Fotograf: Nokia

Så vill Nokia attackera - och ta tillbaka - mobilmarknaden 2016

Nokia anställer just nu Androidexperter, testar att sälja läsplattor och söker säljpartners för en planerad återkomst för den övergivna mobilverksamheten.

En gång i tiden var Nokia världens största tillverkare av mobiltelefoner. Men de tappade greppet om marknaden när Apple lanserade sin iPhone och övriga konkurrenter gick över till Googles operativsystem Android. Mitt i detta satsade Nokia fortfarande envist på sin frånsprungna teknik och detta blev snabbt deras fall. De sålde sin mobiltelefonverksamhet till Microsoft i slutet av 2013 och har sedan dess fokuserat helt och hållet på att nätutrustning för telekom.

Nokias vd Rajeev Suri planerar nu en comeback för bolaget på mobilmarknaden. Men han måste vänta tills slutet av 2016 innan han kan överväga att ta sig an mobiltelefonverksamhet, då går en konkurrensklausul med Microsoft går ut. Förberedelserna pågår dock redan för fullt.

Företaget har redan testat på konsumentmarknaden med sin nya N1, en surfplatta med Android mjukvara som började säljas under januari i Kina. För några dagar sedan presenterade de även en “virtuell kamera” som också ska hjälpa dem att ta tillbaka sin tron.

Dagensanalys.se

Dagensanalys.se är experter på digital marknadsföring och följer de hetaste trenderna inom området, samt håller dig dig uppdaterad med det senaste inom sociala medier, mobilt, analys, innovationer och vilka människor som gör skillnad i våra digitala liv.

Besök Dagensanalys.se för att få koll på det senaste i vår digitala vardag.

LÄS ÄVEN: Nokia lanserar virtual reality-kamera

Nokia N1

De har också lanserat en Android app som heter Z Launcher, som organiserar innehåll för smartphones.

Nokia har lagt ut ett dussintals jobb på Linkedin i Kalifornien som tydligt visar vart bolaget är på väg. Merparten har titeln produktutvecklare och många kallas även Android-ingenjör, vilket visar att det blir fler Androidtelefoner för jätten. Nokia hade tidigare planerat att avskeda cirka 70 personer på mobilavdelningen, enligt ett tillkännagivande i maj, men en källa till Reuters säger att siffran nu har halverats.

Det är dock en tuff marknad som Nokia skall ge sig in i. “Vi ser bara att detta konkurrenstryck intensifieras under de kommande åren”, säger CCS Insight mobil analytiker Ben Wood. “Hinder för inträde på mobiltelefonmarknaden är lägre än någonsin och nästan vem som helst kan komma in på smartphone marknaden och konkurrera idag."

LÄS ÄVEN: Blir Nokia Apples nästa stora hot?

Hur starkt varumärket Nokia är idag – vilket är avgörande för framgången – återstår att se när Nokia åter ger sig in på den stenhårda marknaden med kräsna köpare.

Nokia säger själva att deras varumärke är välkänt bland fyra miljarder människor. Men efter att konsekvent varit rankade som en av världens topp-fem varumärken under årtiondet fram till 2009, enligt marknadsundersökningsföretaget Interbrand, har de på senare år till och med fallit utanför listornas topp 100.

“Ett varumärke är snabbt glömt om det har varit frånvarande från konsumentmarknaden”, säger Anssi Vanjoki tidigare chef på Nokia , idag professor vid Finlands tekniska universitet i Villmanstrand. “Varumärket hjälper inte mycket om produkten liknar det som redan säljs idag. Men om det kommer något nytt och intressant kan det gamla arvet vara till hjälp.”

LÄS ÄVEN: Den svenska paddan var för långt före sin tid

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant