"Digitaliseringen gör väderprognoserna sämre"

Veckans gäst i Hållbarhetspodden är meteorologen Martin Hedberg, som förklarar hur väder hänger ihop med hållbarhet och varför det är bra att börsen spekulerar på det extrema vädret. Dessutom avslöjar han att digitaliseringen gör väderprognoserna sämre samtidigt som intresset för väder är större än någonsin.

"Företagen jag jobbar med idag inser att klimat och väder inte är floskler eller greenwasching, de jobbar med det för att det är affärskritiskt och det bygger på hållbar affärsutveckling från grunden", säger Martin Hedberg, som är meteorolog och gäst i veckans avsnitt av Hållbarhetspodden.

Hedberg menar att det är positivt att börsen spekulerar på det extrema vädret, eftersom samhället då inte behöver ta hela kostnaden för klimatanpassning och återuppbyggnad vid katastrofer.

Dessutom avslöjar han varför digitaliseringen gör att väderprognoserna blir sämre, trots att svenska folket är mer intresserade än någonsin av väder och klimat.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!


VECKANS AFFÄRERS SENASTE LISTOR

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Från rik uppväxt till att skrapa tuggummi på lagergolv: Så höll den svenska smygrasismen på att knäcka topp-vd:n
  2. Grubblaren som blev serieentreprenör – och spindel i de tunga investerarnas nät
  3. Efter Paypal-försäljningen – Izettles grundare sällar sig till skaran av Sveriges techmiljardärer
  4. Efter amorteringskravet - så har bostadspriserna i Stockholm påverkats
  5. Här är enkla svenska uppfinningen som krossat sitt Kickstarter-mål – 10 gånger om
  1. Blankarna dubblade just insatserna mot H&M – satsar 7 miljarder på kurskollaps
  2. Stjärnförvaltaren Simon Blechers nya köpräd – shoppar aktier för 140 miljoner i svenska storbolaget
  3. 4 aktier som laddar för rusning på sommarbörsen
  4. Efter amorteringskravet - så har bostadspriserna i Stockholm påverkats
  5. Storbolagen med störst fallhöjd på börsen – enligt proffsen

För dig som prenumerant