Fotograf: Michael Stenberg & Jan Malmborg

Därför är Sydkorea världens mest innovativa land

Sydkorea är ett av världens mest innovativa länder. Seouls borgmästare ska förvandla tjugomiljonersstaden till världens ledande miljömetropol, i en grön modellstad prövas för första gången nya smarta fullskaliga bygglösningar och landets forskare revolutionerar framtidens transporter. Och det är hit svenska toppolitiker vallfärdar på studiebesök.

En trappa leder ned från gatan. Härnere tystnar bullret. I stället hörs porlande vatten och fågelkvitter. Mitt i megastaden Seouls hjärta. Det var med Cheonggye-cheon-strömmen som allting började. För åtta år sedan genomfördes här ett av världens mest genomgripande gröna stadsprojekt. En hårt trafikerad bilväg, som skar rakt genom city, byggdes om till en sex kilometer lång slingrande bäck kantad av grönska. Trots att den kostade runt 3 miljarder kronor blev den en succé och en vändpunkt.

LISTA: "Världens 10 mest innovativa länder"

När stadshusets tjänstemän sedan insåg att klimatförändringarna höll på att driva upp temperaturen i Seoul - från ett tempererat till ett subtropiskt klimat - började de grubbla på ytterligare gröna lösningar.

Inne i det supermoderna Samsungkonstruerade stadshuset märks den nya inriktningen tydligt. I entrén möts man av en vertikal trädgård, erkänd av Guinness World Records som världens största gröna vägg. Den är täckt av växter och sträcker sig upp till sjunde våningen. En yta på nästan 1 600 kvadratmeter! Det är i skuggan av denna gröna oas som strategierna för det hållbara Seoul läggs upp.

"Nästan allt nytt vi gör i staden i dag har en grön stämpel. Vi bygger solpaneler på alla skolors tak, uppmuntrar gröna takträdgårdar, sparar energi, sorterar avfall, öppnar en ny stor solparksanläggning, höjer effektiviteten i våra transportsystem och mycket mer", säger Kang Hee-eun, direktör på avdelning för miljö och klimat.

Vart man än går i den enorma staden syns spår av gröna satsningar av olika slag och tyngd. Lyfter man blicken lite upptäcker man kanske en av de över 300 övervakningskamerorna som har satts upp enbart för att kunna upptäcka felparkerare.

De över 8 000 stadsbussarna har egna filer och ett hinder betyder förseningar och oreda. "Ett av våra prioriterade områden är att minska biltrafiken och i stället underlätta för de 24 miljoner pendlarresor som sker varje dag", säger Kang Hee-eun.

Och det verkar fungera. Utöver bussarna väljer över 7 miljoner passagerare varje dag att gå ner under jorden och låta sig transporteras av världens högst rankade tunnelbanesystem, känt för sin suveräna användarvänlighet, smarta biljettsystem, tempererade vagnar och gratis wifi.

En negativ konsekvens av en väl fungerande kollektivtrafik är att folk rör sig för lite. Därför satsar Seoul på att bygga ut sina gröna ytor. Nordost om staden finns ett stort område, som tidigare varit avsatt för kommersiell exploatering men som efter stormiga diskussioner i stället gjordes om till ett naturreservat, Seoul Forest.

Hurtbullarna vann alltså den kampen. Samma krafter har drivit igenom en udda lag som förbjuder försäljning av snabbmat, kaffe och läskedrycker till skolelever inom en radie av 200 meter från stadens skolor.

Men det som satsas allra mest på är energibesparingar. Därför har man lanserat ett åtgärdsprogram "One Less Nuclear Plant" som går ut på att minska stadens energibehov med motsvarande ett helt kärnkraftverk. En av punkterna på programmet belönades nyligen med FN:s Public Service Award och har redan över en miljon anslutna medlemmar. Det premierar den som sparar el, gas eller vatten med så kallade "ekomil" som går att omvandla till gröna produkter eller rabattkuponger till kollektivtrafiken.

 LÄS ÄVEN: "Sydkorea tar täten med blixtsnabbt 5G"

Det nya gröna Seoul har blivit ett studieobjekt för politiker från hela världen. Carl Bildt och Stefan Löfven är några av dem som nyligen varit där. Stefan Löfven träffade den oberoende liberale borgmästare Park Won-soon för att lära sig om Seouls miljöpolitik.

Men inte bara Seoul drar ögonen till sig. Runtom i Sydkorea satsas på gröna innovationer. Ofta med stöd från landets regering, som under den senaste femårsperioden satsat 2 procent av BNP på projekt som kan ge grön tillväxt.

Totalt har över 30 miljarder dollar lagts på forskning och utveckling inom bland annat förnybar energiproduktion, energieffektiva byggnader, järnvägsprojekt och förbättrad sophantering.

När det gäller nya energikällor har man redan kommit långt. I Shiwa Lake strax väster om Seoul finns sedan 2011 världens största tidvattenkraftverk med en effekt på 254 megawatt.

Bara några mil därifrån, i Hwaseong, öppnas inom kort världens största bränslecellsanläggning med en effekt på 59 megawatt. Jämfört med liknande projekt i Europa, där det oftast handlar om kilowatt, är dessa två anläggningar riktiga bjässar.

Trots att Sydkoreas nya president Park Geun-hye har en mer pragmatisk inställning till gröna satsningar än sin föregångare Lee Myang-bak, kan hon inte blunda för det faktum att långt över 90 procent av opinionen vill fortsätta på den inslagna vägen. Därför håller hon fast vid en av världens mest ambitiösa klimatplaner: att minska utsläppen av växthusgaser med 30 procent fram till 2020.

För att lyckas med detta ska ett system för utsläppshandel genomföras, så tidigt som 2015.

Lika bråttom med att minska sin klimatpåverkan verkar den sydkoreanska bilindustrin ha. Medan dess transatlantiska konkurrenter bidar sin tid och japanerna utvecklar hybrider och elbilar, satsar Hyundai och Kia allt på bränsleceller. Och det fort.

I februari i år rullade man i gång en produktionslinje för 1 000 bränslecellsbilar per år. År 2015 ska man komma i gång med serietillverkning av denna lovande lågfossila teknik. Före alla andra.

Inte så konstigt kanske att nyhetsbyrån Bloomberg numera rankar Sydkorea som ett av världens mest innovativa länder. På den årliga topplistan placerar sig Sydkorea på andra plats, strax efter USA och långt före de asiatiska grannarna Japan (6:a) och Kina (29:a). I delmomentet patent rankas sydkoreanerna högst i världen.

SPECIAL: "Asiens nya tiger ryter till"

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!


VECKANS AFFÄRERS SENASTE LISTOR

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Ericssons vändning tar analytikerna på sängen – aktien tokrusar
  2. H&M-arvingen har i tysthet dumpat miljoner aktier i bolaget
  3. Träningsfantasten och hotelldrottningen som vet hur man vänder en krisande verksamhet till succé
  4. Här är Nordens 10 hetaste aktier att köpa just nu
  5. Jordskredsseger för AI i tävling mot toppjurister - löste komplicerad uppgift över 90 minuter snabbare
  1. Simon Blecher avslöjar: Så här ser min privata portfölj ut
  2. Kronan har fallit till lägsta nivån på nio år – nu befarar Nordea ytterligare nedgång
  3. Gardell cashade just ut 30 miljarder i Volvo – därför satsar han nu tungt på självkörande fordon
  4. H&M-arvingen har i tysthet dumpat miljoner aktier i bolaget
  5. Legendariska investeraren George Soros spekulation mot Norwegian slutade i katastrof: Förlorade 40% - på bara en dag

SENASTE MAGASINET: