Youtubestjärnor: Clara Henry och två av medlemmarna i Ijustwanttobecool Fotograf: Lindsten & Nilsson

Youtube är Sveriges klart största tv-kanal bland unga

Youtube slog nyligen nytt räckviddsrekord i Sverige och bland unga är sajten nu den klart största kanalen. Men allt fler äldre tittare strömmar till.

Sajten Youtube slog under det första kvartalet nytt rekord i räckvidd och nådde då 21 procent av den svenska befolkningen dagligen. Det framgår av ett pressmeddelande från konsultbolaget Mediavision.

Bland de unga är Youtube den klart största kanalen. Var tredje svensk mellan 15 och 24 år använder tjänsten en genomsnittlig dag och Youtubetittare i detta åldersspann lägger lika mycket tid på Youtube som på all traditionell tv sammantaget.

Det är dock inte bara unga som driver användningen uppåt. I gruppen 65-74 år har den dagliga räckvidden närapå fördubblats jämfört med motsvarande kvartal i fjol, om än från betydligt lägre nivåer än bland de unga.

En tydlig trend är enligt Mediavision också att Youtubeanvändarna alltmer följer olika kanaler som erbjuder nischade utbud. Den kraftigaste ökningen syns hos kanaler för matlagning, hälsa, skönhet och mode.

"Annonsörerna ser redan i dag ett ökat utbud av unga och kommersiellt attraktiva målgrupper på Youtube och tv-kanalerna måste i snabbare takt bygga strategier för sina reklamfinansierade onlinetjänster", skriver Marie Nilsson, vd för Mediavision, i en kommentar till siffrorna.

VA:S REPORTAGE OM UTVECKLINGEN: "Youtube-eliten tar de nya pengarna och knäcker tv-bolagen"

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.