Fotograf: Sebastian Bularca

Spelundret i Skövde - här föds Sveriges mest lovande dataspelsbolag

Flera av Sveriges mest lovande spelföretag födde och lever i Skövde. Det hela började med att man ville att studenterna skulle stanna kvar i staden efter examen.

"Vi har skapat en sockerbit”, säger Per-Arne Lundberg. Han är ansvarig för inkubatorn vid Gothia Science Park och tar emot i mötesrummet i ett vitt flervåningshus i norra delen av staden. På and-ra sidan järnvägen där tågen mot Stockholm och Göteborg dånar förbi ligger högskolan och i grannhuset företagsparken.

Framgångssagorna

Skövdes sex största spelföretag
(bolag / försäljning Mkr / Anställda / Spelsuccéer)
 1. Coffee Stain Studios 85 18 Goat simulator
 2. IUS Information 20 28 Zcooly                               
 3. Pieces Interactive 8,6 24 Magicka
 4. Stunlock Studios 8,5 25 Bloodline champions  
 5. Paradox South 4,3 9 Europa universalis
 6. Ludosity 1,7 6 Card city nights            

Coffee Stain Studios 2014 års siffor. Övriga 2013.

...och tre lovande vinnare av Microsoft Game Camp
Guru Games
Tarhead Studio
Pockapp

”Vi har 27 bolag inom spel”, säger han. Några av företagen är väletablerade i spelvärlden och har flyttat ut till egna lokaler. Andra är nystartade och drivs av ungdomar som nätt och jämt blivit klara med studierna. 

Omkring 900 personer i Skövde har dataspel som heltidssysselsättning, inräknat de 550 studenterna på dataspelsutbildningen. Runt 250 personer är anställda i spelföretagen medan resten är lärare och annan personal.

Stockholm har en dominerande position som hemvist för speljättar som Mojang, numera uppköpt av Microsoft. Men Skövde har tagit täten när det gäller nya, lovande spelföretag. ”Undervegetationen är i särklass störst här. En bransch bör byggas underifrån”, säger Per-Arne Lundberg.

Någon direkt konkurrent till Skövde ser inte Per-Arne Lundberg på den svenska hemmaplanen. ”Däremot är Finland oerhört aggressiva med stöd och mjuka lån till branschen”, säger han.

Det senaste året har spelundret i Skövde också rönt internationell uppmärksamhet. I fjol drog Microsoft i gång en satsning kallad Microsoft Game Camp. Studenterna i Skövde bjöds in till en tävling i spelutveckling där Microsoft stod för program, hårdvara och experthjälp. I gengäld fick Microsoft försäljningsrättigheter för tre vinnande bidrag som företaget gick vidare på.

Samtidigt fick IT-jätten möjlighet att testa idén med Microsoft Game Camp, ett koncept som bolaget nu lanserar globalt. ”Vi hoppas kunna fördjupa samarbetet med Microsoft”, säger Per-Arne Lundberg.

Göteborg var på nittiotalet ett centrum för dataspelsutveckling. Men flera av företagen, exempelvis Dice, flyttade från staden eller blev uppköpta. Nu exporteras idén om en spelinkubator till Göteborg där Lindholmen Science Park och Gothia Science Park i fjol öppnade en företagspark för dataspel.

Skövdes satsning på spelutveckling inleddes 2001 då utbildningen på högskolan drogs i gång. Något år tidigare hade företagsinkubatorn invigts. ”Det var för att råda bot på att studenterna flyttade härifrån efter tre år.”

År 2004 utexaminerades de första studenterna från dataspelslinjen. ”De var färdiga team. Ofta hade de med sig ett pris de vunnit och ett spel.” I samma veva etablerade sig det första spelbolaget i företagsparken. Lockpick Entertainment låg bakom spelet ”Dreamlord” och förhoppningarna var stora kring företaget. År 2005 togs beslutet att fokus skulle ligga på spelutveckling i företagsparken.

I finanskrisens efterdyningar 2009 kom en rejäl motgång när Lockpick Entertainment gick i konkurs. Men Per-Arne Lundberg ser äventyret med Lockpick som en förutsättning för de fortsatta framgångarna. Kunskapen finns kvar och flera av dem som arbetade i Lockpick har gått vidare och driver i dag andra spelföretag.

”Vi har också extrema talanger som rönt mycket uppmärksamhet och vunnit priser”, säger Per-Arne Lundberg.

Spelutvecklingslinjen i Skövde är i dag en av landets populäraste utbildningar. På varje utbildningsplats går det tio sökande. Här finns också ett centrum för forskning kring dataspel. Medier, estetik och berättande är ett område och det forskas även kring nyttospel och underhållning.

Studenter som vill starta företag har stora möjligheter. ”Om du kommer hit med ett spel fixar inkubatorn ett rum. Du får tillgång till hårdvara, mjukvara och en coach som får dig att tänka på det affärsmässiga perspektivet.” Det sista är en förutsättning för framgång, enligt Per-Arne Lundberg.

”Man kan uppfatta spelbranschen som en ganska glamorös värld. Men industrialiseringsprocessen när man gör spel är väldigt viktig.”

”Många studenter vill bygga sina drömmars spel. Men det är nästan aldrig det folk vill betala för”, säger han.

Dataspel är en bransch där männen dominerar. Även om kvinnor och män spelar i lika hög utsträckning är bara runt 15 procent av spelutvecklarna kvinnor. ”Men vi är på väg upp”, säger Per-Arne Lundberg. Nätverket Donna startades på högskolan i Skövde 2011 med målet att locka fler kvinnor till branschen.

LÄS ÄVEN: Svenska dollarmiljardären Notch: "Näthatet fick mig att sälja Minecraft"


Geten som satte Skövde på kartan
Det här med geten var mest en slump. För ett år sedan satt vd Anton Westbergh och de andra i ledningen för Coffee Stain Studios och räknade hur länge pengarna skulle räcka. Resultatet blev nedslående: de hade ett halvår på sig. Nya spel var på gång men intäkterna såg ut att dröja.

Under tiden var spelutvecklaren Armin Ibrasagic ute och surfade runt på Youtube där han fascinerades av alla klipp med getter som betedde sig underligt. Han såg möjligheten att höja stämningen på företaget och presenterade en idé.”Alla på företaget hade inte något att jobba med. Det här var bara något vi gjorde medan vi väntade.”

Tio veckor senare, den 1 april 2014, lanserades ”Goat simulator”. Inom loppet av en vecka låg den etta på dataspelsdistributören Steams försäljningslista och blev snabbt ett av världens mest omtalade spel.

”Goat simulator” släpptes först i pc-miljö och senare under året kom en mobilversion. Succén har satt sina spår i Coffee Stain Studios bokslut för 2014.  Försäljningen sexfaldigades och landade på 85 miljoner. Det ger Skövdeföretaget en plats bland Sveriges 10–15 största dataspelsföretag. Med en vinst på 60 miljoner kan bolaget vara med och slåss om titeln som branschens mest lönsamma.

Coffee Stain Studios håller i dag till i en ett gammalt trähus strax intill järnvägsstationen där de bor vägg i vägg med PRO. Bara ett stillsamt sorl hörs från tangentborden inne i rummen där spelutvecklarna sitter med lurar på öronen bakom varsitt skrivbord med tre stora skärmar.

Det är inte länge sedan Coffee Stain Studios flyttade hit efter att tidigare ha suttit i företagsparken vid högskolan. Men de börjar redan bli lite trångbodda.

Anton Westbergh, vd och en av grundarna, räknar med att även 2015 blir ett bra år men att det kan bli tufft att slå rekordsiffrorna från 2014. ”Spelbranschen är svår att förutsäga”, säger han.

Storsäljare behövs om man ska kunna hinna med att utveckla nya spel. Men Anton Westbergh tror att tidspress kan vara nyttigt. ”Man får inte börja slappa.”

Coffee Stain Studios är i dag den klarast lysande stjärnan bland spelföretagen i Skövde. Men vägen hit har inte varit någon enkel promenad.

Företaget grundades 2009 av nio studenter från spelutvecklingslinjen vid högskolan i Skövde. Det första jobbet var att utveckla mobilspel åt Atari, men det gick inget vidare, minns Johannes Aspebyproducent och en av grundarna. ”Vi levde på CSN och några av oss på privata lån”, säger han.

Desto bättre gick spelet ”Sanctum”, som lanserades våren 2011 och från början var ett skolprojekt. ”Sanctum” blev en försäljningsframgång och 2012 kunde de anställda börja ta ut lön. Inför utvecklingen av ”Santum 2” samma år rekryterades nya medarbetare. I dag jobbar arton personer på Coffee Stain Studios i Skövde. ”Vi vill inte växa mer”, säger Anton Westbergh.

I stället för att anställa fler lägger man ut jobb på andra företag. Ett tiotal personer jobbar i Stockholm på uppdrag av Coffee Stain Studios och ungefär lika många arbetar i London.

”Goat simulator” är fortfarande populärt och ska lanseras i en version för Xbox. Men konkurrensen är stenhård i spelbranschen och Anton Westbergh ligger lågt med planerna för det närmaste året. ”Vi har en hel del saker i pipeline”, säger han. 

LÄS ÄVEN: 14-åringens app knuffade ner Angry Birds från förstaplatsen

Relaterade artiklar


NYHETSBREV


Kalendarium

LYSSNA PÅ VA:S PODDAR

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Här är det dramatiska förslaget som kan skapa prisfall på lägenheter i Sverige
  2. Elon Musk avslöjade nyss att Tesla ska leverera bilen som kunderna drömt om sedan 2008
  3. Han tjänade nästan två miljarder på en dag - genom att inte lyssna på andra
  4. Här är 11 vanliga tecken på att du aldrig kommer bli rik – och vad du borde göra istället
  5. Förre Tesla-svensken avslöjar: Här är orterna där jag kan bygga min gigantiska batterifabrik
  1. Bankernas skräckscenario: Dina räntekostnader kan stiga med 20 000 kr — i månaden
  2. Volvo utmanar Tesla – 5 saker du behöver veta om den nya elbilen
  3. ”Trump kommer åtalas – här är de 7 tyngsta orsakerna”
  4. Har tagit in miljoner – men nu går svenska Netflix-utmanaren i konkurs
  5. Nu har Zennströms flygtaxi gjort historisk debut – se första flyget här

SENASTE VA

VA Karriär