Fotograf: Wikimedia

Företagen som lyckats på Facebook - svenskarnas favoriter

Facebook tjänar miljarder på sina annonser, men det finns ett sätt att undvika kostnaden - få mycket likes på ditt bolags sida. Här listar vi de sidor som svenskarna älskar på Facebook och de företag som lyckats få tusentals följare.

Socialbakers har sammanställt listor över vilka sidor som har flest likes i olika länder i världen. Bland svenska Facebookanvändare är det Solsidan som är den populäraste sidan. Genom att samla en grupp fans på det sociala nätverket kan bolag undvika Facebooks höga kostnader för annonser. Bolaget drar in över 1 miljard dollar (7 miljarder kronor) i månaden från annonsörer. Genom att marknadsföra sig via en sida där privatpersoner följer uppdateringarna kan man snabbt, lätt och istället gratis nå sina kunder. Svenska företag som lyckats bra med detta är Spotify, Fastighetsbyrån och IKEA.

LÄS ÄVEN: Facebook förbjuder företag att jaga likes

De 10 företagssidor som flest svenskar följer (augusti)
Svenska fans (Totalt antal fans)
1. Spotify - 508 374 (5 234 097)
2. Spotify (Sverige) - 507 265 (508 194)
3. Fastighetsbyrån - 359 513 (520 466)
4. Coca-Cola - 349 948 (88 665 472)
5. IKEA Sverige - 323 738 (368 055)
6. Hallonlakritsskalle - 306 074 (358 175)
7. Samsung Sverige - 303 369 (326 500)
8. McDonald's (Sverige) - 302 965 (335 014)
9. Ben & Jerry's - 290 783 (7 777 498)
10. Marabou - 290 384 (424 079)

De 10 sidor som flest svenskar följer (augusti)
Svenska fans (Totalt antal fans)
1. Solsidan - 655 195 (745 750)
2. Spotify - 508 374 (5 234 097)
3. Spotify (Sverige) - 507 265 (508 194)
4. Vi gillar olika - 491 180 (536 860)
5. ICA-Jerry - 401 318 (442 116)
6. Sova - 393 957 (482 763)
7. Missing People Sweden - 381 463 (398 095)
8. Family Guy - 379 532 (56 385 424)
9. Världsnaturfonden WWF - 379 316 (393 362)
10. Alla vi som inte röker! - 364 555 (403 591)

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.