Fotograf: Beata Wickbom

Alla måste tänka tech

Att koppla ihop affär och teknik räcker inte. Fler borde tänka som Domino's Pizza som definierar sig som teknikbolag. Det skulle öka kundupplevelsen, innovationstakten och inte minst lönsamheten.

Jag vet inte hur många konferensinbjudningar jag fått på temat 'så knyter du ihop IT och kärnverksamheten'. Och hur många gånger jag hjälpt allt fler ledningsgrupper att tolka och översätta tekniken till nya affärsmöjligheter det senaste året. Och inte minst träna bolagen, som verkar i allt från hotell- till utbildningsbranschen, att tänka och agera som snabbväxande teknikbolag.

Många har redan en sådan självbild. Vi är ett techföretag, säger amerikanska kafékedjan Starbucks. Alla deras kaffemaskiner och kylar är uppkopplade på nätet för att optimera flöden och skapa bästa produkt till kund. Starbucks är också en gigant på e-handel. Volymen betalningar via mobilen översteg en miljard dollar redan 2013.

Domino's Pizza har insett samma sak: "We realized we're an IT-company that happens to deliver pizza."

De har utvecklat omfattande logistik- och kommunikationslösningar som styr både bakningen och hemkörningen med precision till tusentals kunder varje timme. I ett partnerskap med Ford har en speciell beställningsfunktion integrerats i bilens underhållningssystem. Domino's har också skapat en egen variant av Apples personliga assistent Siri - fast deras personliga pizzaassistent heter Dom.

I veckan träffade jag ett stort vårdföretag som också vill byta bransch. På deras radar fanns både robotar, uppkopplade termostater och nya affärsmodeller, samt en nyfikenhet på hur man skapar unika användarupplevelser med virtual reality. Nu ville högsta ledningen ha hjälp för att tänka och agera ännu mer som ett teknikföretag.

Så hur agerar äkta techbolag? De experimenterar och provar sig fram i tät dialog med kunder och partner. Många av dem vrider och vänder på sina affärsmodeller och skapar tekniska ekosystem som låter kunderna köpa så flexibelt som möjligt. Hyra eller prenumerera i stället för att köpa och äga.

LÄS ÄVEN: Den cirkulära ekonomin ska rädda världen - och tillväxten

Nyligen släppte Ica sin app Hälsorabatt som bokstavligen sätter kunderna i rörelse och ger dem rabatt för fysisk aktivitet. Rätt jobbat! Ica inser att tekniken skapar länken mellan dem och kunderna.

Åhléns har inte påbörjat sin e-handel än. Jag hoppas de förstår att de snabbt måste börja agera som ett techbolag för att ta kontroll över sina möjligheter. Och att de inte gör som Target som outsourcade sin e-handel till Amazon.

Konkurrensen kommer från andra snabbtänkta konkurrenter i branschen eller smarta startupbolag. Titta bara på vad Airbnb gjort i hotellbranschen. Tre teknikstudenter från Stanford utmanade en av världens största branscher på några få år. Dessutom tror jag alla till sin förvåning kommer upptäcka att jättar som till exempel Amazon kan klampa in och förändra branschförutsättningar från grunden. Amazon är det moderna affärslivets kameleont - bokförlaget som egentligen är logistikexperter, crm-kungar och numera även ett av USA:s större finansbolag.

Om jag var förlag, bank eller tjänade mina pengar på handel skulle jag tänka till. Och tänka tech.

Beata Wickbom är frilansande rådgivare till företag och organisationer och har jobbat med digital kommunikation och affärsutveckling i över tjugo år.

LÄS ÄVEN: 2015 kommer det satsas miljarder på dessa 7 tekniktrender

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Tesla-aktien tappar – efter Elon Musks ‘pedofil’-tweet
  2. AR-bolagets aktie rusar på börsen när Spiltan gör intåg
  3. Carl-Henric Svanberg har sålt hela innehavet i Hexagon
  4. Efter ’pedofil’-tweeten: Nu ber Elon Musk om ursäkt för kommentar om grottdykare
  5. Amazon-grundaren Jeff Bezos – nu världens rikaste i modern tid
  1. ’Genvägen’ till att bli mångmiljonär – franchisetagare för 7-Eleven, Pressbyrån och Burger King
  2. ”Vi står inför en revolution – gigekonomin är här för att stanna”
  3. Storvinnaren på Avanzas ras: ”Kan rasa ytterligare 70 procent”
  4. GW:s vin sopar banan med de andra kändisvinerna – sålde för över 1,6 miljoner på fyra veckor
  5. På bara 3 år har Kylie Jenner byggt en förmögenhet på 900 miljoner dollar – snart är 20-åringen världens yngsta ’self-made’ dollarmiljardär

För dig som prenumerant