Sex knep för att lyckas bättre med din startup

I den hektiska tillvaron som entreprenör är det lätt att tiden – och affärsmöjligheten – rinner iväg. Därför bjuder STING på en checklista med sex tips för att öka hastigheten – och chansen att lyckas.

1) Identifiera och reflektera över de mätetal (metrics) som bäst beskriver bolagets utveckling
Vilka mätetal är det egentligen som allra bäst beskriver utvecklingen i ditt bolag? Hur ska de mätetalen utvecklas när ditt bolag skalar? Vad har du egentligen för mål efter 6 månader? 12 månader? Vad ska bolaget ha uppnått? Fråga dig själv samtidigt, "Vad det är som står i vägen för att nå dubbelt så långt?"

2) Lägg minsta möjliga tid och resurser för att validera den bästa vägen framåt för bolaget
Många entreprenörer spenderar alldeles för mycket kraft på att ta bolaget i en viss riktning. Spara tid genom att bevisa dina idéer på det mest effektiva sättet. Formulera en hypotes om vilka funktioner/nyttor dina kunder vill ha och utveckla en MVP (Minimum Viable Product) för att testa teorin. Lär dig av testet, förfina och gör om hypotesen, och testa igen allt i en kontinuerlig dialog med kunderna.

3) Identifiera vem användaren eller kunden verkligen är, och vilket värde du faktiskt skapar
Det är så lätt att ta alltför lättvindigt på detta; att skjuta för brett och försvinna i bruset. Samtidigt ger internet enorma möjligheter att skapa stora värden även i smala segment. Vilket/vilka värden skapar du? För vem eller vilka? Vilka kunder har du sålt till hittills, och varför har de köpt? Vilka kunder ska du sälja till framöver, och vilka drivkrafter har de kunderna?

4) Ta ett steg tillbaka och verkligen fundera över vilka problem och utmaningar som är de absolut viktigaste att lösa just nu
Det finns tusen saker att ta itu med i en startup. Och det finns massor av input i form av goda råd och tankar från personliga kontakter och bloggar osv. Det är lätt som entreprenör att gå vilse bland vad som faktiskt är viktigast för bolaget att prioritera. För att hitta fokus, skriv ner dina tre huvudutmaningar just nu och rangordna dem.

5) Höj disciplinen när det kommer till sälj
Det är inte ovanligt att entreprenörer gömmer sig bakom tangentbordet och förfinar och utvecklar sin tjänst i oändlighet. Genom att definiera din MVP kan ditt bolag snabbare börja sälja och generera intäkter. Sätt upp mål att boka X antal kundmöten i veckan och öva dig i konsten att komma till avslut.

6) Byt perspektiv
Ibland kan man fastna i detaljerna och inte se skogen för alla träd, men det är också lätt att bli kvar i visionsrymden utan att någon gång komma fram till ett konkret erbjudande. Zooma in och ut ett par gånger i veckan, och få bättre översikt över vad du måste göra idag för att gå i mål lite längre fram.

Håller du med? Vad är dina erfarenheter av att starta bolag? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST