Fotograf: Helishopter

"Spela mer - sälj mer"

Det svenska gamification-företaget Sparta tog nyligen in pengar från investerare från Spotify, Lifesum och Fishbrain. För VA.se förklarar grundaren hur försäljning kan förvandlas till ett spel, och varför trenden är redo att slå igenom i år.

Gamification, eller spelifiering, var en rejält hajpad trend för några år sedan. Därefter gick utvecklingen lite i stå. Men nu verkar det hända saker igen.

James Pember från den Stockholmsbaserade gamification-startupen Sparta berättar för VA att han tror att den tekniska utvecklingen har gjort att 2015 kan bli året då gamification slår igenom på bred front.

Alldeles nyligen tog företaget in 100 000 euro i en investeringsrunda. En liten summa, men mer ögonfallande är namnen som har valt att backa det svenska gamification-företaget. 

Bland investerarna finns Spotify-chefen Jonathan Forster, Henrik Torstensson, vd för träningsappen Lifesum, Johan Attby, vd för big-data-appen Fishbrain och Pär Ribbner.

Gamification innebär att mekanismer från spel och sport används inom exempelvis försäljning eller utbildning. Det kan göras med poäng, ligor, matcher, nivåer, belöningar och dylikt.

Spartas affärsidé är att använda gamification inom säljprocessen. Konkret görs det genom en leaderboard med säljtävlingar där säljare på ett enkelt sätt kan hålla reda på varandra och logga sina prestationer. Sparta lanserades i 2014 och har kunder som Bonnier Business Media, Dagens Industri, Canal Digital, MTG Radio, Vattenfall och Hyundai. 

Pember menar att mycket har hänt sedan 2011 då gamification först började uppmärksammas. Både den tekniska utvecklingen och tänkandet kring gamification har utvecklats de senaste åren. Dagens plattformar använder data och spårar säljarnas prestationer på ett mer sofistikerat sätt än tidigare. 

På längre sikt vill Sparta bli en sorts Runkeeper för säljare. Det syftar på den populära träningsappen som sparar data kring träning som sedan kan analyseras av löparen, eller jämföras med andra. Skillnaden är dock att slutmålet inte är att komma i form - utan att sälja mer.

"Det mesta som görs idag för att motivera säljare fungerar inte så bra som det är tänkt. Pengar är helt enkelt inte det bästa incitamentet. Vi tror att försäljning i grunden är ett spel, så i vårt system börjar säljarna varje månad på nivå noll, och måste gå upp i nivå genom olika aktiviteter tills de når sin kvot. På så sätt når de sin provision."

Pember menar att gamification fungerar särskilt bra på säljare eftersom de ofta är tävlingsinriktade och gillar att bli uppmärksammade för sina insatser.

"Tävlingar är en 'no-brainer' när det gäller att öka försäljningen och bygga en säljkultur. Men det det kräver lite eftertanke att bygga incitamentsprogram och tävlingar som fungerar."

Pember konstaterar att en vanlig syn på säljare är att de bara drivs av pengar.
"Det leder ofta till tävlingar som baseras på kontanter, resor, vinflaskor eller provisionshöjningar. Men forskning visar att pengar inte är den primära drivkraften. Många motiveras mer av att vinna något, eller att göra framsteg inom ett område."

Därutöver menar Pember att pengar som drivkraft bara fungerar för de allra skickligaste säljarna. Medelduktiga säljare har andra drivkrafter. Dessutom är det en generationsfråga.

"Vissa studier tyder även på att såkallade millennials motiveras på ett annat sätt än tidigare generationer. En känsla av framsteg, att få vara del av en bra kultur, och att få erkännande är den nya bonusen."


NYHETSBREV


Kalendarium

LYSSNA PÅ VA:S PODDAR

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Wall Street-proffset: För varje dag du inte investerar förlorar du 800 kronor
  2. Källa: Nu finns det bevis på Trumps koppling till Ryssland
  3. Det lärde sig 24-åringen om ledarskap efter en månad som koncernchef
  4. Varför stäms Google plötsligt av ett pyttelitet svenskt bolag?
  5. 7 saker du ska göra idag för att bli rik om några år — enligt miljonären som byggt från noll
  1. Här är Trumps nya attack mot Sverige
  2. Stressdoktorn: Stress-signaler borde tas på samma allvar som att brandlarmet går
  3. Nu har 50 000 svenska mejlkonton hackats – här kan du kolla ifall ditt lösenord är säkert
  4. Nu ska fler betala högre skatt – är du en av dem?
  5. Miljarder gick upp i rök på några minuter – här är 11 saker du behöver veta om Fingerprints massiva kollaps

SENASTE VA

VA Karriär