Fotograf: AP

Varför måste du twittra? 7 skäl att komma till skott

Finns du inte på Twitter riskerar du att bli både döv och stum och gå miste om fina affärsmöjligheter. Twitter-proffset Sophia Sundberg bjuder VA:s läsare på 7 anledningar till att kliva in i "världens största fikarum".

1. Samarbeten
Det finns en stor variation av olika kompetenser på Twitter. Plötsligt hittar man någon med en kompetens som berikar den man själv har och då kan möjligheter uppstå i att samarbeta. När jag tar min kompetens som föreläsare inom Twitter och lägger till en annan föreläsares kompetens inom ett område som tangerar mitt uppstår plötsligt en helt ny föreläsning/utbildning som kan nå en ny, bredare målgrupp.

2. Affärsmöjligheter
Människor frågar efter produkter/tjänster hela tiden, och här gäller det att vara vaken; identifiera möjligheter för dig själv och för andra i ditt "flöde". När du ser affärsmöjligheter för andra, se till att de får veta detta. Det ökar chansen att andra vill sprida affärsmöjligheter till dig.

3. Nätverka
När det gäller att nätverka är Twitter ett fantastiskt ställe att vara på. Den stora kraften i Twitter är att du kan börja prata med vem som helst om vad som helst! På Facebook/Linkedin måste du vara ihopkopplad med den du vill prata med, antingen via vår privata profil som vänner/kontakter eller via en sida eller en grupp.

Men på Twitter kan vi påbörja en diskussion med precis vem som helst, om vad som helst. När man sedan träffas är det oerhört mycket enklare att hälsa på varandra och komma igång med ett samtal; än när du går fram till en vilt främmande person.

Du kan också använda Twitter till att vårda och underhålla ditt kontaktnät. Att skriva och höra av sig till människor man kanske inte pratat med på ett tag.

För dig som använt Twitter ett tag och har hittat fram till användandet av "Listor" så är detta också ett effektivt sätt att skapa olika kategorier av sina twitterkontakter för att kunna gå in och läsa vad just dessa skriver. Det kan vara allt ifrån en lista över människor du mött på en konferens, eller som är förknippade till en viss stad, en yrkesgrupp, målgrupp osv.

4. Omvärldsbevakning
Det finns många olika exempel på hur man använt sig av Twitter för omvärldsbevakning. För en tid sedan ägde exempelvis ett dramatiskt gisslandrama rum i en galleria i Nigeria. Ingen visste först vad som hänt eller hur många som var instängda i gallerian, förrän det dök upp tweets (inlägg på twitter) från gisslan själva, inifrån gallerian. På samma sätt fungerade Twitter som nyhetsförmedlare vid Utöya och Tahrirtorget.

Det kan också handla om omvärldsbevakning i form av att kika på vad "kollegorna i branschen" ägnar sig åt. Du kan läsa och ta del av vad dina kollegor skriver, utan att du behöver följa det specifika kontot. Eller så kanske du bara vill ta del av dagens nyheter, dagsaktuella börskurser eller vad det mest pratas om i TV-programmet denna vecka. Många TV program kan man följa med stor behållning på Twitter, det ger ytterligare en dimension till TV-programmet när man plötsligt kan sitta och diskutera det med andra tittare som många gånger kan tillföra mervärde till informationen i programmet.

5. Döv-Stum
Det skrivs flitigt om många företag på Twitter, även om sådana som inte själva finns närvarande på Twitter. Det som händer är att du både blir döv och stum. Du hör inte vad som sägs om dig/ditt företag/ditt varumärke. Du blir stum, för du kan inte heller besvara det som sägs. Om du själv inte vill ha ett konto på Twitter, se till att någon annan på företaget finns där och lyssnar och kan besvara och bevaka.

6. Kompetensutveckling
Det finns väldigt mycket kunskap på Twitter som man kan ta del av. Låt säga att du är intresserad av ledarskapsfrågor. Då kommer du kunna hitta många som skriver om just detta på Twitter. Genom att följa dessa kommer du kunna ta del av det de skriver om ledarskap, när de bloggar om ledarskap, hittar intressanta artiklar om ämnet osv.

7. Påverka
Det finns också konton på Twitter som är startade med målet att kunna påverka. Antingen som opinionsbildare eller för att man vill bli folkvald i nästa val. En del vill också påverka i form av att medvetandegöra sitt projekt/idé och få människor att hitta fram till detta. Eller som när Tintin skulle kastas ut ur Kulturhuset och det blev en jättestorm i sociala medier. Tintin fick bli kvar.

Om du vill prata Twitter med mig - på Twitter - så hittar du mig här.

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Googles innovationschef: Snart kan du koppla upp din hjärna mot molnet och nå oändlig intelligens
  2. Tesla-storägaren har i tysthet dumpat nästan alla sina aktier
  3. Svenskt lyxluftskepp till Nordpolen – de blåser liv i gammal teknik som skonar klimatet
  4. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  5. Kalldusch för Handelsbankens anställda: Årets vinstdelning slopas helt
  1. Köpte företaget för 1 krona – nu är han Sveriges senaste miljardär
  2. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  3. Kalldusch för Handelsbankens anställda: Årets vinstdelning slopas helt
  4. Turistmeckats bakgård: Övergivna bostäder i Italien säljs nu för bara 10 kronor
  5. Frankrikes rikaste rycker ut med miljarder till brandhärjade Notre-Dame

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.