1 av 5
Bildspel: Kristina Lindhe grundade Lexington 1997 och målet var då att bygga ett internationellt varumärke. Fotograf: Lexington

Så byggde hon en ny svensk klassiker och blev en riktig börsfavorit

Kristina Lindhe utbildade sig först till lärare, men blev serieentreprenör i stället. Hennes Lexington noterades på First North i februari och under sina första minuter på börsen rusade aktien nära 60 procent. "Det kändes som man hade bubbelvatten i blodet."

För Kristina Lindhe var inte entreprenörskap något nytt. Efter en kort karriär som högstadielärare startade hon sitt första företag och drev sommarbutiker som sålde kläder och inredning. Efter det blev det istället export av ullfiltar. När filtarna hade gjort sitt var Kristina Lindhe redo att satsa på något nytt och 1997 grundade hon tillsammans med sin make Tommy Lindhe Lexington. ”Idéen kom ifrån att jag själv gillade New England-stilen så mycket. Och vi såg att det fanns många varumärken som jobbade med denna stil när det gällde mode, men det fanns inte någon som jobbade med den inom inredning, i alla fall inte i Europa. Så det fanns ett tomrum på marknaden för detta”, berättar Kristina Lindhe.

Målen för Lexington var tydliga redan från början. Kristina Lindhe ville bygga ett internationellt varumärke och för att nå dit skulle man etablera sig på två nya marknader varje år – vilket man gjorde under bolagets första 10 år. Kristina Lindhe tror dessutom att märket har potential nästan överallt. ”Jag tror att det finns en Lexington-kund i alla delar av världen.” 

LÄS ÄVEN: Trots sina 80 år jobbar paret bakom svenska världssuccén ännu heltid

Detta bekräftas av att varumärket sålt som smör i länder som i övrigt konsumerar väldigt olika stilar, som USA och Kina. Detta utan att Lexington behövt anpassa eller förändra sitt sortiment något. ”Det enda vi behövt anpassa är våra påslakan, det finns exempelvis 38 olika mått på påslakan i Europa och det är bara två länder som har samma mått, Sverige och Finland, annars är alla olika. Så detta har varit en stor logistisk utmaning att lösa. Men stilen funkar faktiskt överallt”, säger Kristina Lindhe.

Lexington har imponerat från dag ett. ”Vi har ju faktiskt varit ett bolag som kunnat visa lönsamhet och en positiv utveckling varje år sen vi startade”, säger Kristina Lindhe. ”Nyckeln till detta har varit en enorm kostnadskontroll och en väldig medvetenhet kring vad vi gör hela tiden.”

I dag är Kristina Lindhe vd för Lexington och rollen som ledare tycker hon känns naturlig. Här menar hon även att den korta karriären som lärare spelar in. ”De pedagogiska kunskaperna jag har med mig från tiden som lärare, och min utbildning innan det, har jag verkligen haft jättestor nytta av. Klarar man av att motivera 30 14-åringar och få dem att förstå vad de ska göra, då klarar man också av att jobba med delar av världen som inte talar engelska och kan få dem att förstå vad vårt varumärke betyder och står för.”

Den 18 februari i år noterades Lexington på First North. Noteringen övertecknades 21 gånger om och intresset för introduktionen var skyhögt. För Kristina Lindhe var noteringen bara ännu ett viktigt steg i en mångårig plan för Lexingtons framtid. ”Vi har jobbat med det här i flera år. Det kändes logiskt att gå in på börsen för att i framtiden ha tillgång till kapitalmarknaden om vi någon gång behöver extra kapital för de steg vi planerar att ta. Dessutom ville vi göra varumärket lite mer känt. Ett publikt bolag får lite mer uppmärksamhet och tas ofta aning mer seriöst, och det underlättar för oss i vissa lägen när vi vill göra saker utanför Sverige. Noteringen innebar också en kvalitetsstämpel för oss som bolag och det kändes bra att få den.”

FRAMTIDENS LEXINGTON: 71 heta svenska startups som kan bli nästa stora succébolag

De många nya aktieägarna är också ett viktigt plus i kanten, tycker Kristina Lindhe. ”Jag tror att våra aktieägare till stor del också är våra kunder och det känns väldigt roligt. Jag hörde dessutom att vi tydligen är bolaget som har näst flest kvinnliga aktieägare efter Odd Molly, och det tyckte jag var otroligt kul. Så noteringen gjorde det ju tydligt att det är många som intresserar sig för oss, inte bara för våra produkter utan också för oss som bolag.”

Att noteringen blev så uppmärksammad tror Kristina Lindhe beror på denna koppling mellan aktieägare och kunder. Ett konsumentbolag som Lexington har många enskilda kunder, och därför också många möjliga aktieägare. ”Man tycker om våra produkter, man tycker om varumärket, man tycker om vår kvalité – och man vill vara en del av allt detta arbete.” 

Första minuternas handel i Lexington var också en vild resa. 20 minuter efter att Kristina Lindhe hade ringt in börsen hade Lexington klättrat nära 60 procent. ”Det var några väldigt speciella minuter. Det kändes som man hade bubbelvatten i blodet. Allt var väldigt spännande och roligt, och man fick nästan nypa sig i armen för att förstå att det var sant.”

Första kvartalsrapporten sen introduktionen föll också investerarna i smaken, Lexington visade upp en tillväxt på 16 procent, i linje med de höga mål Kristina Lindhe har för bolaget. ”Vi ska ha en tillväxt på över 10 procent hela tiden, då går det bra.”

Vill du veta hur det går för Lexington på börsen i dag? Det kan du se här.

LÄS ÄVEN: Historien om Sveriges främsta entreprenörer - som är redo att ta över världen

 

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  3. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  4. Uppgifter: Amazon planerar tusentals kassafria butiker – där du plockar på dig dina varor och går
  5. Tipset: Dags att tanka aktier i oljebolaget som rusat 45% i år
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  3. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”
  4. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  5. Supertalangen vill ge tillbaka till samhället – nu ska hon hjälpa andra unga kvinnor ta kontroll över sina öden

För dig som prenumerant