Fotograf: TT

Ekonomisk kris för svensk filmtjänst

Den svenskgrundade filmtjänsten Voddler, som en gång skulle bli Spotify för film, är i akut ekonomisk kris.

Bolaget har ansökt om rekonstruktion, enligt Dagens Media.

Voddlers så kallade video-on-demand-tjänst (hyrfilm på nätet) lanserades i Sverige 2009. Tjänsten ska enligt bolaget som mest ha nått 1 miljon användare. Men kostnaderna för rättigheter pt med för låga intäkter gjorde att Voddler under 2013 insåg att det inte skulle gå att nå lönsamhet på den hårt konkurrensutsatta video-on-demand-marknaden, där internationella aktörer som Netflix och HBO Nordic slåss mot de stora mediehusens egna tjänster.

Beslutet blev att helt lämna konsumentmarknaden och i stället skulle Voddler fokusera på att marknadsföra sin egenutvecklade teknik mot andra operatörer på video-on-demand-marknaden, innehållsägare och andra intressenter.

Bolaget har tidigare hållits flytande av riskkapital men Voddler bedömer att det i dagsläget är mycket svårt att hitta investerare som är beredda att trycka in nya pengar i företaget givet de omfattande skulder som Voddler har i dag.

Under femårsperioden 2009-2013 gick Voddler med sammanlagt 176 miljoner kronor i förlust, enligt Dagens Media.

Nu planeras en nyemission, som enligt rekonstruktionsansökan ska vara fulltecknad, och pllellt har en kapitalanskaffningsprocess inletts för att täcka det långsiktiga finansieringsbehovet.

Om Voddlers rekonstruktionsplan lyckas kommer bolaget uteslutande att fokusera på företagsmarknaden.

I februari rapporterade Dagens Industri att Voddlers storägare Marcus Bäcklund, som blev känd under IT-bubblan då han var vd för internetkonsulten Cell Network, lämnat posten som vd.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant