1 av 3
Bildspel: Uber ska nå ny rekordvärdering. Men bolagets framfart överskuggas av de senaste skandalerna. Fotograf: Uber

Uber blir större än Netflix - men kritiken ökar i samma takt

Kritiken mot Uber bara växer, men bolaget saktar inte ner. Nu ska bolaget ta in 7 miljarder - och bli större än Netflix.

Uber ska i en kommande finansieringsrunda ta in en miljard dollar, över 7 miljarder kronor, säger en insider till CNN. Taxibolaget ska nu värderas till 40 miljarder dollar, nära 300 miljarder kronor, enligt källan. Om den nya siffran stämmer skulle Uber passera Netflix i storlek.

LÄS ÄVEN: Taxi vs Uber - hur traditionella bolag förgör sig själva genom att rata innovation

Uber har länge hyllats för sin innovativa produkt, men nyligen började bolaget även kritiseras från många håll. En Uberchef skapade rubriker för bara några veckor sedan när han föreslog att bolaget borde "gräva upp skit" om journalister som kritiserar taxitjänsten.

Istället för att ta till sig kritiken som följde twittrade en av bolagets ägare, skådespelaren Ashton Kutcher, att han inte såg något problem med att hänga ut journalisters information. Han kallade i samma veva en inblandad journalist "shady" efter att hon kallat Uber sexistiskt.

En annan investerare valde att kalla kontroverserna ett "PR-misslyckande" och menade att de inte hade påverkat bolagets verksamhet. Detta trots att kritiken bara fortsatt växa.

LÄCKA: Intern rapport avslöjar Ubers magiska siffror

Uber har nu stött på patrull i Oslo, där bolaget polisanmäls efter att ha funnits i staden i endast 12 dagar. Det är Oslo kommun som anmäler bolaget då de saknar tillstånd för sin verksamhet. I Tyskland är bolaget redan förbjudet.

Journalisten som kallade bolaget sexistiskt är heller inte ensam. En kampanj i Frankrike där män kunde använda en kod för att få en kvinnlig modell som chaufför stoppades efter att Buzzfeed pekade ut att den var sexistisk. För att marknadsföra kampanjen använde bolaget en reklamfilm där fokuset låg helt på den kvinnliga chaufförens kropp. I bildspelet ovan kan du se delar av kampanjen.

Flera journalister vittnar även om att Uber då bolaget fått frågor om de tillfällen då kvinnliga resenärer antastats av chaufförer svarat med kommentarer om hur kvinnorna var klädda eller hävdat att de flörtade med chaufförerna. 

LÄS ÄVEN: "Uber bryter mot alla regler - och därför kommer de falla"

Det verkar dock bara som att Uber blir större och större. "När det gäller varumärkeskännedom finns det inget större bolag än Uber just nu", säger John Malloy på Bluerun Ventures till CNN. 

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST