Fotograf: Pressbild / Uber

Därför är hemkörd snabbmat en stekhet miljardindustri

Många höjde på ögonbrynen när svenska Onlinepizza såldes för hundratals miljoner. Men nu satsar alla snabbmatsjättar på hemkörning för att få fart på försäljningen - och jättar som Uber vill få en del av kakan.

För nära 15 år sedan kom den legendariska kafékedjan Starbucks med aprilskämtet att man inför hemleverans. Många gick på det. I dag är hemleverans av snabbmat och kaffe inget aprilskämt.

McDonald’s har svårt att få yngre generationer att äta snabbmat och har brottats med vikande försäljning i USA och Europa. Hamburgerjätten har nyligen träffat ett avtal med det snabbväxande kurirbolaget Postmates, som lovar hemleverans inom max en timme och har 10 000 kurirer. Affärsmodellen är snarlik Uber, som vänt upp och ned på taxibranschen och är värderat till 50 miljarder dollar. McDonald’s-projektet omfattar nära 90 restauranger i New York i stadsdelarna Manhattan, Queens och Brooklyn där man via tjänsten McDelivery kan beställa en ”virtuell bricka”.

”Jag tycker egentligen inte att det är så konstigt att en hamburgerkedja erbjuder hemkörning. Det är väl bara en förlängning av drive-in-köp”, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord som just kommit hem från en e-handelskonferens i Chicago där trenden var att man måste kunna erbjuda konsumenten valfrihet.

Postmates finns idag på nära 70 platser i USA och 75 procent av alla leveranser gäller just mat. Bolaget tar 20 procent av kundens transportavgift och resterande del får kuriren behålla – inklusive dricks. McDonald’s är långtifrån den enda snabbmatsjätten som har träffat avtal med Postmates. Samma sak gäller Burger King och även Kentucky Fried Chicken, KFC, Taco Bell, Chipotle och kafékedjor som Dunkin Donuts och Starbucks. Postmates har idag cirka 40 000 partner och pekas ut som en möjlig kommande enhörning, dvs ett startupbolag som värderas till minst 1 miljard dollar. Även Uber satsar på att erbjuda hemleveranser av mat genom Uber Eats, som till en början omfattar Chicago, Los Angeles, New York, Toronto och Barcelona. Logistikexperten Pär Sandström är minst sagt skeptisk till hemleverans av snabbmat.

MISSA INTE: Amerikansk munkjätte öppnar i Sverige

”Vi vet redan att det är svårt med distribution av färdiglagad mat till storkök. Det blir ännu svårare med hemleveranser av snabbmat i större skala. Du har kanske 15 minuter på dig att leverera en hamburgare om den ska vara fräsch. Det kan möjligen fungera när det gäller leverans till arbetsplatser, men inte mer", säger Sandström.

Ett exempel på hur svårt det kan vara är Domino´s Pizza som tvingades sluta med sin garanti på leverans inom 30 minuter efter stämningshot på miljontals dollar. Men det är inte bara i USA snabbmatskedjorna satsar på hemkörning. I Asien har McDonald’s haft hemleveranser i många år och i Australien har hamburgerjätten genomfört ett större projekt med Menulog (ett företag som erbjuder leveranser från flera olika restauranger) som har gett mersmak och ska rullas ut i större skala. Projektet har dock kritiserats av hälsoexperter eftersom man måste beställa för minst 25 dollar.

Det händer även saker inom hemleveranser av snabbmat på hemmaplan. Tyska Delivery Hero med den svenske medgrundaren Niklas Östberg köpte svenska Onlinepizza för ett par år sedan för 250-500 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: USA:s hippa hamburgare noteras på börsen

”Metoden att beställa mat från en samlingssajt, med flera anslutna restauranger, kommer att stå för majoriteten av alla takeaway-beställningar i framtiden”, sade Onlinepizzas vd Erik Mellström Byrenius i samband med försäljningen.

Delivery Hero har även köpt tyska Pizza.de för 2,7 miljarder kronor, enligt uppgift i media. Företaget har tagit in en miljard dollar, varav 600 miljoner bara under det senaste året och så sent som i mars ökade Kinneviks Rocket Internet sitt ägande till 39 procent. Aptit.se med 120 restauranger kopplade till sig är dock ett bolag som har stått still under de senaste tre åren – omsättningen har legat runt 40-miljonersstrecket.

Det råder inget tvivel om att hemleveranser av snabbmat är hett. Postmates-grundaren Sebastian Lehmann mötte Uber-grundaren Travis Kalanick sommaren 2013 för att få råd. Den sistnämnde vände på klacken och sade: "Vi ses i skyttegravarna.”

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST