1 av 8
Bildspel: BILDSPEL: Tre av fyra traffickingoffer används som sexslavar. Det här är branscherna i riskzonen. Fotograf: Alexandre Meneghini

Frågan om sexhandel får storbolagen att rodna

Storbolagen bidrar alldeles för ofta omedvetet till människohandel, liksom fastighetsbolag och telekombolag. Trafficking är en av vår tids viktigaste frågor inom mänskliga rättigheter, men en fråga få vågar ta i.

Slaveri förbjöds på 1800-talet. Ändå säljs det människor som aldrig förr och svenska bolag är ofta en arena för brottsligheten.

Organisationen Real Stars vill få också det svenska näringslivet att uppmärksamma trafficking som en ansvarsfråga och har identifierat branscherna där problemet är som störst.

Enligt FN har handel med människor, trafficking, gått om vapenhandel och är nu den näst största formen av organiserad brottslighet i världen. Bara narkotikahandeln är större.

Det finns de som hävdar att det aldrig funnits så mycket människohandel som i dag. Alltså mer än under den transatlantiska slavhandeln. Och problemet ökar snabbt , säger Malin Roux, grundare av Real Stars, en ideell organisation med bas i Sverige som verkar för ett EU fritt från trafficking.

Av traffickingen utgörs 76 procent av handel för sexuella utnyttjanden. Ett ämne ofta svårt att ta i för de flesta företag. Hållbarhetsfrågor som miljö och arbetsvillkorär lätt att prata om och sammankopplasmed. Men när det kommer till frågor om sexhandeln rodnar även storbolagen.

Frågan är laddad och känslig. Trots att miljontals människor drabbas varje år är det inte en del av företagens CSR-arbete. Få bolag har insett sin viktiga roll att spela härför att komma till rätta med en av vår tidsviktigaste frågor inom mänskliga rättigheter , säger Malin Roux.

Så för att inte bli blyga, låt oss undvikaämnet sex lite och prata om något bekant. En affärsman. Siddarth Kara. Under flera år ung framgångsrikriskkapitalist på banken Merrill Lynch i New York, ofta delaktig i bankens största M&A- och investeringstransaktioner.

Inom Siddarth Kara gnagde dock annat än kalkylräntor. Han kunde aldrig riktigt släppa en volontärresa under sin gymnasietid till bosniska flyktingläger år 1995. Där han levde som flyktingarna. Under hemska förhållanden och med lite mat. Samtidigt hörde han historierna om soldater som länsade byar, avrättade män och våldtog kvinnor och unga fl ickor för att sedan sälja dem till bordeller i Europa.

Till slut bestämde han sig för att starta eget och reste under flera år världen runt och kartlade traffickingen. Uppgiven införden mörka verkligheten beväpnade han sig med sin affärskunskap och en nytagen juristexamen för att belysa trafficking ur en rent affärsmässig synvinkel. På så vis kunde han år 2009 blottlägga systemets svagheter i den banbrytande boken Sex trafficking: Inside the business of modern slavery .

Idag är Siddharth Kara rådgivare tillbland annat FN. Och för Real Stars är han en guru som tagit fram de konkretaverktyg som krävs för att stoppa traffickingen.

Han visade att handel med människor är som vilken produkt som helst, med samma marknadslogik som präglar andra marknader. Lägger man mänskliga rättigheter och etiska frågor åt sidan handlar det helt enkelt om att strypa pengaflödet och göra det svårt för marknaden. Det är det enda sättet att komma åt traffickingen, som har en mycket hög lönsamhet , säger MalinRoux.

Real Stars startade 2010 med traditionellt kampanjarbete riktat till EU och några företags- och skolsamarbeten. Med projektet Business against trafficking sänker man nu tröskeln ordentligt för svenska bolag att börja agera.

Ett samarbete med artisten Caroline af Ugglas och nätverket Marknadscheferna ska få såväl små som stora företag att börja stödja arbetet mot trafficking.

Näringslivet har en stor roll att spela eftersom brottsligheten ofta sker genom en indirekt och ofta omedveten koppling till olika verksamheter , säger Malin Roux

Även om Sverige är relativt förskonat från trafficking är vi en del av problemet. Europa är den världsdel med störst andel sexslavar per invånare och en tredjedel av svenskarnas sexköp sker under tjänsteresor.

Företagen stöder på så sätt den här illegala verksamheten. Varje sexköp ökar efterfrågan. Men det är inte bara ett sätt att stödja brott mot mänskliga rättigheter. Detär en aff ärsrisk. Hela bolagets trovärdighetstår på spel , säger Malin Roux.

Även vardagliga produkter och tjänster kan underlätta för illegala verksamheter. Då gäller det att varakreativ och använda sig av den operativa verksamheten. Malin Roux lyfter fram affärsbanken Nordea, som genom att samarbeta med polisen gjort det möjligt att inte tillåta transaktioner som kan spåras till sexköp.

Vi anser att det är vårt ansvar att inte bara stödja positiva initiativ. Utan att faktiskt också ageragenom de tjänster vår verksamhethar. Därför har vi implementerat det som en del av våra rutiner , säger Sasja Beslik, ansvarig för hållbara investeringar på Nordea. Han poängterar också bristen på kunskap i ämnet.

Slavhandel har inte varit påtapeten fastän det är framträdande i många delar av världen och inte minst i Europa. Därför tycker vi att det här initiativet som Real Stars tagit är riktigt bra. Företag ska inte medverka tilltraffi cking , säger Sasja Beslik.

En annan högriskbransch är hotell. På Scandickedjan har man infört nolltolerans och arbetar just nu med att ta fram tydliga policyer och riktlinjer. Ett måste för att kunna hantera frågan ute på sina hundratals hotell där den misstänka verksamhetenkan förekomma.

Tidigare har man löst enskilda händelser när de uppstått. Men det var svårt att få grepp över problemet ute på hotellnivå. Genom att samarbeta med Real Stars har vifått den expertis som behövs för att aktivt kunnat ta ställning mot trafficking , säger Margareta Thorgren, kommunikationschef på Scandic.

Hon upplever också att frågan är känslig och obehaglig för många företag. Men tycker detär viktigt att ta ställning. Annars är det som att tillåta verksamheten inom sina väggar.

Som kommunikationschef försöker jag identifiera olika kriser som kan uppkomma och trafficking är en sådan. Därför har frågan varit upp i högsta ledningen, som förstår att vi inte bara måste bestämma vår ståndpunkt utan också agera utifrån det , säger hon.

Real Stars har sedan starten byggt upp ett nätverk av inflytelserika organisationer, flera med verksamhet på exponerade marknader i världen. En studie genomförs också bland tjugo svenska storbolag där fl era harvisat stort intresse att gå vidare på liknande sätt som Nordea. Malin Roux hoppas att det ska kunna sätta stora krafter i rörelse.

Integreras frågan i företags ordinarie CSR-arbete blir det en hygienfråga bland andra. Då kan banker och investerare börja ställa krav på att det finns medvetenhet och uppföljning. Så har det varit när arbetet med andra hållbarhetsfrågor har tagit ordentlig fart, men det gäller att någon vågarta första steget , säger hon.

VA SPECIAL: "Sexmissbruk är vanligt i finansbranschen"

Relaterade artiklar


NYHETSBREV


Kalendarium

LYSSNA PÅ VA:S PODDAR

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Visa köpte just in sig i Klarna – det öppnar upp en gigantisk marknad för svenskarna
  2. Möt superföretaget som gått med vinst i 70 år helt utan marknadsföring - "vi har aldrig ringt en kund"
  3. Nu släpper Samsung sin dyraste mobil någonsin – det här får du för pengarna
  4. 8 tecken på att dina kollegor gillar dig – även om det inte känns så
  5. Nu tror inte ens mäklarna på bostadsklipp i Stockholm
  1. Det här är världens farligaste flygbolag - som du aldrig borde resa med
  2. Ingen e-handlare har vågat göra det här tidigare – men nu börjar Amazon med det
  3. Nu skrotas plötsligt det svenska förbudet mot drönare – som gjorde branschen rasande
  4. Nu rullar snabbmatens Tesla in i Stockholm – som ska vända upp och ner på en hel bransch
  5. Nu tar McDonalds den största risken i bolagets historia

SENASTE VA

VA Karriär