Fotograf: Coca Cola

Coca Cola återupplivar älskad läsk - kommer bara säljas via Amazon

Efter att nästan 150 000 fans av drycken samlats på Facebook återinför nu Coca Cola läsken från 90-talet i sitt sortiment. Denna gång kommer den inte gå att köpas i butik - istället ska den säljas via Amazon. 

Coca Cola kommer åter att börja producera drycken Surge, skriver dagensanalys.se. Surge lanserades 1996, men togs bort ur sortimentet redan 2002. Nu har dock dryckens fans fått sin vilja igenom. Efter att Facebooksidan Surge Movement fått nästan 150 000 likes bestämde sig Coca Cola för att låta citrusdrycken komma tillbaka.

LÄS ÄVEN: Läskjätten vill överleva hälsotrenden - storköper

När drycken lanserades 1996 marknadsfördes den aggressivt via reklamfilmer, men nylanseringen sker helt utan detta. Istället ska Surge denna gång enbart marknadsföras via sociala och digitala medier, säger Coca Cola i pressmeddelande. Bolaget ska även bryta ny mark vad gäller försäljningskanaler. Surge kommer inte att säljas i butiker, utan måste istället beställas via Amazon. Ett 12-pack av drycken kommer kosta 14 dollar (100 svenska kronor).

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.