Alan Mamedi och Nami Zarringhalam toppar årets Supertalanglista. På bara 5 år har deras Truecaller fått 100 miljoner användare. Fotograf: Susanne Kindt

Sveriges främsta Supertalanger: Så fixar man en global succé

Över 100 miljoner människor har redan laddat ner deras app och 250 000 nya gör det varje dag. De två grundarna av Truecaller har gått från att köra ett källarföretag ihop till att driva ett av världens hetaste IT-bolag. Möt årets Supertalanger - Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.

Scenen känns som tagen ur tv-serien "Silicon Valley": en lång skäggig kille som tveklöst har tillbringat hela sin inte alltför avlägsna barndom med att skruva sönder datorer skrattar högt. Hans breda leende antyder att han har vunnit 10 miljoner kronor på lotto. 

Fem öppnade champagneflaskor och två halvätna tårtor står på ett bord bakom honom. Det känns rimligt att anta att gänget Truecaller firar något - igen. Möjligen har man en ny delägare ombord. Kanske har man satt ett nytt galet rekord i nedladdningar av appen. Eller har man öppnat ett nytt kontor någonstans i världen? 

Funderingarna avbryts av att Alan Mamedi, vd och grundare för Truecaller, kommer fram och hälsar glatt. 

Vi sätter oss i ett konferensrum för att via Skype koppla upp oss mot medgrundaren Nami Zarringhalam, som befinner sig i San Francisco. Han arbetar för tillfället med att få i gång Truecallers kontor på den amerikanska västkusten. 

Grattis till att ha blivit utsedda till Årets supertalanger av Veckans Affärer!
Alan: "Det känns verkligen sjukt kul! För två år sedan hade vi för första gången råd att anställa en extern pr-rådgivare, hon fick oss att fatta hur viktigt och stort priset var. Sedan dess har vi hållit koll på utmärkelsen. För oss är det en av de mest prestigefyllda priserna man kan vinna, så ... heads down! "

Nami: "Vi har ju fått många andra fina utmärkelser. När vi vann pris på Mobilgalan kändes det stort. Det här priset känns som ett erkännande för allt hårt jobb och slit vi har gått igenom."

ÅRETS ALLA SUPERTALANGER: Sveriges 101 Supertalanger 2015

Minns ni ögonblicket när ni kände att "nu är man inte ung och lovande längre"?
Alan:
"När vi förra året stängde finansieringsrundan med John Doerr, chef för det amerikanska venture capital-bolaget Kleiner Perkins Caufield & Byers och också fick Niklas Zennström ombord. Därmed hade vi både kapital och människor som hade gjort tunga entreprenörsresor tidigare. Då kände vi att vi hade alla medel för att bli nästa Google, eller vad som nu är målet."

Nami:
"Exakt. Vi kände att lyckas vi inte med de här förutsättningarna, så är det bara vårt eget fel."

Alan:
"Vi har tillgång till ett makalöst nätverk, vi känner människor som är ett samtal bort från Barack Obama. Inte för att vi behöver ringa honom, men ett sådant nätverk borde betyda att vi kan lösa de flesta problem som dyker upp. För det dyker alltid upp nya problem. Det har vi lärt oss."

Vem är det som har Barack Obama i telefonboken?
Alan: "John Doerr har varit hans personlige rådgivare. När vi hade vårt första styrelsemöte flög John in med sin privatjet. Under en paus frågade han: 'Alan, hur länge tror du att vi håller på i dag? ' Jag svarade: 'Vi hade tänkt köra till klockan fyra. Behöver du gå tidigare? ' Han svarade: 'Nej, det är lugnt, jag är här så länge ni vill. Men om jag är i luften till klockan två så hinner jag till mitt möte med Barack Obama.' Det samtalet satte lite press på oss."

Vi befinner oss i Truecallers kontor på Kungsgatan i centrala Stockholm, ett stenkast från Stureplan. Här sitter sextio medarbetare och knåpar med tekniken och affärerna. En hylla är fylld av inramade tidningsartiklar, en vägg består av kritade hälsningar från kända IT-entreprenörer som har kopplingar till bolaget. 

Intill receptionen finns en läskkyl med Truecallers logga på. Beslutet att skaffa kylen kom sedan Alan Mamedi och Nami Zarringhalam besökt Facebook och Twitter i Silicon Valley, kylen blev en symbol för hur ett framgångsrikt IT-bolag möblerar sina lokaler. 

Inredningen är enkel, näst intill spartansk, det första vita Ikeabordet som de köpte när de startade bolaget är det man fortfarande använder för styrelsemötena med Barack Obamas polare. 

Vi backar bandet till 2003, när de blivande supertalangerna bara var vanliga talanger. Om ens det. Alan Mamedi och Nami Zarringhalam träffades som kurskamrater när de pluggade nätsäkerhet på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. 

"När jag lärde känna Nami var det fösta gången som jag träffade någon som hade exakt samma intressen som jag", säger Alan Mamedi och syftar sannolikt på ett överintresse för teknik i allmänhet och mobiltelefoner i synnerhet.

VINNARNA

Namn: Alan Mamedi. 
Ålder: 30 år. 
Familj: Frun Scheherazade, Sasha kallad, och en dotter på 1,5 år. 
Ser på tv: Netflix, serier, "Modern family". 
Läser: "Zero to one: Notes on startups, or how to build the future" av Peter Thiel. 
Bor: Lägenhet i Bromma, väster om Stockholm. 
Dold talang: Har varit rankad som nummer tio i Sverige i bordtennis. 

Namn: Nami Zarringhalam. 
Ålder: 30 år. 
Familj: Flickvännen Samira. 
Ser på tv: Netflix. "House of cards", "Family guy" och "Game of thrones". 
Läser: "Business adventures", av John Brooks. 
Bor: Lägenhet på Östermalm i Stockholm. 
Resdagar: Runt 180 per år.

Nami Zarringhalam ler och nickar på dataskärmen och bekräftar att han kände ungefär likadant för Alan Mamedi.

Studiekamraterna blev redan under studietiden kompanjoner och bildade bolagen möbeljakt.se och jobbigt.se tillsammans.

Något år senare när Alan Mamedi arbetade på dataföretaget Birdstep och Nami Zarringhalam varvade konsultverksamhet med studier på KTH kom de på idén till det som skulle komma att bli Truecaller. Båda fick många telefonsamtal från utlandet och irriterades över att det inte fanns någon internationell tjänst som den svenska nummerupplysningen. Att svara på onödiga samtal tog för mycket tid. 

Nami: "Då slog det oss att vi kunde utveckla en app som löste problemet, för vår egen användning. Det var så det hela började. När vi sedan laddade upp appen på ett forum 2009 - det här var före Apples Appstore - så fick vi 10 000 nedladdningar på en vecka."

Alan: "Då kände vi att det här problemet, att man vill se vem som ringer innan man svarar, var globalt."

I skrivande stund har Truecaller över 100 miljoner användare. Varje dag laddar 250 000 nya människor ner appen.

Är tillgången till användarnas telefonböcker avgörande för framgången?
Alan: "Nej, vi har flera olika tekniker för att crawla nätet. Ett telefonnummer är ju ett slags identitet, vi tar reda på vad som finns bakom ett visst nummer. Den informationen kan vi hämta från flera olika håll, det kan vara Facebook, att användaren själv skrivit in numret eller något annat. Alla data som vi samlar in försöker vi sedan knåpa ihop till något relevant. Det har vi lagt ner mycket ingenjörstid på. Det vi bygger är ett slags social graf, som gör att just din specifika sökning blir relevant för dig. Våra användare har ungefär tjugo miljarder kopplingar till varandra." 

Truecaller tycks prioritera att ta marknadsandelar framför att göra vinst. Hur länge ska ni köra det racet?
Alan: "Vi kommer att prioritera intäkter, oavsett vad investerarna tycker eftersom vi tycker det är viktigt för bolagets framtid. Sedan är det såklart lätt att förstå argumentationen varför ett bolag som vårt ska fortsätta att växa, time to market är avgörande. Men man får inte glömma bort att marknaden kan vända snabbt, då gäller det att man har en plan för det. Så att växa och vinst är lika viktigt."

Men Truecaller har inte gått med vinst ännu?
Alan: "Nej. När det kommer får vi se."

Det låter ändå som att växa är viktigare.
Alan:
"Våra användare gör i dag över två miljarder sökningar i Truecaller varje månad. Det finns en bevisad modell för att tjäna pengar på de sökningarna. Men när både användarbasen och organisationen växer så finns det så mycket som man måste ha koll på. Det var lite enklare när vi var tio personer och alla fick plats att sitta runt det här bordet. För oss gäller det nu att göra saker i rätt ordning. Vi har haft tur, vi har lyckats resa bra med pengar, det har gett oss lite mer runway."

Vad har ni för roller?
Alan: "Jag arbetar mycket med ledningsgruppen, och våra investerare. Nami och jag jobbar tillsammans med kapitalanskaffning och själva produkten."

Nami: "Just det. Jag jobbar mycket med produkten, våra tillväxtmarknader samt olika samarbeten. Plus att få våra nya kontor att fungera. Jag reser väldigt mycket, det ger fantastiska erfarenheter från våra olika marknader."

Ser ni på Truecaller som svenskt eller globalt företag?
Alan: "Utan tvekan som ett svenskt företag, men vi verkar på en global marknad. Vi ser det som vår plikt att ge tillbaka något till det svenska samhället. Ett exempel är att vi anställer massor av talangfulla människor, som kommer hit från hela världen. De betalar skatt och köper bostadsrätter. Det känns bra om de lär sig vårt språk och kommer in i det svenska systemet."

För att få de 35 olika nationaliteterna att fungera tillsammans har Truecaller anlitat privatlärare i svenska som kommer till kontoret en gång i veckan. Det var för övrigt det enda sättet att få personalen att sätta sig i skolbänken. 

"Många här är extremt engagerade i sina jobb, vi måste bokstavligen slita dem från stolen för att få dem att göra något annat än bara jobba. Vi försökte först med att få folk att ta lektioner ute på stan. Det funkade inte, det här var enda sättet", förklarar Alan Mamedi och skrattar. 

MER APPAR: Årets bästa appar - enligt Apple

Vad har ni för arbetstider på kontoret?
Alan: "Det är väldigt olika. Vissa kommer vid nio och går hem sex. Andra kommer vid sex sju på morgonen. Andra sitter här hela natten."

Du vet att det inte är normalt, va?
Alan: "Haha. Ja, jo. Det är inte hållbart att jobba så mycket, men det är svårt att hindra folk från att ha kul. Ibland när Nami och jag kommer in till kontoret på helgerna så sitter det folk här och jobbar. Vi får kasta ut dem, vissa har vi tvingat att ta semester."

Nami: "Det blir väl så här eftersom det är många som flyttar hit från olika ställen i världen. Kontoret blir som en ny familj."

Ni har båda rötterna i Iran, därifrån era föräldrar flydde på 1980-talet.
Alan: "Jag är kurd, från Kurdistan och Iran. Vi kom hit på grund av konflikten i Iran mellan den persiska regimen och kurderna. Min pappa var mycket politiskt aktiv, det var inte ett alternativ för oss att stanna i Kurdistan. Mina föräldrar flydde till Turkiet där de satt fängslade i två veckor. Efter påtryckningar från Sverige och FN fick familjen komma till Sverige. Min mamma och pappa hamnade i Surahammar, utanför Västerås. De kom dit i september 1984, en månad senare föddes jag. Efter en mellanlandning i Bro växte jag upp i Kungsängen."

Nami: "Min familj kom till Sverige 1987, det var jag som var tre år då, min mamma och min storebror. Min pappa var överste i flygvapnet och kunde inte lämna landet så länge det var krig mellan Iran och Irak. När läget hade lugnat ner sig 1991 kunde han komma efter. Att se sina föräldrar ta sig an ett nytt land och en ny kultur tror jag har påverkat mig starkt. Det är säkert så för många andra med liknande bakgrund. Jag är uppvuxen i Vallentuna tre mil norr om Stockholm, när jag var tolv år flyttade vi till Danderyd."

Vad har ni för relation till Iran i dag?
Alan: "Ingen alls, tyvärr. Jag önskar att jag hade en bättre relation."

Nami: "Jag har varit i Iran tre gånger. Första gången var för fem år sedan. Jag försöker att hälsa på släkt och vänner då och då, jag tycker det är jättekul. Det är ett riktigt stort land, folk här fattar nog inte det."

Känner folk till Truecaller i Iran?
Alan skrattar: "Det gör man, vår tjänst är rätt populär. Alltså, det finns en baksida med allt. Släkten tror att jag har blivit rik och vill låna pengar. Men jag jobbar ju, som alla andra människor ..."

Men helt fel ute är väl ändå inte släkten? Du är väl rik, på papperet. 
Nami: "Fast grejen är att släkten alltid trott att vi varit rika. Även när våra mammor hade två eller tre jobb, våra pappor likaså. En del av släkten tror att man badar i pengar när man kommit till Sverige ..."

Alan: "Det ska skickas ner dammsugare och strykjärn och allt vad det är. Det är alltid något konstigt. De säger att 'Sverige har världens bästa strykjärn' och vi ska skicka ner ett till dem."

Har du gjort det? 
"Min mamma har gjort det. Hon har skickat ner allt möjligt."

Superentreprenörerna skrattar. De känns mer som bröder än kompanjoner. "Våra mammor brukar säga det, att vi båda är deras söner", säger Nami Zarringhalam. 

"Bröderna" betonar att stödet från den andre har varit avgörande för att de har orkat jobba sig igenom de tuffaste tiderna. "Vi har faktiskt varit nära konkurs flera gånger. Senast våren 2013. Vi har en deal mellan oss att om den ena säger att allt känns hopplöst måste den andre pusha även om han egentligen känner likadant."

Alan Mamedi och Nami Zarringhalam ger intryck av att vara ett mycket ödmjukt radarpar. De betonar att de är tacksamma för all hjälp de har fått från alla höjdare, affärsänglar och styrelseproffs. Skypegrundaren Niklas Zennström verkar ha en särställning.

Alan: "Det var ju han som visade att man kan bygga ett globalt IT-företag från Sverige. Han har alltid varit en stor förebild för oss ända sedan vi pluggade. Att vi tolv år senare får stå härinne och kramas med honom och fira en release tillsammans ... Det är stort för oss! Han är både ingenjör och entreprenör, han förstår oss på ett sätt som inte många investerare gör."

I nätverket hyllas också Klarnagrundarna Sebastian Siemiatkowski och Niklas Adalberth. Truecallers styrelseordförande Stefan Lenhammer tycks också vara viktig på många plan för Alan-Mamedi och Nami Zarringhalam. 

"Han är verkligen en stor förebild och mentor. Han har hjälpt oss som entreprenörer att hitta balansen mellan jobb och privatliv. Han har lärt oss var gränsen går. Du minns att vi sade att vi tvingade våra anställda att ta semester? Stefan tvingade oss två att ta vår första riktiga semester", förklarar Nami Zarringhalam. 

"Stefans fru, Karin, brukar skälla på oss för att vi jobbar för mycket", lägger Alan Mamedi till. 

Hur mycket jobbar du? 
"I snitt kanske ... femton timmar om dagen."

MER OM ARBETSTID: "Vi jobbar för mycket - helt i onödan"

Hur får du ihop det med småbarn hemma? 
"Det är en bra fråga. Det funkar. Så fort jag kommer hem tar min fru ifrån mig telefonen och säger att jag ska spendera tid med min dotter. Man får vissa rutiner, jag går upp extra tidigt för att leka med henne och försöker att hålla helgerna heliga. När man är på semester får man se till att umgås mycket med sitt barn."

Klockan är halv åtta på kvällen och intervjun är slut. Alan Mamedi tänker jobba två tre timmar till. Vi går en sväng runt kontoret, de flesta anställda verkar faktiskt ha gått hem. 

Jag frågar vad Truecaller firade med tårta och champagne. Ingenting - det var Andriy från Ukraina, anställd som nummer två i bolaget, som gift sig med sin Irena. Smekmånaden verkar inte ha börjat än eftersom han är kvar på jobbet. 

Vi går förbi affärsängeln Göran Tollstam som sitter vid en dator och skriver koncentrerat. Entreprenörsveteranen och styrelseledamoten tar av sig hörlurarna och berättar att han just nu uppdaterar aktieboken. 

"Alan och Nami reser ju runt världen och gör så många affärer att någon måste hålla redan på bokföringen och aktierna", skojar Göran Tollstam. "Det som är roligt med det här bolaget är att det faktiskt handlar om en tjänst som gör världen bättre. Jag gillar verkligen det."

Innan vi skiljs åt berättar Alan Mamedi att Facebook är det självklara valet när man vill kolla upp vem en person är. Men när man sedan ska ta kontakt med en person - då är det Truecaller som gäller. Med andra ord: Truecaller ska bli större än idolen Niklas Zennströms Skype. Och om man blir standard i alla mobiltelefoner - varför skulle inte drömmen kunna bli sann? 

Behöver vi tillägga att John Doerr missade mötet med Barack Obama? 

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant