Fotograf: Pineberry

Att tänka på när du vill maxa Google

Michael Wahlgren, VD på  Pineberry, har mer än 10 års erfarenhet av sökmotorsoptimering. Han har märkt att många missförstånd fortfarande omgärdar branschen och delar här med sig av sina bästa tips för en lyckad investering.

Att ordet "googla" har blivit ett vedertaget verb är inte så svårt att förstå. Bara i Sverige googlar vi 35-40 miljoner gånger varje dag och 90 % av svenskarna använder en sökmotor innan köp av en tjänst eller produkt. Detta relativt nya beteende har fått en del svenska företag att se sökmotormarknadsföring som sin primära marknadsföringskanal en kostnadseffektiv marknadsföringskanal.

Då Google är komplext och genomgår ständiga förändringar och förbättringar väljer många företag att ta till professionell hjälp för att öka sin synlighet och lönsamhet online. Här är fem tips till dig som köper söktjänster eller är intresserad av branschen.

1. Kräv transparens

Det kan tyckas som en självklarhet att du ska få veta vad du får för din investering, men tyvärr är sökmotormarknadsföring fortfarande en ganska så stängd bransch. Många byråer redovisar inte vad de gör och argument som "yrkeshemligheter" används flitigt. Lyssna inte på detta, ett tränat öga kan alltid se vad som görs.

2. Undvik långa avtal

En gratis iPhone från en telefonoperatör kommer med en bindningstid på 12-24 månader, vilket är rimligt. Men för en byrå som ska hjälpa dig med din sökmotormarknadsföring finns det inga rimliga skäl till långa avtal varken ekonomiska eller förnuftiga. En duktig byrå behöver inte binda fast sina kunder i långa avtal då kunderna självmant väljer att stanna kvar på grund av lönsamheten.

3. Sätt rimliga mål

Många lovar dyrt och heligt att du på nolltid ska få förstaplatsen på Google. Problemet är bara att det inte går att garantera resultat, det är inte så Google fungerar. Hårt arbete och tålamod är vägen för att lyckas bra på Google. Hör du något annat är detta en varningsklocka. Sätt istället rimliga mål tillsammans med din byrå och tänk långsiktigt.

4. Fokusera på lönsamhet

En stor fördel med sökmotormarknadsföring jämfört med nästan all annan marknadsföring är att den är mätbar i kronor och ören. När du ser att investeringen är lönsam är det bara att gasa mer och tjäna mer. Är investeringen olönsam behöver du justera strategin tills den blir lönsam. Skulle detta inte lyckas så ska du såklart sluta med din sökmotormarknadsföring.

5. Ta kontroll över kunskapen

När du anlitar professionell hjälp med sökmotormarknadsföring har du möjligheten att ta kontroll över kunskapen. Se till att du vet och förstår vad som görs för din räkning. Dels för att öka din egen kunskap inom ämnet och dels för att du bättre ska veta vad du tar beslut om. Det är dina pengar och din investering.

Michael Wahlgren, vd på Pineberry.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.