Fotograf: Houzz

Exklusivt: Så byggde hon en av världens största startups

Hon är en av två kvinnor på unicornlistan – dvs de 84 amerikanska bolag som har en värdering över 1 miljard dollar. Adi Tatarko berättar i en exklusiv intervju med Veckans Affärer om vägen till miljardvärdering.

Det var ren frustration som skapade Houzz när Adi Tatarko och hennes man Alon Cohen skulle renovera sitt ranchliknande hem från 50-talet i Silicon Valley.

Drygt sex år senare värderas företaget till 2 miljarder dollar, har mer än 35 miljoner unika besökare varje månad och över 800 000 design- och hemrenoveringsbolag som erbjuder sina tjänster i 60 kategorier. "Vi gick från ett dagligt projekt med tajt budget till en multimiljondollarverksamhet", säger Adi Tatarko.

Hon föddes i Tel-Aviv bland starka kvinnor – mamma sålde fastigheter och mormor var framstående modedesigner. Sin man träffade hon av ren slump under en bussresa i Thailand. Han har klassisk tech-bakgrund och är urtypen för en entreprenör, men det var långtifrån en självklarhet för Adi Tatarko att välja den banan. Hon jobbade med finansfrågor inom techbranschen och sadlade om för att få mer tid för barnen när familjen flyttade från New York till Silicon Valley.

Huset hade dock stora renoveringsbehov. "Vi ville göra huset mer modernt och relevant, men fick börja om gång på gång eftersom det var svårt att hitta rätt människor att utföra jobben. Det hela blev till slut så tidsödande att vi tyckte att det måste finnas sätt att få det att gå snabbare", säger Adi Tatarko.

Paret märkte snart att föräldrar till barnens skolkamrater delade samma frustration och de skapade 2009 en community om renovering, inredning och design. Snart började bygg- och inredningsproffs höra av sig och önskade fler yrkeskategorier och fler städer än San Francisco.

Paret hoppade av sina jobb 2010. Houzz är i dag både en community och en marknadsplats - tanken är att ha allt kopplat till renovering och inredning under ett och samma tak. "Rent tekniskt var det inte så komplicerat. Det viktigaste är att skapa en plattform som bjuder in alla att kommunciera på ett visionärt sätt", säger Adi Tatarko som i dag har 7 miljoner proffsbilder på Houzz.

LÄS ÄVEN: Spelnörden nobbades av konsultbyråerna - nu omsätter hans bolag 200 miljoner

Öppenhetsfilosofin har varit en bidragande orsak till den smått fantastiska utvecklingen – Sequoia Capital ledde en investeringsrunda som gav 165 miljoner dollar hösten 2014 och en värdering på 2 miljarder dollar.

Adi Tatarko tycker generellt sett att riskkapitalister kan ha en tendens att ställa till det för blivande entreprenörer eftersom de ofta kräver två saker: bevis för att idén ska bli stor en dag och bevis för att man är rätt person att lyckas. "Det kan leda till att man tvingas ändra både presentationer och inriktningen. Då riskerar man att tappa fokus från sin ursprungliga idé. Den får man aldrig kompromissa med", säger hon.

Hon förespråkar så kallad "bootstrapping" - starta verksamheten utifrån egna resurser och få mer kontroll i början. Kan man exempelvis få fram en vettig produkt under de första 6-12 månaderna är mycket vunnet, resonerar hon. "Då behöver man inte bevisa sig på dessa två punkter, utan investerarna kommer till dig i stället."

Intäkterna kommer från två källor. Att ansluta sig är gratis för bolagen, men Houzz tar ut avgifter för en premiumtjänst där de kan nå ut direkt till olika lokala marknader. Dessutom tar man ut 15 procent av försäljningen på alla varor och material som säljs.

Houzz finns redan i Australien, Storbritannien och Ryssland. I september väntar Sverigelansering – 1 300 bolag har fredan anslutit sig till den svenska delen av plattformen och tiotusentals svenskar är aktiva sedan tidigare. "Svensk design är välkänt hos Houzz-användare i länder som Australien, Japan och USA. Jag har själv köpt en hel del produkter från svenska designer och hoppas bidra till att alla i världen får tillgång till den", säger Adi Tatarko.

Jag laddade ned er app och slås av att bilderna andas exklusivitet...
"Vi visar inspirationsbilder för människor med olika budgetar och renoveringsbehov. Det går faktiskt att jobba med mindre budget och ändå få det att se ut som en herrgård."

Hur har pengarna påverkat ditt liv?
"Vi försöker kombinera ett växande företag samtidigt med tre barn. Vi har inte så mycket tid att festa, haha."

Hur är det att driva företag med sin man?
"Vi är över 600 anställda och jag träffar inte honom under stora delar av dagen. Vi skapar något tillsammans och har faktiskt varit ihop i 20 år om 2 månader."

Hur går det med den egna renoveringen?
"Vi hade sex företag där då jag lämnade huset i morse som ska fixa bakgården. Det är förhoppningsvis vårt allra, allra sista projekt."

LÄS ÄVEN: Så byggde 30-åringen en miljardaffär på rekordtid

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.