1 av 6
Bildspel: Hans mål är att ALLA relationer inleds på Tinder. Swipea höger för nästa bild... Fotograf: Martin Adolfsson

28-åringen som dagligen matchar ihop 11 miljoner par

Han startade Tinder för att han tycker att det är jobbigt att närma sig tjejer. I dag matchar hans dejtingtjänst ihop elva miljoner par om dagen och värderas till 1 miljard dollar. VA stämde träff med honom i Los Angeles.

Det står en elefant i rummet där fönstret vetter ut mot Beverly Boulevards rusande eftermiddagstrafik. Inte en synlig elefant, men en desto mer kännbar.

Två timmar före avtalad tid på Tinders huvudkontor i West Hollywood i Los Angeles, mejlar kommunikationschefen Rosette Pambakian ett plötsligt men tydligt meddelande: företagets grundare Sean Rad kommer inte att svara på några frågor gällande de senaste månadernas information i amerikansk press om att han ska ha blivit petad från vd-posten i sitt eget företag.

Dessutom vill han inte bli fotograferad eftersom han kvällen innan varit hos tandläkaren och fortfarande upplever käken som öm.

SEAN RAD

Namn: Sean Rad.
Född: 1986 i Kalifornien.
Bor: Los Angeles.
Familj: "Singel". Bakgrund: Startade sitt första bolag vid 17 års ålder och har sedan dess varit entreprenör.
Startade Tinder år 2012.
lnspireras av: "Att göra en stor förändring i världen. Jag vill kunna se tillbaka när jag är äldre och veta att mitt företag påverkade miljontals liv till det bättre."

Väl på plats är det en butter informationschef som möter upp på kontorskomplexets nionde våning, hon ber mig och VA:s fotograf att vänta en kvart innan hon visar vägen in till Sean Rads kontorsrum.

Han är ledigt klädd i t-shirt och jeans, han intar den nedslitna soffgruppen i ena änden av sitt rum och lyfter upp sin mobiltelefon. Rosette Pambakian slår sig ned mittemot. Och det är någonstans mellan oss som elefanten, tills vidare, ska stå.

Vi tar det från början.

Tinder, appen som stormade in på marknaden 2012 med ett nytt sätt att hitta dejter i sin närhet, startades av Sean Rad tillsammans med Justin Mateen, Jonathan Badeen och Dinesh Moorjani under deras tid i inkubatorn Hatch Labs.

Appen kopplar samman information från användarnas Facebookprofiler, och genom att begränsa det fysiska sökområdet kan användaren hitta nya bekantskaper i sin närhet. När användaren ser en profilbild som han eller hon gillar, markeras detta. Om gillandet är ömsesidigt öppnas en kanal och användarna kan chatta med varandra i sina mobiler.

På kort tid har Tinder kommit att bli normverktyget för det som tidigare kallats nätdejting, och för singlar i storstäder har det med appens hjälp blivit nästan löjligt enkelt att komma i kontakt med nya bekantskaper. Samtidigt har Tinder vuxit och tidigare den här månaden har företaget hävdat att appen förmedlar 22 miljoner matchningar om dagen, i 140 länder.

För ganska exakt ett år sedan uppskattade Bloomberg företagets värde till 5 miljarder dollar, något som snabbt avfärdades på Twitter av Tinders delägare. En senare uppskattning, under hösten 2014, från Barclay landade i ett värde på 1,1 miljarder dollar under 2015. Oavsett vilken exakt siffra som kan mäta Tinders värde, går det ingen nöd på 28-årige Sean Rad som äger 10 procent i företaget.

Han är fullt fokuserad på sin Iphone 6 och knappar loss på tangentbordet.

"Du får ursäkta mig, jag vill inte vara oförskämd, min uppmärksamhet är helt hos dig", säger han utan att lyfta blicken, och fortsätter sedan att skriva på telefonen. Det ska han göra under hela intervjun, samtidigt som hans kommunikationschef noggrant lyssnar till alla frågor och svar.

Sean Rad berättar att idén till Tinder kom till honom under en middag på en restaurang här i Los Angeles.

"Det var för tre år sedan, jag och mina vänner satt alla runt bordet och höll på med våra mobiltelefoner. Det slog mig hur konstigt det var, vad försökte vi åstadkomma? Svaret var att vi alla försökte få en tjej att komma och göra oss sällskap. Det fanns ju tjejer på restaurangen, varför försökte vi inte ta kontakt med dem i stället? Jag insåg att telefonen skulle kunna hjälpa oss med det", säger Sean Rad och lägger till att riten kring att närma sig någon ute på lokal alltid varit frustrerande för honom.

"För att träffa någon ny måste man våga gå fram till den och då kan man alltid bli avvisad. Om någon i stället kommer till mig känner jag att jag måste vara den som avfärdar. Det skapar en utmaning i att träffa nya människor och som samhälle dras vi människor allt längre ifrån varandra i stället för till varandra. Det finns ögonblick när jag går in i ett rum och ger en tjej en blick, och hon besvarar den, och vi båda vet att vi vill träffa varandra. I det läget är ingen angripare och ingen blir jagad. Just det ögonblicket ville vi bygga vidare på och låta det bli en standard för hur alla människor möts."

Var tanken hela tiden att finna en ny affärsidé?
"Det var snarare oundvikligt. Jag ville bara lösa problemet för människor att träffa varandra. De bästa affärerna kommer inte till när team letar efter problem att lösa utan när problemet finner teamet. Det krävs passion för att lyckas, har du inte passion kommer du inte att kämpa igenom de svåra dagarna. Och vi har haft svåra dagar."

Första piloten av Tinder släpptes år 2012 till 300 av grundarnas vänner. Dagen efter hade appen spridits till ytterligare 300 personer och det dröjde inte många dagar innan Sean Rad fick rapporter om vänner som redan träffat nya dejter genom Tinder.

"När jag insåg att vi började förändra livet för testanvändarna, för mina vänner som egentligen är de sista som behöver hjälp att hitta någon att dejta, förstod jag att vi kan lösa samma problem för alla."

Var det inte egentligen bara ett sätt för dig själv att skaffa en flickvän?
"Nej nej, jag hade faktiskt en flickvän då, det här var för att lösa en rådande ineffektivitet. Jag berättade inget för henne förrän vi lanserade. Men hon tyckte det var en bra idé."

Hur har ditt liv förändrats?
"Jag har varit helt uppslukad av Tinder och inte haft tid till mycket annat. Många tror att jag bara är ute och dejtar massor av folk, men jag är faktiskt fokuserad på företaget."

Blev Tinder vad du hoppades att det skulle bli?
"Det håller fortfarande på att bli. Mina förhoppningar för Tinder är större än vad företaget är i dag. Jag vill att varje relation, vänskaplig som romantisk, inleds på Tinder. Över hela världen. Varenda en. Det är många relationer ..."

Vilka har varit utmaningarna för att nå dit där Tinder är i dag?
"Det har varit många utmaningar. De största? Att rekrytera fantastiska människor som kan hjälpa oss att växa. Och sedan, när man som vi växer som en raket - att det finns så mycket vi kan göra. Vi måste filtrera och prioritera. Att driva Tinder är som att gå in på en restaurang där de erbjuder en tiosidig meny - var ska man börja?"

Sean Rad, som fortsätter att knappa på sin mobiltelefon, drar sig inte för att om och om igen kalla sitt företag "big and successful", medan hans kommunikationschef frenetiskt fingrar på en tändsticksask. Målet som Sean Rad just uttalat, att "varje relation ska inledas på Tinder", är kaxigt. Men hur ska de nå dit, vilka är strategierna? Sean Rad är fåordig.

"Genom att fullända produkten, och genom att fokusera på det internationella arbetet. Jag tror att du en dag också kommer att se oss experimentera med olika sätt för folk att mötas, att förenkla mötet kan göras på en mängd olika sätt."

Dagarna innan har företaget lanserat en premiumversion av appen, Tinder Plus, vars pris varierar beroende på användarens ålder. Sean Rad säger att han tror på att allt fler kommer att vara beredda att betala för tjänsten i och med att nya mervärden adderas.

"Kanske inte att användarna vill betala fler dollar i månaden, men att fler personer vill betala vad det kostar i dag", säger han.

I vintras skrev amerikanska Forbes en uppmärksammad artikel om att Sean Rad ska, av sin egen styrelse, ha blivit petad från Tinders vd-post. Och det är detta som hans kommunikationschef Rosette Pambakian två timmar före intervjun påpekat inte får nämnas i dag.

Men halvvägs in i intervjun harklar jag mig ändå och adresserar elefanten i rummet. I samma sekund drar kommunikationschefen en tändsticka mot plånet på den ask som hon haft i sin hand. Hon stirrar in i lågan och låter tändstickan brinna upp medan jag ställer min fråga till Sean Rad: Vem är egentligen Tinders vd?

"Jag är fortfarande vd. Och jag ser det inte som att jag ska kliva ned. Företaget växer och vi behöver mer hjälp. Hur mycket jag än gillar att vara vd så finns det annat jag gillar ännu mer att göra. Så det som händer är att vi ska ta in någon som får göra det jag inte gillar att göra. Jag vill fokusera mer på marknadsföring och tillväxt, mindre på den dagliga verksamheten."

Har beskedet varit frustrerande för dig?
"Jo, svårt, bitterljuvt. Det kommer mycket gott ur det här, samtidigt är det svårt att ta farväl av en post som jag kommit att bli så van vid. Men förändring är oundvikligt, när företag växer kommer också förändringar. "

Det är ett besked som skulle skrämma bort somliga i din sits. Du tror inte på "my way or the highway"?
"Mitt inflytande i företaget har inte förändrats, jag är fortfarande grundare och fortfarande styrelsemedlem. Det har aldrig varit my way, jag har sett mig själv som en redaktör för företaget och det gör jag fortfarande."

Att Sean Rad ska överge sin vd-tjänst är inte den enda nyhet som skakat företaget under det senaste året. I somras anklagades hans medgrundare och vän Justin Mateen för sexuella trakasserier av en kollega på Tinder. Han har sedan dess lämnat sin tjänst som CMO för företaget.

Även detta är något som inte får diskuteras under VA:s intervju, har kommunikationschefen Rosette Pambakian klargjort.

Jag frågar i stället om han, nu med lite distans, tycker det är en god eller dålig idé att starta ett företag tillsammans med sina vänner.

"Det kan vara både bra och dåligt. Man måste sätta tydliga gränser för vem som ska göra vad. När företaget blir framgångsrikt vill alla ta åt sig äran. Det är sorgligt, men för vissa blir det viktigare att ta åt sig äran än att fullfölja det påbörjade uppdraget."

Vilka läxor har du lärt dig under de senaste tre åren?
"Att man inte kan skitsnacka sig fram med ett företag, folk ser igenom det. Jag är inte säljig som person, jag är transparent kring hur saker och ting är, försöker man något annat ser folk igenom en direkt. Dessutom har jag lärt mig att människor är allt, att arbeta med rätt människor kan helt avgöra din karriär. Jag har blivit betydligt bättre på att identifiera bra personer."

Typiskt för 2010-talet är att företag på rekordkort tid kan bli oerhört framgångsrika. Är du aldrig rädd att tornet du byggt lika snabbt ska falla ihop?
"Jo, men så länge vi fokuserar på rätt saker är jag övertygad om att det inte kommer att ske för oss."

I den nylanserade premiumversionen av Tinder ingår tjänsten "Passport" som tillåter användare att inte bara söka efter matchningar i sitt närområde utan också på valfri plats runtom i världen.

Sean Rad säger själv att han använder tjänsten för att söka kontakter i Paris och Stockholm ("de vackraste kvinnorna bor i Stockholm").

Flera artiklar gör gällande att han har ett förhållande med 21-åriga Alexa Dell, dotter till Michael Dell, grundaren av datorföretaget med samma namn. Sean Rad själv säger att han är singel. Han, ansiktet utåt för världens mest omsusade relationsförmedlare, får frågan om hur ofta han själv använder Tinder och svarar: "Hela tiden, varje dag."

Har människor blivit slampigare sedan Tinder lanserades?
"Nej, Tinder har inte förändrat vad människor vill ha, bara tillåtit dem att få det. Många på Tinder vill gifta sig, skaffa sig en vän eller bara få tips på vad de ska hitta på i kväll. Somliga vill också ha en korttidsrelation. Det är upp till var och en vad deras personliga mål är, vi har gjort det lättare för dem att uppnå målet."

Om 1950-talet var monogamins peak i västvärlden och att relationer i dag utgörs av mycket förvirring och skilsmässor - hur tror du att förhållandenormen kommer att se ut om tjugo år?
"Människor kommer fortfarande att gå in i förhållanden, men de kommer att vara mer upplysta kring vad och vem de vill ha. Vi kommer att lära oss mer om oss själva och om andra. Folk kommer att bli mer kräsna och därmed behöva hjälp att filtrera genom allt brus."

Med den vetskapen, tror du att det kommer att bli svårt att hålla sig till en partner?
"Nej, om du älskar någon så älskar du någon och om förhållandet fungerar finns ingen anledning att förstöra det. Det kommer att bli svårare att stanna kvar i ett dåligt förhållande, inte i ett bra."

På Tinder avgör du vem som är intressant endast genom användarens profilbild, finns då ingen risk att bara de snyggaste blir kvar?
"Vad som är attraktivt definieras olika beroende på vem du frågar. Dessutom finns mycket information i dessa bilder, det handlar inte bara om ett vackert ansikte utan också om vad personen på bilden gör, var bilden är tagen, vad kroppsspråket säger - vi människor registrerar allt sådant. Vår statistik visar att en stor majoritet av våra användare får minst en matchning per dag och eftersom vi kan slussa dig vidare till folk som tycker att du är snygg kommer alla att vinna."

Du fyller 29 år i år, vad vill du uppnå innan du fyller 30?
"Att varje ny relation i världen ska inledas på Tinder. Jag har ett och ett halvt år på mig att nå dit."

När det efter intervjun, tandvärk till trots, är dags för fotografering ("ni får inte fota så att kontoret syns, och ingen annan som jobbar här vill vara med på bild", hävdar Rosette Pambakian) dyker en ung kvinna upp bärande på en hundvalp. Hon presenterar hunden som Truffle Dell och sig själv som Alexa Dell.

Sean Rad lyfter upp Truffle, som för övrigt har ett eget Instagramkonto, i sin famn och kliver ut på huvudkontorets balkong med utsikt mot Hollywood Hills. När Alexa Dell senare ska gå frågar hon först Sean Rad ifall de ska ses till kvällen. Han ser att jag lyssnar och undviker frågan. I stället säger han att fotograferingar är det värsta han vet, och tackar för sig.

Elefanten i rummet har bara bytts ut mot en annan.

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.