Fotograf: Uber

Kalldusch för bilindustrin - Uber får kunderna att skippa bilköp

Ubergrundarens vision är att Uber-resor ska ersätta bilägandet. Nu visar det sig att Uber kommit en bit på vägen - många användare avvaktar med bilköp just på grund av tjänsten.

22 procent av Uber-användarna avvaktar med bilköp på grund av tjänsten. Det visar en rapport från konsultbolaget Frank N Magid.

Bloomberg har tidigare rapporterat om läckta finansiella dokument som säger att Uber gör en förlust på 470 miljoner dollar utifrån en försäljning på 415 miljoner dollar.
Tidigare rapporter har pekat på att taxijätten förlorade "massor av pengar" 2012-2014, enligt Recode.

Förlusterna förväntas öka ytterligare i takt med företagets fortsatta expansion i Kina – en marknad som Uber gick in i år 2013.

Men förlusterna beror till stor del på de investeringar och den snabba expansion som Uber genomgår.

Företagets koncernchef, Travis Kalanick, har under flera år hävdat att företagets största konkurrenter inte är traditionella taxibolag eller nytänkande motsvarigheter som Lyft, utan just bilindustrin.

Hans vision är att Uber-resorna ska ersätta bilägandet.

Recode menar att om Uber lyckas kapa åt sig en bit av marknaden mitt framför näsan på bilindustrin så skulle det också kunna bidra till att företaget kommer en bit på vägen med att leva upp till sin värdering.

Det bör noteras att undersökningen inte har tittat på hur icke Uber-användare avvaktar med sitt bilköp eller om Uber-användare planerar att avstå från bilköp överhuvudtaget..
Frank N Magid-rapporten visar också att den så kallade Millennials-generationen är mindre benägen att skaffa körkort eller köpa egen bil – helt enkelt för att man inte anser sig ha råd till det.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST