ANNONS

5 trender att ha koll på som kan spara ditt företag pengar

Effektiva inköp är en konkurrensfördel, men utvecklingen går snabbt, och de som inte hänger med riskerar att gå miste om miljarder.

Inköpsfunktioner ställs idag inför högre krav än någonsin. De som inte hänger med i utvecklingen riskerar att gå miste om miljarder, menar Mattias Hultheimer, vd för EFFSO.

"Företag som inte ständigt arbetar med sina kostnader kommer en dag vakna upp och upptäcka att konkurrenterna är mer konkurrenskraftiga", säger han.

För inköpsfunktioner blir det allt viktigare att arbeta proaktivt. Många bolag har höga kostnader i form av ineffektiva eller för dyra leverantörer och riskerar uteblivna intäkter när bristande kvalitet hos underleverantörer leder till att varumärket skadas.

EFFSO

Veckans Företag är en artikelserie som tar tempen på svenska entreprenörer och företagare. Innehållet sponsras av EFFSO.

Det är oerhört lätt att hamna i en situation där oseriösa leverantörer skapar negativ PR för att de inte håller måttet. Idag är konsumenter mycket mer uppmärksamma på sådana saker, men även företag är stenhårda. Hittar man en leverantör som inte håller måttet så tar man bort den direkt, säger Mattias Hultheimer.

Effektiviserar inköpsorganisationer
EFFSO arbetar med att hjälpa företag att utveckla sina inköpsorganisationer och har på bara åtta år blivit en av de stora aktörerna inom sitt segment. 2014 utnämndes EFFSO till ett av Årets superföretag av Veckans Affärer och Bisnode. Företaget har också blivit gasellföretag tre år i rad. Vd:n Mattias Hultheimer har själv nominerats till Entrepreneur of the Year 2012.

"Vi startade det här företaget då vi själva såg hur inköpsfunktionernas roll förändrades. I början arbetade vi bara med rekrytering, där fanns det mycket att göra, så vi fick en väldigt bra start. Ganska snart började vi även jobba med inköpskonsulter, utbildning och verksamhetsutveckling."

Förändrad roll
Historiskt sett har inköpsfunktionerna inte genererat så stort värde. Tidigare kunde det handla om att försörja en fabrik med råvaror vilket var ett repetitivt arbete. Idag befinner sig företagen i en miljö där utvecklingen går väldigt snabbt.

Nu verkar inköpsavdelningarna i ett globalt sammanhang och måste utnyttja hela leverantörsmarknaden samtidigt som de alltid måste ha rätt teknologi och kompetens för att stödja sin utveckling. Då är det viktigt att jobba proaktivt.


Mattias Hultheimer, vd för EFFSO

Tydlig metodik
En bra inköpsorganisation bör vara faktabaserad men kreativ, lösningsfokuserad och innovativ. Det är också viktigt att ha en bra struktur att luta sig mot.

"Oftast underskattar man behovet av metodkompetens. Om man tittar på tvärfunktionella inköpsprocesser så blir de mycket komplexa. Ska man klara det måste man ha en tydlig metodik för hur inköpsavdelningen skall klara av att driva arbetet framåt."

Det är också viktigt att den egna organisationen förstår hur inköpsorganisationen arbetar.

"Ett misstag som ofta görs är att det läggs alldeles för lite resurser på kommunikation. Man underskattar hur svårt det är att kommunicera inom organisationen mellan de olika funktionerna. På inköpsavdelningen hanterar du vissa processer som andra är beroende av för att nå sina mål. Om de andra inte förstår och litar på inköpsavdelningen så blir det väldigt svårt för inköparna att driva igenom processer."

Det finns enormt mycket pengar att spara på en effektiv inköpsavdelning om man arbetar på rätt sätt.

"Vi vill driva utvecklingen av inköpsfunktioner i ett större perspektiv, vi ser vilket värde det genererar för företagen. Om man går från en reaktiv till en proaktiv inköpsfunktion är det ytterst osannolikt att man inte långsiktigt skulle kunna reducera sina kostnader med 10 procent. Jag har aldrig varit med om att man inte sparat in minst 5 procent."

5 trender inom inköpsbranschen

1. Faktabaserade inköp – en trend som har pågått i tio år i privata sektorn och precis startat i den offentliga

2. Hållbarhet – gröna frågor, man kommer inte undan ansvaret för sin leverantörskedja

3. System - stöd arbetssätt och processer med rätt teknologi

4. Delade ekonomier i supply chain - flera företag går ihop för att effektivare dela på resurser

5. Outsourcing – fokusera på det man själv är bra på, ta hjälp med sådant som är svårt att bli bäst på

Läs mer om hur du kan effektivisera dina inköp här.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Aktien rasade 26% – sen stoppades all handel i forskningsbolaget
  2. Då: Kickad från Ericsson – Nu: Han är bäst betalde svenske chefen någonsin
  3. ”Vad flygbranschen sade till mig i enrum – efter vår uppmaning att halvera flygresorna”
  4. Nästa vecka tar hon över Handelsbanken – bryter 150 år av gubbvälde
  5. Grundaren välkomnar beskedet som just fick hans förmögenhet att rasa: ”Inte ett dugg orolig”
  1. Bredbandsjesus träder fram 20 år efter IT-yran: ”Ikea kunde ha blivit Amazon och Ericsson ha utvecklat Whatsapp”
  2. Så gick Supertalangen från idé till att sälja t-shirts med ”Skam”-citat för en kvarts miljon kronor på två veckor
  3. Då: Kickad från Ericsson – Nu: Han är bäst betalde svenske chefen någonsin
  4. Listan: Börsens allra bästa köp – enligt 988 analyser
  5. Experterna förklarar: Så påverkas börsen av kronraset – och här är aktierna som gynnas mest

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.