1 av 10
Bildspel: Apple toppar årets lista och ligger nu långt före förra årets etta. Hela topp 10 hittar du i bildspelet och plats 11 till 20 hittar du längst ner i artikeln. Fotograf: Apple

Världens mest värdefulla varumärken

Varje år listas världens värdefullaste varumärken. I år kvalar två svenska bolag in på topp 100 - och en kinesisk nykomling hoppar direkt in på plats 13.

Apple toppar åter igen BrandZ årliga lista över världens 100 mest värdefulla varumärken. Teknikjättens varumärke uppskattas vara värt nära 250 miljarder dollar. En ökning med 67% mot förra årets uppskattning. Långt före förra årets etta Google vars varumärke nu värderas till 174 miljarder dollar.

Varumärket som ökat mest är Facebook, med en ökning i värde på 99%. Detta gör att Facebook nu närmar sig topp 10 med stormsteg. Det sociala nätverkets varumärke uppskattas vara värt 71,1 miljarder dollar, vilket inte är så långt från Marlboro på plats 10 vars varumärke räknas vara värt 80,3 miljarder dollar.

Topp 10 domineras av teknikföretagen och både gamla och nya jättar får plats. Två av toppbolagen har dock varumärken som har tappat i värde, IBM och McDonald's.

LÄS ÄVEN: 20 kända böcker på 2 minuter

Andra uppstickare vars varumärken ökat mycket i värde är Intel (+58%), Chipotle (+44%) och Kinas främsta försäkringsbolag (+44%).

Första svenska bolag på listan är IKEA på plats 62 med ett varumärke som uppskattas vara värt runt 17 miljarder dollar. IKEA är en av årets stora förlorare då bolaget tappar hela 14 platser på listan. 

Andra svenska bolag är H&M som landar på plats 75 med ett varumärke värt kring 13,8 miljarder dollar. Den svenska klädjätten tappar också och har sjunkit 12 platser sen i fjol.

Över lag är det många amerikanska och kinesiska bolag på årets lista. Högst placerade nykomlingen är Alibaba som glider in på plats 13. Efter tidernas börsnotering räknas bolagets varumärke vara värt runt 66 miljarder dollar.

Topp 10 är en väldigt amerikansk historia. Du kan se topp 10 i bildspelet ovan.

Efter det blir det dock mer blandat. Här hittar du plats 11-20:
11. Tencent
12. Facebook
13. Alibaba
14. Amazon
15. China Mobile
16. Wells Fargo
17. GE
18. UPS
19. Disney
20. MasterCard

Det BrandZ också har kunnat se är att bolagen som hamnar i toppen av listan i regel presterar betydligt bättre än de bolag som inte är med. Ett värdefullt varumärke driver både försäljning och gör att kunderna är redo att betala mer.

Vad som också är tydligt är att varumärken bara blir mer och mer värdefulla för bolag. 2006 var alla topp 100 märken värda 1,4 triljoner dollar och i år hamnar den summan på 3,3 triljoner dollar. Detta motsvarar en ökning på 126% på bara 10 år.

LÄS ÄVEN: Världens mest lovande startups - nästa Uber, Snapchat och Dropbox

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST