Fotograf: Wikimedia Commons

Bolaget tar in 600 miljoner - ska slå Snapchat och Instagram

Uppstickaren samarbetar med musikindustrin och ska utnyttja de senaste hitsen i sitt försök att konkurrera med Snapchat och Instagram. Nu tar de in nästan 600 miljoner kronor.

Det sociala nätverket Flipagram meddelade precis att bolaget tagit in 70 miljoner dollar, motsvarande ungefär 597 miljoner kronor, i en kapitalrunda. Det rapporterar Bloomberg.

Bland investerarna finns Sequoia Capiral och Kleiner Perkins Caufield & Byers, firmor som tidigare investerat i succébolag som Google, Twitter och Instagram.

LÄS ÄVEN: Instagram förbjuder auberginer

Flipagram låter sina 120 miljoner användare skapa korta bildsekvenser med tillhörande musik och kan ses som en blandning mellan Instagram och Youtube, enligt Bloomberg.

Bolaget har sedan tidigare samarbetat med Apple vilket gjort det möjligt för användarna att lägga till musikklipp från Itunes till sina bildspel. Nu har de träffat avtal med ytterligare storspelare inom musikindustrin och därmed gjort det möjligt för användarna att lägga till de absolut senaste låtarna i sina bildspel - utan att bryta mot upphovsrättslagen. 

Målet är, enligt Venturebeat, att nå en miljard aktiva användare i månaden och konkurrera med giganter som Instagram och Snapchat.

LÄS MER: Fritt fram för lönsam "smygreklam" i sociala medier

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST