Fotograf: Janerik Henriksson / Scanpix

Kan man sälja vin på Instagram?

Ett välkänt namn och många följare i sociala medier är guld värt i vinbranschen. Men hur gör man reklam för något som inte får marknadsföras?

I våras lanserade Alexander Schulman och Sigge Eklund sitt eget vin Complicity. Med en av Sveriges överlägset största podcasts, utsålda scenshower och en gemensam räckvidd i sociala medier på över 400 000 personer hade duon egna marknadsföringskanaler som vanliga vinmärken endast kan drömma om. Men strax efter lansering blev de nyblivna vinmakarna anmälda till Konsumentverket efter att ha lovordat sitt eget vinmärke på Instagram.

 "NU ÄR VINET HÄR! Vårt bordeaux-vin som heter "Complicity" som är så gott och lika lättdrucket som saft. Beställ hem det nuuu – och drick en halv flaska innan du lyssnar på podcasten så blir podcasten BÄTTRE! Eller ge bort till någons om gillar oss" skrev Sigge Eklund på sitt konto. Alex Schulman beklagade i efterhand det inträffande, raderade inläggen och lovade att framöver sätta sig bättre in i regelverket. Men hur ser reglerna egentligen ut?

Oavsett medium får kommersiella annonser för alkohol endast visa produkten och inte kopplas till personer, attribut eller livsstil - den får över huvud taget inte uppmuntra till konsumtion. 20 procent av en annons i periodiska skrifter måste även innehålla en varningstext. Men Instagram är inte någon periodisk skrift, frågan blir då om en bild på Instagram ens kan ses som en kommersiell annons?

”Vad som räknas som kommersiell annons är en bedömningsfråga i varje enskilt fall. Vi har i några fall definierat vissa inlägg på Facebook som kommersiella annonser, men det är inte säkert att en domstol skulle ha haft samma syn”, säger Emma Hedge, jurist på Konsumentverket.

Konsumentverket har ännu inte tagit ställning till vad som gäller kring alkoholreklam i en podcast, då någon anmälan ännu inte kommit in.  Det är till och med oklart på vems bord ett eventuellt fall skulle hamna.

”Reklam i TV och Radio regleras av Radio- och tv-lagen, och där finns ett förbud mot att marknadsföra alkohol och tobak. Men när det gäller podcasts så är det ju oklart om det hamnar hos Myndigheten för radio och tv eller hos oss på Konsumentverket”, säger Emma Hedge.

Anmälan behöver dock inte enbart vara negativ för Alex och Sigge. På deras inofficiella Facebooksida skriver ett av deras fan att han inte tidigare planerat att köpa någon flaska, men nu snarast tänker ”beställa ett par stycken”. Vilket vanligt varumärke kan räkna med sådan lojalitet?

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.