Fotograf: Marcos Andre

Läskjätten vill överleva hälsotrenden - storköper

Coca-Cola köper in sig i en kaxig konkurrent för över 2 miljarder dollar. Affären är ett sätt för Coca-Cola att fortsätta växa trots hälsotrenden.

Världens största dryckesföretag, Coca-Cola, köper 17 procent av Monster Beverage Corp. som producerar den populära energidrycken Monster. Köpesumman var 2,15 miljarder dollar. Uppgörelsen ger Coca-Cola rätt att köpa upp till 25 procent av Monster. Köpet signalerar Coca-Colas fortsatta intensiva intresse för den blomstrande energidrycksmarknaden enligt Bloomberg News.

Monsters aktie steg 22 procent när köpet blev känt medan Coca-Colas steg omkring 1 procent. Uppgörelsen innebär dessutom att Coca-Cola för över sina energidrycker Nos, Full Throttle, Burn och Play till Monster. Från Monster får Coca-Cola Hansen's, Peace Tea och Hubert's lemonade.

Monster introducerades 2002 och har gjort sig känt för att sponsra extremsporter och e-sport. Totalt finns 34 varianter av drycken.

Coca-Cola och Monster kommer att lösa marknadsföring, produktion och distribution tillsammans. Förhoppningen är att läskjätten ska hjälpa Monster att växa utanför den Nordamerikanska marknaden.

"Köpet ger Coca-Cola tillgång till ett av de snabbast växande dryckessegmenten globalt. Energiryckernas tillväxt är uppenbar i USA, men potentialen är mycket stor globalt", säger Ali Dibadj, analytiker på Sanford C. Bernstein & Co. till Bloomberg News.

"Coca-Cola borde ha gjort det här tidigare", tillägger han.

Coca-Colas största produkter hotas just nu av ett skifte till hälsosammare vanor vilket har gjort att företaget köper delar av lovande nya märken och teknologier, skriver Bloomberg.

I USA föll förra året läskförsäljningen med 3 procent. Nedgången tillskrivs bland annat konsumenternas ökade hälsomedvetenhet. Dietvarianterna minskar snabbast, vilket tillskrivs att oron för de articifiella sötningsmedlens hälsovådliga effekter har ökat. 

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST