Fotograf: Björn Larsson Ask/TT

Svenskt bolag tar hem stororder för "bromsbädd" på flygplats i USA

Ett svenskt företag tar hem en order på 130 miljoner kronor från en amerikansk flygplats, för sin "bromsbädd" av krossat glas

Det kan bli förödande konsekvenser om ett flygplan inte hinner stanna före landningsbanans slut. Det svenska företaget med det passande namnet Runway Safe har utvecklat en "bromsbädd" och precis fått ett mångmiljonavtal med flygplatsen Chicago Midway International Airport.

I takt med ökad urbanisering ökar också efterfrågan på stadsnära flygplatser. Det bidrar i sin tur till risk för en så kallad overrun - det vill säga att ett flygplan inte lyckas stanna innan landningsbanan tar slut, enligt Runway Safe.

Följderna kan bli katastrofala genom kollisioner med exempelvis byggnader, trafiklösningar eller naturliga hinder som exempelvis vatten, skog och berg.

Runway Safe har nu lagt fem år på att utveckla sin produkt, greenEMAS - den är godkänd av den amerikanska motsvarigheten till Luftfartsverket, Federal Aviation Administration, FAA.

MER INNOVATION: De vill bli trottoarernas Tesla

Företagets "säkerhetsbädd" placeras vid landningsbanans slut och om ett passerande flygplan sjunker genom ytbeläggningen kollapsar den och skapar en kraftig friktion som stoppar flygplanet.

Bädden ska kunna stoppa flygplan med hastigheter på över 120 kilometer per timme på mindre än hundra meter utan att passagerare eller flygplan skadas allvarligt, enligt Runway Safe.

"Säkerhetsbädden" är gjord av krossat glas.

"Vår miljöanpassade lösning väcker stort intresse och vi för samtal och förhandlingar med flera flygplatser i USA, Asien och Europa", säger Anders Lundmark, CEO för Runway Safe i en kommentar.

Runway Safe bildades våren 2014 genom förvärvet alla försäljningsrättigheter från Norsk Glassgjenvinning, NGG.

Företaget installerade en första greenEMAS på Chicago Midway International Aiport samma år, men bygger genom 130-miljonersordern ut samtliga lösningar.

Bakgrunden är att amerikanska flygplatser måste säkra 300 meter Runway Safety Area, RSA, vid slutet av landningsbanan föra årets utgång.

Flygplatser byggda innan dessa regler trädde i kraft kan ansöka hos FAA för bidrag att installera just EMAS-bäddar på sina viktigaste landningsbanor. Helt enkelt för att vissa inte alltid kan förlängas, enligt Runway Safe.

Runway Safe installer två "säkerhetsbäddar" på Chicago-flygplatsen i år.
Den sista är på plats våren 2016.

LÄS ÄVEN: Svensk teknik ska upptäcka dyslexi tidigt

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST