ANNONS
Fotograf: TT

Svenskarna som revolutionerar musikbranschen - igen

Tre heta svenska startup-bolag tänker rita om kartan för hur musik skapas, distribueras och monetariseras – och giganter som Max Martin och Björn Ulvaeus har redan nappat och investerat.

Ända sedan Abbas vinst i Eurovision 1974 har Sverige varit en stormakt i musikvärlden. Idag dominerar svenska artister och låtskrivare topplistor världen över, samtidigt som svenska bolag som Spotify och Soundcloud värderas till miljardbelopp för sina tekniska innovationer.

Framgång föder som bekant framgång, och nu står nästa generation startups redo att befästa Sveriges position som världsledande på musik. Här är tre svenska startup-bolag som tänker revolutionera musikbranschen – igen.

1. Auddly fördelar royalties
Varje år ska cirka 100 miljarder kronor fördelas mellan upphovsmän och låtskrivare. Det har länge varit ett stort problem hur intäkter ska fördelas på ett rättvist sätt. Låtar uppstår ofta genom spontana samarbeten mellan musiker och låtskrivare vilket komplicerar intäktsfördelningar.

Almi Invest

Följ med på VA:s start up-spaningar med Almi Invest - Sveriges mest aktiva investerare i start ups. Läs om de hetaste bolagen och de tydligaste trenderna i Start up Sverige.

Om Almi Invest:
Almi Invest har en portfölj på närmare 400 bolag och ett investerat kapital på ca 1,2 Mdr. Med drivna Investment Managers runt om i landet och ett aktivt ägande stöttas tidiga tillväxtföretag att växa och konkurrera internationellt. Investeringar sker i alla branscher.

 www.almiinvest.se

Vem kom på vad och hur ska intäkterna fördelas mellan upphovsmännen? Svenska Auddly löser problemet genom en molntjänst som håller reda på hur royaltyintäkter ska hanteras. För varje låt skapas ett virtuellt rum som gör att musikskapare får rätt ersättning och uppmärksamhet för sina verk. Det här har varit efterlängtat och fått stora giganter inom musikindustrin såsom; Max Martin och Björn Ulvaeus, att investera och engagera sig i företaget Auddly.

Nu kan musikindustrin få ordning på pengaflödet mellan konsumenter, förlag, låtskrivare och musiker.

2. DoReMIR förenklar kompositionen
Nu kan musik bokstavligen skapas av alla som t ex sjunger i duschen, nynnar i bilen eller klinkar på gitarren. Företaget DoReMIR Music Research har en unik teknologi för att omvandla sång eller spelad musik till noter. På så sätt kan alla komponera musik, utan att kunna en enda not och lika lätt komma ut med sin musik t ex via sociala medier.

Bakom tekniken ligger 20 års forskning inom musikkognition av professor Sven Ahlbäck vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, som inledde ett tvärvetenskapligt samarbete med Sven Emtell från KTH. Tekniken fångar in stämmor, taktarter, tempo och tonarter för att sedan automatisk omvandla till noter.

DoReMIR är ännu ett exempel på hur svenska företag moderniserar musikindustrin med nya innovationer. Utomlands har företaget redan fått stor uppmärksamhet. Teknikplattformen som uppmärksammats i Forbes, The Guardian m fl, består bl a av en mobilapp. Den har vunnit flera internationella priser, bl a Guldlejonet i kategorin Media & Underhållning i Cannes. I Japan har den dessutom blivit den mest sålda appen alla kategorier.

Konsten att komponera musik är nu inte längre bara ett exklusivt nöje för musikproffs. 

3. Nuday Games gör spel av musiken
Svenskutvecklade dataspel har flera gånger satt Sverige på kartan. Nu gifter sig musikbranschen med spelbranschen för att skapa nya affärer. Företaget Nuday Games har skapat en möjlighet för digitala upplevelser i form av spel för olika subkulturer.

Först ut är det sociala mobilspelet RockScience som nischar sig till spelintresserade rockfans världen över. Bara via Facebook finns det över 385 miljoner fans för de 50 mest populära banden inom genren hårdrock/klassisk rock. RockScience finns i Appstore och sedan december 2014 släpptes den för Android. Spelidén bygger på frågesport inom rockmusik. Ett exempel är bandet Motörhead som även finns som brädspel, där alla myter om riffen, volymen, låtarna, turnélivet, bråken bildar en bank med 1600 frågor. Via licensavtal knyts rockband, artister och varumärken till spelen. Idag finns licensavtal med exempelvis Motörhead, Saxon, Mike Portnoy, Dregen, Korn, Cavalera, Zoundindustries och Marshall Headphones.

Artikeln är sponsrat innehåll framtaget av Almi Invest.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium