Fotograf: Richard Drew / TT

Elon Musks nya kundexperiment: ge bort bilar gratis

Det är dyrt att sälja bilar i butik. Därför experimenterar Elon Musk nu med en ny försäljningsstrategi där han gör exklusiva specialmodeller och delar ut bilar gratis.

I ett mail till Tesla Model S-ägare berättade Elon Musk tidigare i veckan om sitt nya pr-experiment. Genom att flitigt värva nya kunder kan befintliga Tesla-ägare vinna en helt ny bil. Det skriver Techcrunch.

Första "steget" i det nya rekommendationsprogrammet innebär att de som redan äger en Tesla Model S får en länk att dela med sig av till potentiella Model S-köpare. Väljer dessa att köpa en bil via länken får de 1000 dollar i rabatt, drygt 8600 kronor, medan den som förmedlat kontakten får motsvarande summa att använda till ett nytt Teslaköp, service eller biltillbehör.

Lyckas man istället förse Tesla med fem nya beställningar får man en inbjudan till öppningen av Gigafactory, batterifabriken bolaget bygger i Nevada.

LÄS MER: Teslas nya satsning: Batteri som ger dig billigare el

För tio nya kunder får man rätt att köpa en "Special Edition Model X SUV" som Elon Musk kallar för "Founder Series" till samma pris som standardmodellen. Den som snabbast når upp till tio värvningar i Nordamerika, Europa respektive Asien får en Tesla Model X SUV gratis.

LÄS ÄVEN: Elektronikprylarna som blir billigare när tullen slopas

Anledningen till att Tesla nu försöker ta hjälp av sina befintliga kunder och så kallad word-of-mouth är att bolaget upptäckt att det kostar dem 2000 dollar att sälja en bil via sina butiker. Värvningsprogrammet är ett sätt för elbilstillverkaren att se om de kan öka försäljningen utan att öppna upp nya butiker.

"Om vi kan förstärka word-of-mouth behöver vi inte öppna riktigt lika många nya butiker i framtiden", skriver Musk, enligt Techcrunch.

Musk poängterar även att det rör sig om ett experiment och att första försöket avslutas 31 oktober.

LÄS ÄVEN: Svensk elbilspool blir först i världen att ta in Tesla

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. ”Du blir en bättre människa på berget” – möt entreprenörerna som kombinerar jobb med äventyr
  2. Googles innovationschef: Snart kan du koppla upp din hjärna mot molnet och nå oändlig intelligens
  3. Tesla-storägaren har i tysthet dumpat nästan alla sina aktier
  4. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  5. Kalldusch för Handelsbankens anställda: Årets vinstdelning slopas helt
  1. Köpte företaget för 1 krona – nu är han Sveriges senaste miljardär
  2. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  3. Kalldusch för Handelsbankens anställda: Årets vinstdelning slopas helt
  4. Frankrikes rikaste rycker ut med miljarder till brandhärjade Notre-Dame
  5. Kraftiga kursrörelser i dagens rapportbolag – Avanza rasar 8%

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.