Fotograf: Fredrik Wennerlund

15 mäktigaste opinionsbildarna 2015

De mäktigaste opinionsbildarna har rankats efter sitt inflytande i det svenska näringslivet, genomslag i medierna och potential att förändra rådande normer eller system.

1. Anna Kinberg Batra, 44
Partiledare Moderaterna
Läs mer: Kinberg Batra inte alls nöjd med läget i landet

2. Magdalena Andersson, 48
Finansminister Socialdemokraterna
Det stormande politiska landskapet gör knappast jobbet lätt för Sveriges nya finansminister. Efter tomma lador och diverse utsträckta händer har hennes mediala genomslag nästan trumfat statsministerns.

3. Caroline af Ugglas, 56
Vice vd Svenskt Näringsliv
Skandias tidigare aktiechef blir nu vice vd för Svenskt Näringsliv. Af Ugglas får i och med den nya posten ansvar för den samhällspolitiska verksamheten och stora möjligheter att påverka näringslivet.

4. Anna Felländer, 38
Chefsekonom Swedbank
Med outtröttlig energi har hon fört upp bostadsbristens kostnader och digitaliseringens effekter på agendan. Håll ögonen på ekonomen som vågar ställa frågorna ingen har svar på. Allra minst Riksbanken.

5. Elisabeth Thand Ringqvist, 42
Svenska Riskkapitalföreningen
Nu lämnar hon vd-rollen hos Företagarna för att bli ordförande för Svenska Riskkapitalföreningen. Målet? Att svenskarna ska förstå riskkapitalets betydelse för det inhemska näringslivet. 

6. Annie Lööf, 31
Partiledare Centerpartiet
Trots rekordlåga opinionssiffror den här tiden förra året fick C stanna kvar i riksdagen. Nu är det hon som driver Alliansen framåt och svenska folkets förtroende för den gröna liberalen fortsätter att öka.

7. Carina Lundberg Markow, 55
Chef ansvarsfullt ägande och ansvar Folksam
När det handlar om ansvarsfullt ägande är det ofta den här kvinnan som syns och hörs mest. Utnämnd till en av näringslivets bråkigaste kvinnor fortsätter hon kämpa för det goda företagandet.

8. Emma Lennartsson, 40
Statssekreterare hos Statsministern
Doldisen har av flera socialdemokrater tillskrivits partiets framgångar i det senaste valet. Statsminister Stefan Löfvens huvudstrateg har en gedigen nationalekonomisk bakgrund och styr den svenska politiken bakom kulisserna.

9. Sophie Nachemson-Ekwall, 50
Forskare Handelshögskolan i Stockholm
Efter en lång karriär som ekonomijournalist vet hon allt om det svenska näringslivet. När det gäller hennes forskningsområden bolagsstyrning och ägarfrågor väger hennes alltid väl valda ord tungt.

10. Maria Wetterstrand, 41
Fristående grön samhällsdebattör
Det tidigare gröna språkröret har klippt banden med partiet och på köpet öppnat tusentals dörrar till alla landets medier. I paneler och soffor hörs och syns hon mest när miljö ska debatteras.

11. Alice Teodorescu, 30
Ledarchef Göteborgsposten
Juristen och högerdebattören lämnar nu Företagarna för att bli chef för ledarsidan på Göteborgsposten. Redan innan hon tillträtt har hon skapat rubriker och fler lär det bli.

12. Amanda Lundeteg, 30
Vd Allbright
Med stiftelsens bistra kartläggningar av näringslivet skapar Lundeteg rubriker i varenda tidning. Hon ger näringslivsgubbarna en match och räds inte att sätta företag på skämslistor. Även en av Veckans Affärers Supertalanger 2015.

13. Viveka Risberg, 48
Kanslichef Swedwatch
Hon sätter press på svenska bolag som flyttat utomlands. Om socialt ansvarstagande ska diskuteras är det absurt att inte låta henne kliva fram.

14. Anna Ryott, 42
Vd Swedfund
Den före detta reklamaren har haft tunga poster på både Unicef och SOS Barnbyar. Som chef över statens riskkapitalbolag jobbar hon istället med att utrota fattigdom med hjälp av hållbara investeringar.

15. Kenza Zouiten, 23
Kenzas.se
Med Sveriges största privata blogg med 650 000 besökare och 979 600 följare på instagram har hon blivit en storspelare för modeföretagen att räkna med. Hon kan få plagg slutsålda på nolltid och räds inte att ta ställning politiskt.

BUBBLARE

Nina Åkestam, 31
Författare/Forskare Handelshögskolan i Stockholm
Reklamforskaren, som drivit en av Sveriges största politiska bloggar, syns regelbundet i både tidningar och tv. Hennes debutbok skildrar pricksäkert verkligheten för Sveriges unga, högpresterande kvinnor.

Lisa Jonsson, 13
Misslisibell.se
Blott 13 år gammal och något av en vandrande reklampelare. Med miljontals visningar på sina Youtube-klipp fyllda av spons når hon hundratusentals unga svenskar. Förkroppsligar framtidens marknadsföring.

Silvana Imam, 28
Rappare
Med texter som kan få även den mest radikala att höja på ögonbrynen rappar Imam om samhällsproblem. Normbrytaren och stjärnskottet visar att påverkan inte bara behöver ske genom styrelsearbete.

TILLBAKA: Näringslivets 101 mäktigaste kvinnor 2015

Relaterade artiklar