På den här bilden används Tobiis Eye Tracker för att studera menyn på en hamburgerrestaurang.

Tobii: "Vi kunde vara världsbäst på brödrostar om vi ville"

Teknikbolaget Tobiis börsnotering är den hetaste på länge. VA träffade vd:n för att höra om resan från 10 anställda till 600, om börsnoteringen - och om framtidsplanerna.

Dotcombubblan hade precis spruckit när eye tracking-bolaget Tobii såg dagens ljus i en källare och det var stört omöjligt att få in riskkapital. Men mission impossible-läget banade också väg för Tobiis framgångar, enligt företagets vd Henrik Eskilsson.

"Vi skapade en företagskultur där det sitter i väggarna att det är kundintäkter som gäller. Det finns en uppenbar fara att ta in riskkapital tidigt i ett bolag."

Henrik Eskilsson sålde datorer med god förtjänst på gymnasiet. Under ett år som utbytesstudent i Kanada slogs han av hur många som hade studsmattor i trädgården och startade Trampolinspecialisten trots att omgivningen sågade affärsidén.

Det var tur att han inte lyssnade på belackarna. Företaget är ledande på studsmattor i dag och det var också där Henrik Eskilsson fick den första kontakten med John Elvesjö, som var säljare på företaget, och efter KTH-studier skulle kläcka idén till den svenska eye tracking-succén Tobii. Forskningschefen Mårten Skogö var också med och grundade bolaget.

"Vi var inte först i världen med eye tracking, men först med ett system som kunde kompensera för när användaren rör på huvudet. På den tiden hade systemen stora hjälmar eller så var man tvungen att sitta blick stilla", säger Henrik Eskilsson.

Vad krävs för att lyckas som entreprenör?
"En kombination av ambition med en stor dos naivitet. Vi underskattade arbetsbördan för att komma dit vi är idag."

Hur fick ni tillräckligt med kapital?
"Glada i hågen trodde vi att vi skulle få in pengar från riskkapitalister för att stoppa tekniken i datorer, men it-bubblan hade spruckit och vi blev tomhänta. Mitt i allt detta fick vi ett samtal från ett företag i Österrike som hade 100 000 kronor i forskningsmedel att spendera. Vi fick tre månader på oss att få fram en vettig produkt och jobbade som galningar."

Men 100 000 kronor räckte väl inte?
"Vi växte organiskt från starten 2001 till 39 personer vid slutet av 2006, en omsättning på 64 miljoner kronor och god lönsamhet. Vi hade mest fått pengar från Almi, Nutek och nära och kära fram tills dess."

"John var visionären på Tobii och vi diskuterade varför vi skulle ta in riskkapital om vi är kassaflödespositiva, men insåg att vi kunde bygga en stor affär för hjälpmedel och att vi långsiktigt även skulle kunna bygga en affär mot massmarknaden. Så vi tog in 100 miljoner kronor från Investor Growth Capital år 2007."

Varför gick ni inte direkt till konsumentmarknaden?
"Tekniken var inte mogen. Eye tracking-system var stora som kartonger och kostade flera tusen dollar att producera. Nu har vi en produkt som är lite för stor för att få in på ett naturligt sätt i datorer, men redan nästa år har den krympt till hälften och då har vi också krympt kostnaderna och strömförbrukningen. Vi måste ändå ha tålamod och kan inte räkna med att det smäller till på konsumentmarknaden i morgon. Vi tror heller inte att eye tracking ersätter tangentbordet och musen, utan snarare att tekniken skapar möjligheter för mer intuitiva gränssnitt och nya upplevelser genom att datorn redan vet vad jag tittar på."

Hur ser ni på konkurrensen från exempelvis VR-glasögonen Oculus Rift?
"Vi tror mycket på eye tracking i virtual reality-miljöer. Eye tracking är relevant i spel generellt – till exempel har spelet Assassin's Creed Rogue för PC stöd för Tobiis ögonstyrning sedan i mars."

Var ligger era stora intäkter idag?
"Vi är sprungna ur affärsområdena Tobii Dynavox (hjälpmedel) och Tobii Pro (studier av beteende) här ligger 95 procent av intäkterna idag och vi ser fortsatt tillväxt. Intentionen är dock att resa 400 miljoner kronor i samband med noteringen och också satsa på Tobii Tech-området."

Du har sagt att du bara hade tänkt att vara vd för tio personer och sedan skulle någon annan ta över. I dag är ni 600?
"Jag har blivit lite förvånad över insikten att driva företag är att driva företag oavsett storlek. At the end of the day handlar det om att knyta rätt människor till sin organisation och inte stå i vägen som vd. Nästan alla på Tobii har ju lärt sig om eye-tracking när de börjat hos oss – med ett så fantastiskt team hade vi kunnat vara världsledande på brödrostar om det var det vi hade valt att satsa på."

Vad skulle kunna hindra era planer?
"En risk är att det tar lång tid innan vi får fart på affärsområdet Tobii Tech. Det kan ta flera år innan vi får fram tillräckligt med applikationer som utnyttjar våra sensorer. En annan risk att det går för fort. Vi har redan drygt halva världsmarknaden och ett 20-tal konkurrenter, men jag ser gärna att de stora drakarna ger sig in både som partners och konkurrenter.

Varför känns det lämpligt med en notering nu?
"Vi har etablerat Tobii Dynavox och Tobii Pro som lönsamma områden och tror också att börsen är rätt väg för att få in kapital till konsumentmarknaden. Vi hoppa också öka kännedomen om eye tracking genom en notering."

Hur tänker du kring framtiden?
"Vi har redan 20 000 människor som inte kan prata som är helt beroende av våra system idag – alltifrån tidigare NFL-proffset Steve Gleason till skaparen av ALS-projektet Ice Bucket Challenge – Pete Frates. Jag är också övertygad om att det kommer att sitta eye tracking i varje dator. Så vi har bara skrapat på ytan."

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.