Fotograf: Stocksnap

EU:s strategi för en digital inre marknad

"Folk måste fritt kunna korsa gränser online precis som de gör offline." EU-kommissionen lade på onsdagen fram en strategi för att skapa en digital inre marknad.

EU-kommissionen lade på onsdagen fram en strategi för att skapa en digital inre marknad.

"Folk måste fritt kunna korsa gränser online precis som de gör offline. Innovativa företag måste få hjälp att växa över EU och inte förbli inlåsta i sina hemmamarknader" sade kommissionens vice ordförande för den digitala inre marknaden Andrus Ansip vid en presskonferens.

Kommissionen fokuserar på tre områden: bättre tillgång till digitala tjänster och tjänster för konsumeter och företag, bättre näringslivsklimat för digitala nät och tjänster, samt att integrera den digitala tekniken i ekonomin.

Inom det första området ska tillgången till inre marknaden underlättas för småföretag och för paketleveranser. Avgränsning av marknader genom geo-blocking ska tacklas. Copyright-lagstiftning ska moderniseras och moms för digitala tjänster ska förenklas. Momsrelaterade kostnader för olika krav beräknas uppgå till 80 miljarder euro.

För att förbättra näringslivsklimatet ska investeringar i infrastrukturen ska uppmuntras. Därför ska de nuvarande telekom- och medialagstiftningen ses över. Dataskyddslagstiftningen bör förbättras. EU bör också stärka förtroendet för onlinetjänster.

I strategin försöker kommissionen igen med att övertyga EU-länderna om att fördelning av radiospektrum bör samordnas på EU-nivå. Utrullningen av 4G-tekniken har försenats på grund av brist på lämpligt spektrum, sade. Han försäkrade att kommissionen inte vill röra EU-ländernas inkomster från försäljning av spektrum.

Inom området digitalt samhälle anser kommissionen att EU bör hjälpa industrisektorer att integrera ny teknik, säkerställa interoperabilitet mellan olika standarder, hantera frågor kring big data och molntjänster, samt höja befolkningens digitala kunskaper.

De konkreta förslagen ska läggas under de närmaste två åren, huvudsakligen det kommande året, sade Andrus Ansip.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Därför blir så många inkompetenta män ledare – och så kan det förhindras
  2. Aktien rasade 26% – sen stoppades all handel i forskningsbolaget
  3. Nästa vecka tar hon över Handelsbanken – bryter 150 år av gubbvälde
  4. Grundaren välkomnar beskedet som just fick hans förmögenhet att rasa: ”Inte ett dugg orolig”
  5. Deppiga inköpschefer sänker börsen – Swedbank åter i fokus
  1. Bredbandsjesus träder fram 20 år efter IT-yran: ”Ikea kunde ha blivit Amazon och Ericsson ha utvecklat Whatsapp”
  2. Så gick Supertalangen från idé till att sälja t-shirts med ”Skam”-citat för en kvarts miljon kronor på två veckor
  3. Då: Kickad från Ericsson – Nu: Han är bäst betalde svenske chefen någonsin
  4. Listan: Börsens allra bästa köp – enligt 988 analyser
  5. Experterna förklarar: Så påverkas börsen av kronraset – och här är aktierna som gynnas mest

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.