Fotograf: Print Syndicate

Hon drar in miljoner på memes

Hennes bolag har 15 anställda vars enda arbetsuppgift är att leta memes. Själv brinner hon för att samhället ska förändras och tror att samhällskritik passar perfekt på en t-shirt.

Det går att tjäna miljoner på memes (meme = ett kulturellt uttryck som sprids organiskt mellan individer, oftast på nätet). Någon som verkligen lyckats kapitalisera på trendiga memes är Tanisha Robinson och hennes bolag Print Syndicate. 

När domaren Ruth Ginsburg i USAs högsta domstol fick in några slagfärdiga hyllningar av jämställdhet och samkönade äktenskap reagerade de amerikanska tonåringarna genom att ge henne smeknamnet Notorious R.B.G., en kombination av rapparen Notorious B.I.G. och Ginsburgs initialer. Det nya smeknamnet spreds som en löpeld i sociala medier och det dök upp både bilder och klipp där det användes - smeknamnet blev alltså ett meme.

I detta läge vara Robinsons startup snabba att glida in och skapade den produkt som än så länge är bolagets storsäljare. "Vi gjorde en t-shirt där motivet var en blandning av Notorious B.I.G. och Ginsburg", berättar Robinson för CNN. "Vi sålde genast tusentals."

Efter denna succé har Print Syndicate fortsatt växa. Bolaget har 130 anställda och 15 av dem ägnar helt dagarna åt att hålla koll på nya trender och memes på nätet. De mest lovande blir komiska t-shirts, posters, koppar och kuddar. 

LÄS ÄVEN: Bankpampen förlorar jobbet - efter Snapchat-bilder

Målet är att nå grupper som man i dag inte når nog enligt Robinson - internets subkulturer.

En annan stor hit var en t-shirt med texten "Introverts Unite. Occasionally in small groups for very limited periods of time." "Sportintresserade kan köpa prylar överallt. Men vilka säljer specifikt till de introverta, feministerna, de som stickar och nördarna. Vi skapar produkter som stämmer överens med deras sociala identitet", säger Robinson. 

Än så länge går det strålande för Print Syndicate. Startupen lanserade i november 2012 och drog in 4 miljoner under sitt första år på marknaden. 2014 mångdubblades den siffran när man drog in 12 miljoner och intäkterna väntas dubblas på nytt för 2015, skriver CNN. Man går redan med vinst.

För Robinson är rätten att uttrycka sig väldigt viktig. "Min familj är mormoner och jag växte upp i en liten stad i Missouri. Jag passade verkligen inte in." Hon gjorde revolt mot den traditionella familjen, gick med i den amerikanska armén och blev språkvetare med inriktning på arabiska.

"Jag fick lämna armén 2003 för att jag är gay", berättar hon. Då hittade hon dock ett jobb inom marknadsföring och där träffade hon Michael Limes som hon senare grundade Print Syndicate tillsammans med.

Robinson tycker det är extra intressant att lyfta memes med ett budskap. "Jag är kvinna, svart och gay. Jag är väldigt intresserad av att samhället ska förändras. Framtiden för vårt bolag ligger därför i att fortsätta hålla koll på trender inom samhällskritik och sociala identiter."

INTERNETFENOMENET: Så tjänar han 140 000 i sekunden 

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant