerkostnaderna utan skapar även uppmärksamhet och bidrar också till att telefonen fortsätter att sälja även efter lanseringen.

"Kanalkostnaden för en butik och personal kan vara 30-40 procent av mobilen. Vi kan därför leverera en bättre produkt till ett lägre pris. Men ett lågt pris är inte målet. Vem som helst kan konkurrera med låga priser och det är ingen vettig utgångspunkt för ett företag."

Bilden av OnePlus som en budgettillverkare är felaktig menar han, snarare fokuserar de på att göra den bästa produkten, oavsett pris, och skalar bort onödiga funktioner som andra har med i marknadsföringssyfte.

Premissen bakom OnePlus var förvisso att nå ut till hela världen, men förväntningarna var ändå att den kinesiska delen skulle dominera. Därför låg fokus på att ha chefer med erfarenhet från Kina.

"Den globala delen drevs som en startup inom en startup och vi fick göra vad vi ville, det var där vi kom fram till idén med ett inbjudningssystem", berättar Carl.

Men den globala delen började växa snabbare än den kinesiska. Efter ett år kom 65 procent av bolagets omsättning från utanför Kina.

"Vi märker att vi behöver mer talang från resten av världen och vi behöver sätta upp fler kontor utanför Kina. Snart öppnar vi det första i Europa", säger Pei.

Det kommer inte att hamna i Stockholm. Dublin, Berlin eller London är starkare kandidater, därför att de ligger närmare stora marknader.

OnePlus finansieras av privata kinesiska investeringsföretag enligt Pei. Det har spekulerats kring att bolaget skulle vara helägt av Oppo, alltså Pei och Laus tidigare arbetsgivare. Dokument som till synes bekräftar detta cirkulerar på nyhetssajter, men Lau har förnekat upplägget. Enligt Pei har OnePlus och Oppo gemensamma investerare.

Han berättar inte hur stora investeringar som gjorts men säger att det krävs mycket pengar för att ett hårdvarubolag ska komma igång.

Just nu pratar de med riskkapitalister i andra delar av världen. Men det man vill åt är expertis snarare än pengar, framför allt expertis kring hur man når ut globalt och skalar upp verksamheten.

OnePlus har nått kultstatus i vissa kretsar och intresset kring kommande modeller är intensivt på olika sajter och sociala medier. När de besökte den stora mobilmässan i Barcelona kom fans fram och ville ta selfies och få autografer.

Hur känns det att folk brinner för något du har skapat?
"Vi gör massor av misstag, men vi är ganska snabba med att erkänna när vi gjort fel eller när vi måste bli bättre. Relationen vi har med våra kunder gör det lättare för oss. Vi får en positiv respons även när vi delar med oss av dåliga nyheter. Det är en berg-och-dal-bana med en startup. Det är inte varje dag du kan hålla humöret uppe och ansvaret kan vara en börda. Folk ser upp till oss och vill se oss lyckas."

Förra året gick OnePlus plus minus noll. Förhoppningen är att göra samma sak i år igen. Det interna säljmålet för i år är 3-5 miljoner.

Var är OnePlus om 3 år?
"Tillväxten saktar ned i vår bransch, vi ser att små företag slås ut och vissa stora krymper. Vi tror att det kommer ske en konsolidering inom 3-5 år och hoppas att vi är en av de två-tre stora spelarna som då finns kvar."

På vissa sätt personifierar Carl Pei entreprenören på 2010-talet. Han åker bara med Uber eller andra taxitjänster, bor via Airbnb månader i stöten och har en liten garderob bestående av nio t-shirts, så att han kan flytta runt lättare. Han har ingen examen, och den enda nackdelen med det är, enligt egen utsago, att han har svårare att få visum.

"Det kostar mer att äga en bil än att ta en Uber. När man kör måste man tänka på att köra, men om man blir runtkörd kan man jobba samtidigt. Om man ska flytta runt mycket måste man minimera det man äger. Jag är friare, spontanare och kan vara mycket mer global med den här modellen", säger han.

Vad har du för tips för svenskar som vill bli entreprenörer i Kina?
"Sluta tänka på länder. Svenska startups vill bli stora i Sverige, sen i Norden och sen i England. Man ser samma sak runtom i världen men jag tror att det här sättet att tänka håller på att försvinna. Med internet och word of mouth kan produkter bli globala redan från första dagen. Fokusera på hur du kan skapa den bästa produkten istället för att tänka på länder. Med all transparens som finns idag är produkten kärnan."

LÄS ÄVEN: Så byggde 30-åringen en miljardaffär på rekordtid

Relaterade artiklar


NYHETSBREV


Kalendarium

LYSSNA PÅ VA:S PODDAR

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Wall Street-proffset: För varje dag du inte investerar förlorar du 800 kronor
  2. Källa: Nu finns det bevis på Trumps koppling till Ryssland
  3. Det lärde sig 24-åringen om ledarskap efter en månad som koncernchef
  4. Varför stäms Google plötsligt av ett pyttelitet svenskt bolag?
  5. 7 saker du ska göra idag för att bli rik om några år — enligt miljonären som byggt från noll
  1. Här är Trumps nya attack mot Sverige
  2. Stressdoktorn: Stress-signaler borde tas på samma allvar som att brandlarmet går
  3. Nu har 50 000 svenska mejlkonton hackats – här kan du kolla ifall ditt lösenord är säkert
  4. Nu ska fler betala högre skatt – är du en av dem?
  5. Miljarder gick upp i rök på några minuter – här är 11 saker du behöver veta om Fingerprints massiva kollaps

SENASTE VA

VA Karriär