Fotograf: TT / Hasan Jamali

Världens stater subventionerar fossila bränslen med miljarder varje dag

5,3 triljoner dollar. Så mycket kommer världens länder betala för den fossila bränsleproduktionens konsekvenser under 2015.

Produktionen av fossila bränslen subventioneras med 5,3 triljoner dollar per år, motsvarande 10 miljoner dollar i minuter varje dag, enligt en ny rapport från IMF. Subventionerna är indirekta, då regeringar tvingas betala enorma summor för att städa upp efter bolagen.

IMF kallar själv den uppskattade summan för "chockerande" och menar att uppskattningen definitivt ligger nära sanningen för hur mycket världen betalar för de fossila bränslerna. Det är uppskattningen för 2015 som landar på 5,3 triljoner dollar, en summa som trumfar vad alla världens länder spenderar på sjukvård under ett år. Detta skriver The guardian.

Att summan är så hög beror främst på att de som förorenar inte betalar de kostander de faktiskt skapar för regeringar genom sin produktion av kol, olja och gas. Bränslebolagen betalar exempelvis inte en krona för de sjukvårdskostnader som den förorenade luften innebär eller kostanderna som följer översvämningar och torka som skapats av den globala uppvärmningen.

LÄS ÄVEN: Fossilfria fonder = Högre avkastning

"Denna mycket viktiga analys krossar myten om att fossila bränslen skulle vara billiga genom att visa oss hur stora kostnader för samhället de faktiskt medför. Dessa enorma subventioner är inte rättfärdigade, de förvrider marknaden och skadar ekonomier, särskilt i fattigare länder", säger Nicholas Stern, klimatekonom vid London School of Economics, till The guardian.

Stern tyckte vidare att IMFs uppskattning faktiskt ligger i underkant. "En mer komplett uppskattning av kostnaderna som kommer med klimatförändringarna visar att de indirekta subventionerna för fossila bränslen är betydligt högre."

Enligt IMFs uppskattningar skulle slopade subventioner innebära att koldioxidutsläppen slaktades med 20 procent när energibolagen plötsligt tvingas betala för de kostnader de skapar och priserna på fossila bränslen höjs. Det skulle även leda till att antalet dödsfall relaterade till förorenad luft skulle halveras - vilket skulle rädda 1,6 miljoner liv om året.

Dessutom skulle pengarna som i dag måste täcka enorma kostander för denna produktion frigöras och kunna investeras i andra projekt. Detta skulle tillåta utvecklingsländer att öka sin tillväxt ytterligare, vilket skulle skynda på takten i vilken världens fattiga minskar.

IMFs uppskattning säger att världen betalar 5,3 triljoner dollar per år för konsekvenserna som följer produktionen av fossila bränslen. Detta blir 14,5 miljarder dollar per dag, 600 miljoner dollar i timmen, 10 miljoner dollar per minut eller 168 000 dollar i sekunden. 

LÄS ÄVEN: Audis nya e-diesel består helt av vatten och koldioxid - kan vara lösningen vi väntat på

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Aktien rasade 26% – sen stoppades all handel i forskningsbolaget
  2. Då: Kickad från Ericsson – Nu: Han är bäst betalde svenske chefen någonsin
  3. ”Vad flygbranschen sade till mig i enrum – efter vår uppmaning att halvera flygresorna”
  4. Nästa vecka tar hon över Handelsbanken – bryter 150 år av gubbvälde
  5. Grundaren välkomnar beskedet som just fick hans förmögenhet att rasa: ”Inte ett dugg orolig”
  1. Bredbandsjesus träder fram 20 år efter IT-yran: ”Ikea kunde ha blivit Amazon och Ericsson ha utvecklat Whatsapp”
  2. Så gick Supertalangen från idé till att sälja t-shirts med ”Skam”-citat för en kvarts miljon kronor på två veckor
  3. Då: Kickad från Ericsson – Nu: Han är bäst betalde svenske chefen någonsin
  4. Listan: Börsens allra bästa köp – enligt 988 analyser
  5. Experterna förklarar: Så påverkas börsen av kronraset – och här är aktierna som gynnas mest

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.