1 av 2
Fotograf: Eva Tedesjö/TT

Hon började sälja till vännerna - idag säljer hon för 100 miljoner

Ida Backlund började med att sälja löshår till sina vänner. Idag omsätter hon 100 miljoner kronor.

Ida Backlund började sälja löshår till sina kompisar. Åtta år senare har hennes bolag Rapunzel of Sweden en halv miljon kunder och omsätter 100 miljoner i 60 länder. Nu tar hon in externa delägare och satsar på tupéer för män.

När VA når Ida Backlund har hon nyligen fattat ett stort beslut.

Hennes bolag Rapunzel of Sweden har för första gången bjudit in en extern delägare: investmentbolaget Valedo med bland andra före detta SSAB-vd:n Anders Ullberg och en rad andra tunga industrialister bland intressenterna.

Sedan starten 2007 har hon och hennes medgrundare tillika före detta pojkvän Stefan Löfgren ägt halva bolaget var och tillsammans byggt upp verksamheten utan lån.

I dag omsätter Rapunzel över 100 miljoner kronor på att sälja löshår. Bolaget har en halv miljon kunder i sextio länder och fyra salonger i Sverige. Tillsammans med Valedo planerar de nu att både expandera e-handeln och öppna fler salonger i Norden, Tyskland och England.

"Tills nu har jag lyssnat till hjärtat och gått mycket på känsla. Men när man har ett bolag i den här storleken räcker inte det. Du måste ta in annan kompetens och basera beslut på ekonomiska kalkyler", säger hon på stillsam norrländska.

LÄS ÄVEN: Vad som skiljer de bästa säljarna från resten

Några av Ida Backlunds kriterier i dialogen med investmentbolag har varit att personalen ska få vara kvar och att huvudkontoret ska stanna i Umeå. I dag sitter de i ett specialritat trähus med utsikt över älven.

"Leveranserna går lika snabbt härifrån som i Stockholm men hyran är lägre. Dessutom har de flesta i personalen sina familjer här. Jag ser inget positivt med att flytta. " Med Valedo som delägare kommer de att kunna påskynda expansionen utomlands.

Men investmentbolagets främsta funktion är inte att vara kassako, utan att erbjuda stöd och kunskap, menar Ida Backlund.

LÄS ÄVEN: Hon gör skillnad på Spotify

"Jag har känt att jag behöver fler personer med mig i toppen. Tidigare har vi ibland fattat beslut med personalen i fikarummet. Nu ser jag fram emot att jobba med en professionell styrelse. Det kommer innebära att jag kan lägga mer tid på det jag är bäst på: att se den långsiktiga visionen om hur vi ska ta det här framåt. " Redan i tidiga tonåren började hon använda löshår - hon ville ha långt hår, gärna ner till rumpan.

Hon testade en uppsjö modeller och märken men var sällan nöjd. Startskottet till Rapunzel var när hon 21 år gammal beställde hem prover från olika leverantörer tills hon fann några som höll rätt kvalitet. Snart visade hennes kompisar intresse för minilagret hemma och Ida Backlund började så smått sälja produkterna vidare till vänner och vänners vänner.

"Jag räknade på hur många potentiella kunder jag hade i Umeå, i Sverige, i hela världen. När jag kom på namnet Rapunzel - hämtat från sagan om en prinsessa med jättelångt hår - kände jag att allt föll på plats. Det var som att jag såg vägen framför mig. "

Ida Backlund startade egen firma 2007, parallellt med heltidsjobben som receptionist och kontaktperson till en kille med adhd. Lönen lade hon in i företaget.

I samma veva flyttade hon in med sin pojkvän Stefan Löfgren i en tvåa i Umeå. Den fick agera lager tills en inkubator ett halvår senare bistod med en företagslokal. Hon insåg snart att hon behövde mer pengar för att kunna växa. När banken sade nej erbjöd sig Stefan Löfgren att gå in som delägare och lägga in de 100 000 kronorna som det kostade att starta aktiebolag.

De delade upp arbetet. Stefan Löfgren skötte inköp och logistik. Ida Backlund ansvarade för kundtjänst och marknadsföring.

Hon ritade själv loggan, tog produktbilder och byggde webbplatsen. Det dröjde flera år innan de tog ut någon riktig lön. Alla inkomster från Rapunzel och hennes två extrajobb återinvesterades i företaget, förutom en liten slant som gick till hyra och makaroner.

Genom åren har antalet anställda ökat successivt. I dag är de sextio stycken, varav de flesta är Umeåbor och många bekanta, vänner eller släkt.

"Våra trogna medarbetare har varit en framgångsfaktor. Men att anställa folk man känner innebär även utmaningar. Jag försöker hålla allt jobbrelaterat på jobbet och det privata hemma. Det blir lättare och lättare. " Hur känns det att efter åtta år vara vd för ett bolag som omsätter över 100 miljoner kronor?

"Det har krävts så otroligt mycket arbete för att nå hit. Jag har aldrig tagit något för givet och aldrig stannat upp. Först nu kan jag blicka tillbaka och inse hur mycket man har varit med om på kort tid. Jag fyllde precis trettio, men det känns som att jag är fyrtio i huvudet", säger hon och skrattar.

Hennes vision är att Rapunzel inom fem år ska omsätta 300 miljoner kronor. En målgrupp som inte är inräknad i den siffran är männen.

I skrivande stund tittar bolaget på att utveckla en modern tupé för män som har börjat tappa håret. Det är inget de släpper i år, men kanske 2016.

"När jag började med Rapunzel var det många kvinnor som tyckte att det var pinsamt att ha löshår. Om 10-20 år tror jag att det har blivit lika accepterat för män som för kvinnor."

IDA BACKLUNDS BÄSTA ENTREPRENÖRSTIPS 

1. 
När du får en bra idé och du känner den där magkänslan som säger dig att det är rätt - kör på den och följ ditt hjärta. 

2. 
Omge dig med människor som ger dig positiv energi. 

3. 
Förbered dig på hårt jobb och många motgångar. 

4. 
Var inte rädd för att misslyckas. Motgångarna lär du dig mest av och de gör dig starkare. 

5. 
Det sägs att det krävs 5 000 timmar för att bli bra.  Glöm sommarsemester de första 3-5 åren. Ledig kan du vara när du har lyckats.  Min första semester tog jag efter mina 5 000 timmar.

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST