1 av 5
Bildspel: BILDSPEL: Så utvecklar svenskarna digitaliseringen i Latinamerika. Fotograf: Hugo Åkerman

Svenskarna som utvecklar digitaliseringen i Latinamerika

Millicom är ett tjänsteföretag inom Stenbecksfären som ger människor i 31 länder tillgång till en digital livsstil, med fokus främst på tillväxtmarknader, som nu har startat ett praktikantprogram som gett två svenskar chansen att undersöka utvecklingsmöjligheter i Latinamerika. Mahmoud Azzam analyserade utsikterna för att utveckla mobil vård inom regionen, och Hugo Åkerman byggde ett underlag för att bredda kabel tv-utbudet i Paraguay med en sportkanal.

Hälsovårdstrendens genomslag
Med två magisterexamina från Handelshögskolan i Stockholm och gedigen erfarenhet från storbanker i London och Paris är läkarstudenten Mahmoud Azzam någon som nu bestämt sig att följa sin passion.

Jag ville jobba mycket mer med människor och för människor, än med pengar och för pengar , förklarar han.

LÄS ÄVEN: "Ge bort 2 000 kronor till personer med hiv - det är gratis"

Som praktikant för Millicom besökte Mahmoud fem länder i Latinamerika för att undersöka möjligheterna att utveckla mobil vård på företagets marknader i regionen, som i nuläget är omogna men uppvisar stor potential och skulle kunna dra nytta av mobila vårdlösningar. En central frågeställning var hur Millicom skulle kunna utveckla affärsverksamheten och samtidigt hjälpa lokalbefolkningen.

Mobil vård är ett växande koncept som handlar om att öka den lokala befolkningens tillgång till vård genom att ge hälsoföretag och patienter uppkoppling, eller det Mahmoud kallar connectivity .

Flera företag har insett att det här är vägen framåt , säger Mahmoud. Det är många stora företag som har organiserat sig för att utveckla connectivity i Latinamerika .

Underlaget till Mahmouds marknadsundersökning och analys kom till stor del från ländernas hälsoministrar, läkare, WHO-tjänstemän och experter inom mobil vård. Under praktikens gång blev det klart att möjligheterna, infrastrukturen, de tillgängliga resurserna och samarbetsviljan varierade mellan de olika länderna.

I Colombia, som är ett kommersiellt samhälle med en utvecklad marknad och väletablerad privat sektor, rörde sig frågorna Mahmoud undersökte främst konkurrenssituationen och möjliga samarbetspartner.

Bolivia, däremot, är enligt Mahmoud i större utsträckning ett socialistiskt samhälle. Han berättar att den privata andelen av hälsosektorn i Bolivia är endast 10 procent, och att 30 procent endast har tillgång till vård via ideella organisationer, kyrkan och traditionell vård, snarare än formell hälsovård. Landets regering välkomnar generellt sett inte gärna initiativ från den privata sektorn, trots att hälsoministern arbetar för att få presidenten att godta mobil vård.

I Costa Rica, där hälsovårdssystemet är välutvecklat, uppenbarade sig en annan problematik: det rådde misstro mot att ett telekomföretag skulle komma och erbjuda en hälsotjänst i form av försäkring.

MISSA INTE: "Hälsovård är hetare än någonsin tidigare"

Fastän mobil vård är en på frammarsch finns det alltså en lång väg att gå.

Det behöver ske en stor attitydförändring. Man måste vara lite strategisk med vad man gör på kort sikt och på lång sikt, och vilka samarbetspartner man har , säger Mahmoud. Ganska fundamentalt är att om man ska jobba med regeringen så måste man dessutom bli involverad i CSR. För att få stödet från regeringen och kommunerna måste man visa att man kan ge tillbaka till den lokala regionen, mer än att bara tjäna pengar .

MISSA INTE: "Lyxdestinationen är världens mest skuldsatta"

Fotboll till folket i Paraguay
Lundaekonomen Hugo Åkerman startade som student två företag, en tjänst för företagslån samt en jämförelsetjänst och e-handelsite för mobiltelefoner och abonnemang som i våras köptes upp av en av Europas största telekomdistributörer.

Hans uppgift för Millicom var att åka till Paraguay och undersöka möjligheten att bredda kabel tv-utbudet i de länder i Sydamerika där bolaget redan bedriver sin medieverksamhet i form av kabel-TV. Utgångspunkten var att erbjuda en sportkanal med nationellt innehåll som dels var relevant för regionen i fråga och dels var prisvärt. Exempelvis i Paraguay skulle kanalen alltså sända landets motsvarighet till Allsvenskan, snarare än de stora internationella ligorna från Europa.

Där finns det definitivt ett tomrum för Millicom att fylla. När de stora jättarna som Fox Sports och ESPN köper in material så köper de in Premier League för hela Latinamerika. De saknar förmågan att kunna erbjuda det lokala, relevanta innehållet som vi vill komma in med , säger Hugo.

MISSA INTE: "Därför köper Zlatan kyrka för 43 miljoner"

I Latinamerika är det just fotboll som är den dominerande sporten. Men Millicom ser möjligheter att med den nya kanalen vidga sportintresset.

Den långsiktiga strategin som Millicom har är att genom tv bygga upp fans och supporters till även andra sporter , säger Hugo. Långsiktigt är planen att utöver andra divisionens fotboll även visa till exempel basket och en latinamerikansk variant av fotboll som spelas inomhus.

Rättigheterna till de sporterna är billiga att köpa idag eftersom ingen vill ha dem, men långsiktigt hoppas Millicom kunna bygga upp en ordentlig tittarkrets. Det är en process som Hugo jämför med utvecklingen inom tv-sport i Sverige för 20 år sedan. För att lägga grunden till kanalen gjorde Hugo vidsträckande research om bland annat idrottsföreningarna och möjligheterna att maximera mängden live-timmar.

Tidigare har Millicom främst arbetat med infrastruktur, och Hugos projekt är ett steg mot att fylla den infrastrukturen med innehåll. Målet är att bli den ledande sportkanalen på sina befintliga marknader.

Millicoms satsningar på kabel-TV med betal-TV och fast bredband är ett affärsområde som har mycket stor tillväxtpotential , säger Hugo. Millicom har satt mycket ambitiösa tillväxtmål men jag tror det har goda förutsättningar att lyckas uppnå dem .

VA SPECIAL: "Där världens skarpaste hjärnor samlas"

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant