1 av 5
Bildspel: BILDSPEL: Vad är 3d-printing, och hur påverkar det oss i framtiden? Klicka för fler bilder.

Häng med in i framtidens fabrik

3D-printing är inte bara en hajp. Nu börjar den nya produktionstekniken etablera sig på verkstadsgolven. Mindre spill, mindre lager och färre transporter ger både ekonomiska och miljömässiga vinster.

Genom det runda glasfönstret på plåtskåpet kan man se elektronstrålen dansa runt därinne. Ett vackert stjärnregn bildas när titanpulvret smälter och formas till en detalj. Maskinen klarar att printa ut metallprylar direkt från en digital ritning och är det senaste inom det som populärt kallas för 3D-skrivare.

Den står hos Arcam i Mölndal utanför Göteborg och att tekniken är het märks bland annat på Arcams börsvärde som mer än trefaldigats i år.

Hittills har Arcam sålt ett hundratal skrivare som står hos ortopedföretag och flygplanstillverkare världen över.

Just nu råder det hajp kring 3D-skrivare. Ett skäl är att skrivare som kan printa ut enkla plastdetaljer nu kan köpas till överkomligt pris. Åtminstone för teknikentusiaster som kan avvara 15 000 kronor för en leksak.

Inom industrin har tekniken att printa ut detaljer i plast flera decennier på nacken.

Nu finns också metoder att skriva ut metallprodukter, vilket ytterligare eldat på intresset. Förutom Arcam har den svenska metallpulvertillverkaren Höganäs gett sig in i leken. Höganäs köpte i fjol Göteborgsbaserade Fcubic som utvecklat en teknik för 3D-print i metall. Bland aktörerna finns också de tyska företagen SLM och Concept Laser.

3d-print går också under beteckningen friformsframställning (additive manufacturing på engelska). Här byggs en pryl upp genom att material tillförs, till skillnad från traditionell bearbetning som fräsning.

3D-print och additive manufacturing (AM) används ofta synonymt medan vissa syftar på tillverkning i metall när de använder termen AM.

Det som behövs är en digital ritning, ett råmaterial och en printer som klarar att skriva ut i tre dimensioner.

För företagen finns flera fördelar med den nya tekniken, enligt Tobias Larsson, professor i maskinteknik vid Blekinge tekniska högskola.

"En himla massa transporter försvinner när du slipper skicka runt prylar", säger han.

Med tillgång till 3D-skrivare kan före-tagen i stället skicka över en digital ritning till en kund och produkten kan printas ut på plats.

Här finns ekonomiska vinster att hämta hem samtidigt som tekniken bidrar till en miljövänligare och mer långsiktigt hållbar produktion. Färre transporter betyder mindre koldioxidutsläpp.

"Du slipper också producera mot lager. Man skriver bara ut de prylar man behöver."

Mindre spill i tillverkningsprocessen bäddar också för en resurssnålare produktion.

Men hittills har produkter tillverkade med traditionella metoder visat sig överlägsna.

"Funktionsmässigt är tekniken inte riktigt hemma", säger Tobias Larsson och syftar i första hand på 3D-skrivare som utgår från plastmaterial.

MISSA INTE: "De är Sveriges 28 hetaste bioteknikbolag"

Men med printrar som använder metall finns möjlighet att ta fram produkter med högre prestanda, enligt Tobias Larsson.

GKN Aerospace, tidigare Volvo Aero, i Trollhättan är ett företag som ligger i frontlinjen när det gäller användningen av 3D-skrivare för att producera komponenter i metall. Utvecklingsingenjören Peter Jonsson föredrar att tala om AM. "Vi har fört in tekniken i en kommande produkt", säger han.

GKN Aerospace levererar komponenter till de stora flygmotortillverkarna, som GE och Rolls-Royce. Det rör sig om stora, komplexa detaljer och kraven är höga.

I dag anlitas leverantörer för precisionsgjutning av flera komponenter men det är bara ett fåtal gjuterier i världen som går i land med uppgiften.

Genom att ta hem en del av produktionen kan Trollhätteföretaget bli mindre beroende av sina leverantörer.

"Vi har i och med detta även möjlighet att öka det interna förädlingsvärdet", säger Peter Jonsson.

Med dyra råmaterial som titan har företaget en drivkraft att minimera spillet. Den nya tekniken öppnar också möjligheter att reparera komponenter mer kostnadseffektivt, enligt Peter Jonsson.

Hos GKN Aerospace har man jobbat i flera år med att utveckla den nya tekniken. Nu är tiden mogen att ta hem de ekonomiska vinsterna.

"Vi har kravet på oss att det här ska vara kostnadseffektivt", säger Peter Jonsson.

De flesta stora flygplanstillverkarna i världen ligger nu i startgroparna för att pröva den nya tekniken, enligt Arcams vd Magnus René. Intresset gäller bland annat tillverkning av turbinblad.

"Vi räknar med produktion i flygindustrin senast 2014", säger han.

Arcams kunder finns hos flygplanstillverkarna och ortopedindustrin. Där jobbar man vanligtvis med korta serier och behöver kunna ställa om produktionen snabbt. Med 3D-skrivare slipper man dessutom lägga tid och pengar på att ta fram verktyg.

Arcam har hyllats med utmärkelser och dragit till sig placerarna. Men bolagets kunder är uteslutande utländska företag.

Förklaringen är enkel, enligt Magnus René. Svensk flygindustri är numera i utländska händer, bortsett från Saab. Ortopedindustin finns också i utlandet. Arcams största kund på ortopedisidan är italienska Lima. På företagets fabrik står sju maskiner från Arcam och spottar ur sig höftimplantat i olika dimensioner.

Dentsply Implants i Mölndal är ett medicinteknikföretag som använder 3D-skrivare i produktionen. Företaget, som tidigare hette Astratech köptes 2012 av USA-baserade Dentsply. Tandimplantat är ett av bolagets affärsområden.

Dentsply Implants använder 3D-skrivare för att skriva ut så kallade guideskenor i plast (som hjälper tandläkare att styra bor-ren när implantatet sätts in). 3D-skrivare används också för att tillverka tandhättor i metall (koboltkrom), en produktion som i dag sker i Tyskland och USA.

"Vi håller nu på och utvärderar olika 3D-tekniker när det gäller tillverkning av andra dentala produkter", säger Mikael Sander, affärsområdesansvarig för digitala implantat hos Dentsply Implants.

I fordonsindustrin har 3D-skrivare använts länge, enligt Fredrik Sidahl vd för underleverantörernas organisation FKG. Det handlar framför allt om prototyper.

"Snabbheten vid prototyptillverkning är oslagbar med 3D-print", säger han.

Däremot ser han ingen möjlighet att er-sätta storskalig tillverkning av fordonskomponenter. Där är traditionell produktion snabbast.

"När det gäller serieproduktion jobbar man inte med 3D-skrivare", säger han.

Prototal i Jönköping är ett företag som specialiserat sig på prototypframtagning med bland annat fordonsindustrin som kunder. Prototal tog nyligen över teknikkonsulten Semcons prototypverksamhet.

"Vi jobbar under sekretess. Men de största svenska industriföretagen finns bland kunderna", säger marknadschefen Jonas Sandwall.

Prototal jobbar med 3D-skrivare baserade på plastmaterial och verksamheten drog i gång redan i slutet av 1980-talet när friformsframställningen tog sina första stapplande steg.

I början bedrevs verksamheten i en avdelning på Electrolux men 1999 knoppades Prototal av och blev ett fristående bolag. Bolaget har i dag 160 anställda och verksamheten fortsätter att växa.

"Det är en lite hajp kring 3D-printing. Men för oss är det inget nytt", säger Jonas Sandwall.

Att ta fram prototyper har hittills varit kostsamt och tagit tid. Tobias Larsson vid Blekinge tekniska högskola ser hur spelplanen förändras med de billiga 3D-skrivarna.

"Det blir större möjlighet för innovationsföretag när man kan bygga prototyper snabbare och billigare", säger han.

Pär Nobring driver Raps, ett företag som säljer 3D-skrivare, med bas i Landskrona. Han räknar med att privatmarknaden för 3D-skrivare kommer att explodera 2015.

"De flesta printrar vi sålt hittills har gått till mindre företag där man använder printern privat och vill utbilda sig", säger Pär Nobring.

Här finns också företag som testar tekniken och planerar för produktion.

"Vi har en referensinstallation med fem maskiner hos ett dentalföretag i London."

De sjunkande priserna på 3D-skrivare har gjort att fler småföretag nu vågar ge sig i kast med tekniken.

"Många företag som ryggat för priset kliver nu in och köper en hobbyprinter för 15 000 kronor. Men de förväntar sig samtidigt ett resultat som hos en maskin för 200 000", säger Pär Nobring.

Han räknar med att 3D-skrivarnas intåg i hemmen kommer att skapa nya affärsmöjligheter för företagen. Bland annat utskrift av reservdelar från en ritning som kan plockas hem via nätet.

"Det gick sönder en plastdetalj till vår frys. Ska jag köpa den i en Electroluxbutik kanske den kostar femhundra kronor och den finns inte i lager. I stället skulle jag kunna skriva ut den direkt."

Att skriva ut plastleksaker till barnen är en annan tillämpning som ligger nära till hands.

Tobias Larsson vid Blekinge tekniska högskola ser risken för att det uppstår en diskussion kring piratkopiering av fysiska ting. Precis som när det gäller musik och film på nätet i dag.

"Ser du något du gillar på nätet kan du skriva ut det hemma. Då kommer den diskussionen självklart", säger han.

VA CASE: "3D-printing - en ny industriell dimension"

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  3. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  4. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  5. Millennials flockas till cannabisaktier – nu kommer hajpen till Norden
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  5. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning

För dig som prenumerant